Veiligheidsinspectie
Meer en meer Triumphs zijn 50 jaar of ouder en zijn daarmee vrijgesteld van de APK-plicht. Sinds 1 januari 2021 geldt de harde grens van datum eerste toelating vóór 1-1-1960 niet meer, maar wordt er gekeken naar auto’s van 50 jaar of ouder op basis van datum eerste toelating.
Bij de afschaffing van de APK-verplichting wordt echter de tweejaarlijkse gang naar de keurmeester door sommigen wel gemist. Ze missen het keuringsbewijs dat hun oldtimer weer veilig wordt verklaard en dat noodzakelijk uit te voeren reparaties worden gesignaleerd. FEHAC, BOVAG en KNAC hebben het initiatief genomen voor de invoering van een vrijwillige veiligheidsinspectie. Dit initiatief wordt komend voorjaar officieel gepresenteerd. Die vrijwillige veiligheidsinspectie bestaat uit een inspectie die gericht is op veiligheid, milieu en behoud van het mobiele erfgoed. De inspectie kan worden uitgevoerd door gespecialiseerde klassieker bedrijven maar ook door de clubs.
Technische commissies clubs
De vrijwillige veiligheidskeuring aan de hand van een speciaal voor 50+ oldtimers ontworpen checklist kan goed binnen de clubs georganiseerd worden. Net zoals clubs dagen organiseren waarop taxaties worden gedaan. Dat kan door de technische commissie van een club of door een ingehuurde deskundige die de auto’s van clubleden beoordeelt. Eventueel kan een oldtimereigenaar zelf (het type met twee rechterhanden en die zelf restaureert en repareert) ook de punten op de lijst afwerken.
Naast de clubs kunnen ook gespecialiseerde oldtimer bedrijven deze inspectie uitvoeren. De oldtimer eigenaar met twee linkerhanden kan uiteraard gewoon bij zijn oldtimer specialist terecht die deze inspectie kan uitvoeren. Dat zullen vaak dezelfde bedrijven zijn die tot voor kort de APK-keuring voor deze eigenaren uitvoerden.