Triumph STAG

 

Beschrijving  De Stag is een vier persoons cabrio, standaard voorzien van een rolbeugel, met een Triumph V8 motor die een prachtig geluid produceert. Het was het topmodel van Triumph. Voor die tijd (1970) was het een zeer luxe auto met onder meer stuurbekrachtiging, in hoogte en lengte verstelbaar stuur, rembekrachtiging en elektrische ramen. In tegenstelling tot de Triumph TR-serie is de Stag geen echte sportauto maar meer een grand-tourer.
Er is ook de mogelijkheid om de auto te voorzien van een hardtop, waarbij de softtop achter de achterbank kan blijven liggen. Meer informatie over het ontstaan en historie van de Stag is hier te vinden.
Typen Triumph Stag  MKI en MKII (fotopagina). Van beide is er zowel een Federal/USA  uitvoering als een Europese uitvoering. Daarnaast zijn er een paar bijzondere typen uitgebracht zoals de Fastback, een Stag coupe, de Stag Estate en de Ferguson Formula Stag met vierwielen! aandrijving. Deze laatste twee zijn echter niet door Britsh Leyland gebouwd, maar door andere fabrikanten die handig gebruik hebben gemaakt van de Triumph modellen.
Aantal inzittenden 2 + 2 (kinderen); heupgordels achterin is mogelijk. Rolgordels voorin is standaard.
Transmissie   3-traps automaat of handgeschakeld, meestal met overdrive op derde en vierde versnelling
Gebouwd van juni 1970 tot en met juni 1977
Nieuwprijs f 25.750 / € 11.685 (in 1973)
Aantal gebouwd  25.939 stuks
Aantal in Nederland  ca 360

 

Gebruiksvriendelijkheid en kosten (meer -en is beter, maximaal 5 -en)

   
Gebruiksvriendelijkheid in dagelijks verkeer
Aanschafprijs 
Onderhoudskosten   
Verkrijgbaarheid onderdelen 
   
Geluidsfragement Stag V8 motor

 

Stag MKI

De Stag is ontwikkeld met de Amerikaanse markt in gedachte. De auto is daarom voorzien van een rollbar of T-bar om aan de Amerikaanse eisen voor cabrios te kunnen voldoen. Ook vergroot de T-bar de stijfheid van de auto.
De MKI en MKII zijn in de basis gelijk. Op diverse details wijkt de MKI echter af van de MKII. De aanduiding MKI en MKII werd tijdens de productiejaren van de Stag niet gebruikt, deze is pas later geïntroduceerd. Beide zijn voorzien van een speciaal door Triumph (British Leyland) voor de Stag ontwikkelde 3 liter V8, welke is gebaseerd op de 4 cilinder motor voor de Triumph Dolomite en de Saab 99.
De MKI beschikt over een softtop met zijramen en de strepen op de zijkant van de auto (zoals bij de MKII) ontbreken. De ruiten aan voorzijde en in de deuren zijn niet getint. MKI is origineel voorzien van stalen velgen met wieldoppen. Echter in de loop der jaren kunnen er door de eigenaren aanpassing aan de auto zijn aangebracht en zijn deze nu vaak voorzien van andere velgen.

Gebouwd van juni 1970 tot februari 1973
Aantal gebouwd ca 9.400 stuks
Gewicht 1275 kg
Afmetingen (lxbxh) 442 x 161 x 126 cm
Motor Triumph 8 cilinder in V-vorm, 2997cc
Vermogen 145 pk bij 5.500 toeren
Topsnelheid 190 km/h
Praktijkverbruik ca 1:7 (ca 14 liter per 100 km)
Indicatie aanschafprijs € 15.000 - € 30.000 (afhankelijk van staat). Gemiddeld ca € 25.000.

 

 

 

Stag MKI

Stag MKII

De MKII werd voorzien van de softtop zonder zijruiten en dubbele strepen op de zijkant van de auto. De zijruiten gaan naar verloop van tijd stuk door het steeds in- en uitklappen van de softtop. Een MKII is over het algemeen voorzien van 5-spaaks lichtmetalen velgen en kan voorzien zijn van groen getinte ruiten. Dit was optioneel af-fabriek en vanaf 1976 standaard. De voorstoelen zijn voorzien van hoofdsteunen, deze ontbraken bij de MKI.
Het meest kenmerkende van de MKII zijn de “staande” wijzers voor benzinemeter, temperatuurmeter en voltmeter en de chromen rand rond de meters. MKI is voorzien van “hangende” wijzers en zwarte randen. Af fabriek was werd de MKII met een hardtop geleverd, bij de MKI was dit nog een optie. Tegenwoordig verdwijnt een hardtop vaak in de garage of opslag en wordt zelden gebruikt door de eigenaar.

Gebouwd van februari 1973 tot en met juni 1977
Aantal gebouwd ca 16.500 stuks
Gewicht 1275 kg
Afmetingen (lxbxh) 442 x 161 x 126 cm
Motor Triumph 8 cilinder in V-vorm, 2997cc
Vermogen 145 pk bij 5.500 toeren
Topsnelheid 190 km/h
Praktijkverbruik ca 1:7 (ca 14 liter per 100 km)
Indicatie aanschafprijs € 15.000 - € 30.000 (afhankelijk van staat). Gemiddeld ca € 25.000.

 

Stag MKII

Meer STAG artikelen:

Alt
Recept voor licht in de duisternis.
Alt
FastForward (Ferguson Formula) Stag - deel 1
Alt
FastForward (Ferguson Formula) Stag - deel 2 - met afbeeldingen
Alt
Stag in Cijfers deel VIII (2018)
1