HERALD 948De Triumph Herald was één de nieuwe kleine auto’s op de Londen Motor Show van 1959, naast bv. de Austin Mini en de Ford Anglia 105E. Vergeleken met hen had de 948 cc motor net wat minder PK’s, zelfs met een dubbele carburateur van de convertible en later, als optie, op de saloon . Pers en publiek verwelkomden in de Albert Hall een saloon en coupé, een paar maanden later gevolgd door de convertible. Met ruim 118.000 stuks werd dit model goed verkocht. Kleurstellingen waren veelal duo-tone en de bumpers hadden nog geen rubbers (wel te verkrijgen als accessoire). Triumph staat mede bekend om zijn mooie houten dasboards, maar de 948 had een zwart/grijs fibreboard dash met witte klokjes en grijze schakelaars. Echter ook hiervoor bestond een accesoire: de ‘veneer capping kit’. Modern voor die tijd was de Herald zeker: onafhankelijke wielophanging rondom, erg weinig smeerpunten, zeer kleine draaicirkel en overzichtelijke carrosserie door het vele glas. Wel reed je bij hogere snelheden met nogal wat toeren, want het differentieel had een korte overbrenging van 4,875 of 4,55 op 1.
|
![]() |
HERALD 1200Het model 1200 was een bestseller en erg lang in productie. De grotere motor van 1147cc leverde weliswaar niet veel meer PK’s dan de dubbele carburateurversie van zijn voorganger, maar het verbeterde koppel deed je anders geloven. De 1200 kreeg een langere overbrenging (4,11 op 1) in het differentieel, zodat er wat relaxter gereden kon worden. Vanaf mei 1962 kreeg deze Herald het zgn. Mk2 chassis, welke verbeterd en verstevigd was om ook de nieuwe Vitesse te dienen. Er kwam naast de saloon ook een convertible en een estate. Het interieur werd wat luxer en schijfremmen werd een optie.
|
![]() |
HERALD 12/50Het model 12/50 bleef het uiterlijk van de 1200 houden, maar kreeg een wat pittiger 1147cc motor, standaard schijfremmen en een skylight (Webasto sunroof). Uiterlijke verschillen waren o.a. de grille, rode 12/50 badges en interieur aanpassingen. Gelukkig was de kachel nu standaard en geen optie meer. Omdat in de UK de 12/50 alleen als saloon met een sunroof werd aangeboden, werd daar nooit de convertible geleverd. Voor het vaste land van Europa was dat wel anders: in België werden wel convertibles geassembleerd uit CKD kits.
|
![]() |
HERALD 13/60Dit model was de laatste van de Herald reeks. Het kreeg de 1296 cc motor, die ook in de Triumph 1300 voorwielaandrijver en Spitfire zat. De 13/60 was zodoende 25% sterker dan de 1200. Er werden weer 3 modellen gemaakt, de saloon, convertible en estate. Het uiterlijk werd vooral aan de voorzijde grondig veranderd, gebaseerd op de Vitesse ‘looks’. Ook het comfort van de stoelen werd verbeterd en het dashboard herzien (bv. verzonken en T-vormige schakelaars gegroepeerd in het midden van de dash). Erg fijn voor de mensen die langere ritten maakten: de bezinetank werd vergroot à la Vitesse: van 30 naar 40 liter. De allerlaatste Heralds kregen zelfs het stuurslot van de Spitfire MK IV. Hoewel tegenwoordig veel autofabrikanten hun vernieuwde modellen steeds groter maken (denk bv. aan de VW Golf), bleven de Heralds qua afmetingen hun hele leven hetzelfde. Hierdoor kreeg je geen grote modelverschillen en waren de uiterlijke veranderingen in feite sumier te noemen. Frontaal zag je wel het verschil, van achteren niet zo gauw. Onderhuids en in het interieur is er natuurlijk wel het nodige ‘bij de tijd gebracht’.
|
![]() |