ramen verwijderen

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik het beste de ramen uit mijn Standard vanguard phase 1 uit 1948 kan verwijderen met de minste schade aan de lijsten, schade aan de rubbers is een minder probleem want die moeten voor het goede toch vervangen.

groetjes Heidi

Ramen verwijderen

Hoe je de draaibare ramen uit de portieren verwijdert spreekt voor zich: portierbekleding verwijderen en de betreffende bouten/moeren/schroeven loshalen. Dan het geheel langs binnen weghalen.

Bij de vaste ramen kun je het beste beginnen met het verwijderen van de sierstrippen. Daartoe de eerst de kleine passtukjes weghalen (zitten middenin en/of op de hoeken). Nu heb je ruimte om de sierstrip op te wippen met een schroevendraaier en de strip voorzichtig uit het rubber te trekken.

Dan moet de ruit er nog uit (naar buiten toe), en dat is best een lastige klus als je de rubbers heel wilt houden. Je werkt dus binnen in de auto. Begin op een hoek (bijvoorbeeld een onderhoek) met aan twee kanten een stevig plamuurmes of iets dergelijks de rubber strip op te wippen. Tegelijkertijd moet je op het glas in die hoek hard duwen. Duwen met je handen levert zonder meer te weinig kracht op, met je voeten ben je veel sterker. Het klinkt misschien stom, maar het beste kun je daarom op je rug gaan liggen, je ergens tegen afzetten en dan met je voeten uit alle macht op het hoek van de ruit drukken. Als je maar hard genoeg drukt, duw je de ruit in die hoek naar buiten toe weg. Kost echt veel lenigheid en kracht, misschien het beste om daarvoor een jonge kerel in te schakelen die graag wil laten zien hoe sterk hij wel is..... 

Sommigen doen het veel simpeler door (van binnen) op een hoek van de ruit met een flinke rubber hamer te slaan, maar je loopt dan veel meer kans dat de ruit zal breken. Zou ik zelf nooit aandurven.

Mogen de rubbers stuk, dan is deze klus veel eenvoudiger. Dat is een kwestie van (ook weer binnen in de auto) de buitenste centimeter van het rubber rondom weg te snijden met een scherp Stanley mes, en de ruit naar buiten toe weg te drukken. Echt een simpele klus die je per ruit maar een uurtje kost en waarvoor geen kracht nodig is. Maar..... mijn advies is om pas te gaan snijden als je honderd procent zekerheid hebt dat je een nieuw passend rubber te pakken kunt krijgen!  

Groeten, Nico

 

Ramen verwijderen

Hallo Nico,

Hardstikke bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reactie.

Het is gelukt om de ramen te verwijderen, het werkte alleen iets anders bij mijn auto ( ik zal niet wat bijzonders hebben ).

Mijn ramen moesten namelijk naar binnen toe er uit want het raam is groter dan het raamgat waardoor het dus niet ging passen naar buiten toe, alle rubbers zijn heel gebleven en na goed schoonmaken en de kit die ze gebruikt hebben verwijderen zijn de rubbers weer herbruikbaar.

Inmiddels heeft mijn auto een echtscheiding ondergaan, de body is gescheiden van het chassis en zitten er nu nieuwe balken ingelast.

Zoals het nu gaat hopen we hem eind van het jaar opnieuw te laten bekleden en wordt ie gespoten en hoop ik volgend jaar mijn Vanguard over de weg te sturen.

 

Groetjes Heidi.