ontsteking

 Na  het contact afzetten ,draait de motor in omgekeerde richting nog door.moet hem blokeren door hem in versnelling te leggen.wat kan hier de oorzaak van zijn?TR 4 1963   +aan de massa. grt. en dank bij vooorbaat Christ.

nadieselen

Hallo Christ.

het nadieselen komt doordat de motor te hard stationair draaid.

dat komt waarscheinlijk doordat de zuigers van de SU carb niet helemaal naar zijn nul punt komt.

doordat bij het af zetten de motor nog doordraaid zuigt hij nog lucht en benziene aan dat komt weer tot ont branding doordat de kool deeltjes nog na gloeien.

dus carbs af stellen

asjes van de carbs controleren op speling {valselucht}

stationair toerental na beneden afstellen IK denk tussen 700 en 800 toeren.

het zijn lange slag motoren dus kunnen langzaam lopen stationair.

kijk ook even naar de ontsteking dat deze niet te vroeg staat. kan hij ook door terug uit lopen.

contacthoek van de punten  en het ontstekings tidstip controleren.

hoe is het met temp meter af gelopen.

gr clemens

 

 Dag Clemens ,

 Dag Clemens ,  temperatuurmeter was ok.  massadraad tussen meter en contact in thermosstaathuis was onderbroken.grtchrist.

ontsteking

Na-dieselen noemen we dat. Het is de bedoeling dat met een vonk van de bougie het aangezogen gasmengsel aangestoken wordt. In sommige motoren heeft zich 'kool' afgezet in de verbrandingskamer, doordat er langere tijd met een (te) rijk mengsel gereden is. Dan heb je een onvolkomen verbranding en brandstofresten hechten zich aan de oppervlakte van de verbrandingskamer. Hetzij in de kop, hetzij op het vlak van de zuiger. Deze koolaanslag kan gaan gloeien en daarbij een temperatuur bereiken die hoog genoeg is om de benzine in het inlaatmengsel in brand te steken. Zet je het contact uit, dan loopt de motor (onregelmatig) door doordat het gloeiende kool voor ontsteking zorgt.

Als dit de oorzaak is, kan je de beide carburateurs wat schraler zetten, zodat je niet meer zo'n rijk mengsel hebt. Maak dan een rit waarbij je flink snelheid maakt, zodat de aanwezige kool verbrandt en de motor inwendig weer schoon is.

Een andere oorzaak kan zijn, dat je bougies erin hebt die te 'warm' zijn. Het uitsteeksel met schroefdraad wat in de kop van de motor zit moet voor de afvoer van de hitte die de bougie opneemt bij de ontbranding van het mengsel zorgen. Als de oorzaak van het nadieselen niet voortkomt uit een te rijk mengsel en te langzaam rijden, dan kan het zijn dat de bougies te heet worden en de ontsteking voortzetten ook nadat je het contact uitgezet hebt.

Een derde mogelijkheid is, dat je steeds met een te mager mengsel rondrijdt. Ook dát levert een overmaat aan hitte in de verbrandingskamer op. Bij gevolg kan de bougie met de voorgeschreven warmtegraad toch te heet worden en ontsteking leveren als het contact uit staat. De benzine in het inlaatmengsel moet in de carb verdampen, dat kost warmte. Is er te weinig benzine, dan koelt de inlaatlucht te weinig af en wordt de eindtemperatuur in de verbrandingskamer zoveel hoger. Er loopt een koelvloeistofleiding door het spruitstuk, enerzijds om het spruitstuk niet te heet te laten worden en anderzijds om het spruitstuk warm genoeg te laten zijn om de benzine voldoende te laten verdampen. Het komt voor, dat deze leiding verstopt zit, waardoor deze functie dus niet werkt. Controleer dat! Wanneer de leiding wel goed doorstroomt met de kachel 'aan', dan is er een verstopping aan het eind van de leiding waar die het motorblok ingaat.

Begin dus je controle bij de koelvloeistof leiding van het spruitstuk en -als dat in orde is- vervolgens bij de carburateurs. De motor op bedrijfstemperatuur. Als je SU's hebt, zit er waarschijnlijk een pennetje aan de onderrand van het carburateurhuis naast de sproeier. Als je dat een paar milimeter omhoog drukt, druk je daarmee de zuiger in de beker iets omhoog, waardoor er meer en makkelijker lucht door de carb kan stromen. Als het toerental dan iets oploopt en een paar seconden later weer terugzakt op het oude niveau, staat die carburateur goed afgesteld. Nu de andere. Als het toerental niet weer terugzakt, dan staat de carburateur te rijk. Als het toerental wegzakt, dan staat de carburateur te arm. Slaat de motor af, dan staat de carburateur veel te arm. Als het pennetje niet kan vinden, doe dan de luchtfilters van de carbs af. Met je vinger in de strot van de carb kan je dan de zuiger ietsje optillen.

Het kan zijn dat de koelcapaciteit het wat laat afweten. Wanneer er veel bezinksel onderin de radiator zit mag je veronderstellen dat ook de kachel aardig vol zit en dat er ook in het motorblok zich bezinksel opgehoopt heeft. Dan wordt het tijd om de boel eens flink door te spoelen.  Leeg laten lopen. En schoon water erin. Op bedrijfstemperatuur laten komen. Leeg laten lopen. Omdat deze viercylinder 'natte' voeringen heeft is het niet raadzaam schoonmaakmiddleen toe te voegen, want de cylinderbussen staan met hun voet met een rubberring in hhet gietijzeren blok. Als je dat rubber aantast krijg je koelvloeistof in de motorolie. Gebruik je een 'zomer thermostaat' dan verlaag je daarmee ook iets de bedrijfstemperatuur van de motor.

Tenslotte. Er bestaat een 'anti run-on valve'. Sommige motoren zijn zo hardnekkig in het nadieselen, dat de fabrikanten er een 'oplossing' voor gezocht hebben. Zo'n 'klep' werkt met een electromagneet die de klep dichthoudt zolang het contact 'aan' staat. Zet je het contact uit, trekt de magneet bniet langer en met een spiraalveertje wordt de klep geopend. Hiermee ontstaat een open verbinding tussen het inlaatspruitstuk en de vlotterkamers. De zuigende werking van de zuigers die bij het afslaan nog een neergaande beweging maken met geopende inlaatklep deelt zich mee bovenin de vlotterkamers, waardoor er benzine teruggezogen wordt uit de sproeiers en het inlaatmengsel zozeer verarmt, dat de motor niet doorloopt, kan nadieselen.

Het is niet mijn bedoeling om je met deze opsomming af te schrikken. Maar het is wel het rijtje mogelijke oorzaken. Alleen -op afstand- weten we niet waar het aan ligt in jouw geval. Wanneer ik maar een enkele oorzaak aangeef zou het wel toevallig zijn als het daaraan precies ligt. En dan ben je niet werkelijk geholpen. Laat je ons weten wat je nu gaat doen en straks wat je gedaan hebt en welk effect het had? Daar leren we weer van.

 1.  koelsysteem doorgespoeld

 1.  koelsysteem doorgespoeld  gedurende een tiental minuten -radiator-motor- verwarming.

2.   carburators geregeld -stonden te rijk - nu zien de bougies er uit als koffie melk kleurig

3 nadieselen is bijna verdwenen -maar nog niet helemaal

4ps. compressie 13:1

5 ga nu een product toevoegen om koolresten in de verbrandingskamer te verwijderen

grt.christ.