Triumph Herald 13/60

 Hallo,

Mijn naam is Jean-Louis Wassenaar, ik ben een Triumph herald 13/60 aan het opknappen...

Ik ben samen met mijn vader begonnen om het motorblok weer aan de gang te krijgen maar tot onze grote verbazing zit het motorblok muurvast... We hebben een hele grote hefboom aan de versnellingsbak gemaakt maar zelf dan geeft het blok geen krimp.

Iemand enig idee hoe we dit kunnen oplossen?

 

 

motor vast

Vertel eens; hebben jullie het motorblok net open gehad en alles weer opnieuw opgebouwd, of, is dit een motorblok uit een auto die jaren stilgestaan heeft en op een aanhanger bij jullie gekomen is en je probeert nu voor het eerst of de krukas ook rond wil draaien. Laat ons weten wat de geschiedenis is, dan kunnen wij je wellicht goede raad geven.

Ik heb de auto samen met me

Ik heb de auto samen met me vader gekocht van een man die de auto al 12 jaar in de schuur had staan en de auto nooit af heeft gemaakt... Zo te zien is het blok uit elkaar geweest, er zitten nieuwe drijfstangen in de olie is gloed nieuw, nieuwe koppakking etc. Wij denken (na enig onderzoek op het internet) dat tijdens de restauratie vocht in het blok is gekomen waardoor de zuigers nu vastgeroest zitten....

motor vast

Ja, het zal er wel op neerkomen dat de ijzeren zuigerveren aan de ijzeren cilinderwand vastgeroest zitten. Maar, ook verderop in het hele motorblok heeft de waterdamp de ijzeren delen aan elkaar geroest. Je zult dus het hele motorblok uit elkaar moeten halen en schoonmaken. Wanneer je met veel kracht toch de krukas een keer rond krijgt en je de motor aan de praat krijgt draai je alle nu vastgeroeste delen kapot en moet je binnenkort een dure motorrevisie laten doen. Reken maar op € 2000,-. Dus gebruik je vertand en niet je lichamskracht om de motor los te krijgen. Begin maar alles los te schroeven en de draaien delen dagenlang (wekenlang) in te spuiten met WD40. Tot ze losgeweekt zijn.

Als je -in arren moede- met het blok naar een revisiebedrijf gaat, willen ze dat je er alles afgestchroefd hebt wat je er maar af kunt schroeven en dompelen ze het blok in een tank met oplosmiddel/schoonmaakmiddel, wat op temperatuur gebracht wordt. Je kunt zelf ook een heel eind komen wanneer je de olie en koelvloeistof uit het blok laat lopen en dan het blok volgiet met dieselolie en dat opwarmt tot boven de 100 graden. Gebruik geen open vuur, maar een verwarmingselement uit een waterkoker (wasmachine). De vloeistof zal al gouw door de pakkingen vooor en achter op de krukas komen en je moet ook het gaatje van de pijlstok dichtmaken. Als je het kleppendeksel eraf hebt kan je daar de warme dieselolie naar binnen gieten door de openingen waar de klepstoterstangen in staan. Bougies eruit, vol gieten en de bougies er weer in. Als je de dieselolie steeds eer aftapt door de aftapplug in het carter kan je de olie en het blok steeds verder opwarmen. Laat je ons hier even weten hoe jullie het probleem opgelost hebben?

motor ombouw

 we hebben een andere oplossing gevonden... omdat we bang zijn dat we alles kapot maken in het blok als we met brute kracht het proberen los te krijgen zijn we gaan zoeken naar een ander motorblok. we zijn toen op een ford 2L pinto blok uitgekomen. een vriend van ons heeft dit blok ook in zijn spitfire zitten en alles past goed alleen de aandrijfstang moet ingekort worden en er moet een stuk uit het schutbord worden gehaald... kortom we hebben er weer een leuk project bij :) 

ander blokje

Dit is wel een hele 'modernisering'. Krijg je nu een bovenliggende nokkenas? Past het onder de motorkap?

 Ja klopt, dit blok is nog

 Ja klopt, dit blok is nog wel zonder injectie dus nog wel een beetje te overzien qua techniek :) als ik het goed heb is de bovenliggende nokkenas pas bij de nieuwe serie 2l injectie motoren.. maar het kan zijn dat ik er naast zit.. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het onder de motorkap past... een vriend van ons waar ik het over had die bouwt een Sammio spyder (ik en me vader ook trouwens) en daar past het wel onder de motorkap omdat het natuurlijk een heel ander model is... 

Sammio Spyder

Leuk zeg, zo'n Ribble Pilot. Ik lees dat ze hun pakketsamenstelling nu juist aangepast hebben. Wat jullie gekocht hebben, is dat nog met deurtjes standaard erin en een hanekam rechts achterop 'vast'? Zou graag eens komen kijken wat jullie nu realiseren.

sammio spyder

 http://www.madabout-kitcars.com/forum/showthread.php?t=3447

de bovenstaande link is het sammio forum waar je alle informatie kan vinden! de link die ik hier in heb gezet is van het forum van onze auto daar kunt u zien wat we allemaal al gedaan hebben... het is al een tijdje niet meer geupdate maar we zijn nu in het laatste stadium, de hele auto schuren en plamuren dan spuiten en verder afbouwen. Om even terug te komen op uw vraag, wij hebben nog de eerste vorm van de sammio spyder gekocht zonder deuren en een enkele hanekam aan de bestuurderskant... de bassis is van een Triumph Vitesse 2l v6 

 

ford pinto 2.0

 Ik ben er uit! Het oude motorblok gaat plaats maken voor een Ford pinto 2.0L, dit blok kan er zonder al te veel moeite in en het zorgt voor een hoop meer rijplezier!