Historie

2000 - 2500 Historie

Dit overzicht geeft een beeld van de productiehistorie van de 2000/2500/2.5PI serie welke zijn gebouwd van 1963 tot 1977.

  • December 1960: De eerste aanzet tot dit type komt voort uit het bankroet van Standaard Motor Company en wordt overgenomen door Leyland Motors.
  • Michelotti: huisontwerper van Triumph Voorjaar 1961: Jonge ontwerper Michelotti genaamd word aangenomen en belast met het maken van het eerste ontwerp genaamd Barb (code naam voor het model) welke naam later wordt veranderd in 2000.
  • November 1961: Laatste wijzigingen van Barb model worden goedgekeurd en Pressed Steel wordt gevraagd om tekeningen voor de body te maken en de benodigde gereedschappen die hiervoor nodig zijn.
  • Augustus 1962: Alle tekeningen voor de body compleet. En er wordt een chassis deel gemaakt welke alleen het onder frame betreft en van een simpele buizen constructie voorzien is wat betreft de opbouw, deze draagt de codenaam X 710.
  • Oktober 1962: Eerste prototype wordt gemaakt en genaamd X 711 en is voorzien van een 1.6 liter motor en registratienummer 5264 VC.
  • Onbekende periode 1962: Eerste aanzet tot het maken van een Estate uitvoering wordt gemaakt.
  • Juli 1963: Eerste gereedschapset voor productie wordt afgeleverd bij Pressed Steel. Proefserie wordt gemaakt bestaande uit:
    • X 713 tweede prototype registratienummer 9081 VC
    • X 716 derde prototype registratienummer 9082 VC
    • X 720 vierde prototype registratienummer 5384 KV
    • X 721 vijfde prototype registratienummer 2418 KV
    • X 723 Model voor Studio styling nooit geregistreerd en opgebouwd niet 100 % onderdelen.
  • Augustus 1963: Eerste voorproductie-serie van de 2000 wordt gemaakt.
  • Oktober 1963: Eerste serie word geïntroduceerd op de Earls Court Motor Show. De auto’s worden vanaf die datum in serie gebouwd en tegen het eind van het jaar staan er ongeveer 1500 gereed voor verkoop.
  • Januari 1964: Eerste 2000 MK1 serie wordt afgeleverd voor verkoop. Nu worden er 350 per week gebouwd en later in het jaar loopt dat op 400 per week.
  • April 1964: Proefmodel van een 2000GT fastback uitvoering wordt gemaakt maar heeft, vanwege de estate, nooit de productie gehaald. Van dit type is nog 1 stuks bekend in Engeland.
  • Mei 1964: Eerste Estate prototype genaamd X 729 registratienummer 698 CWK
  • September 1964: Goedkeuring voor de Estate uitvoering, productie komt pas een jaar later op gang.
  • Juli 1965: Eerste prototype van de 2.5 PI versie wordt ingebouwd in een 2000 Mk1 en gebruikt voor de races in 1966.
  • Oktober 1965: Eerste Estate op de weg: geen registratienummer maar X 740. Vanaf nu kost een Triumph uitgevoerd in 2 kleuren meer geld. Wijzigingen in stuurwiel.
  • Augustus 1966: Eerste model 1967 wordt geassembleerd met wijzingen in body-afwerkingen zoals sierlijsten.
  • Oktober 1966: Verbeteringen aan ventilatie systeem, openingen bovenachter raam, elektrische klok, stoelen voorzien van perforatie in zittingen voor meer ventilatie, zwarte rubbers in bumperstukken, instrumenten onder een andere hoek geplaatst, achtergrond van de meters is zwart met witte letters.
  • December 1966: Leyland besluit tot overname van Rover en haalt daarmee gelijk een concurrent van de eigen 2000 in huis en wel de Rover 2000.
  • Januari 1968: 2.5 PI MK 1 serie gereed voor productie. Deze is voorzien van een iets gewijzigde TR 5 Motor.
  • Juli 1968: Eerste 2.5 PI MK 1 wordt geassembleerd in fabriek, chassisnummer MD 1.
  • Oktober 1968: Eerste 2.5 PI MK 1 type wordt verkocht en er worden er nu ongeveer 400 tot 500 per maand gebouwd.
  • Maart 1969: Eerste Estate modellen 2.5 PI KK 1 worden geleverd.
  • September 1969: Laatste modellen 2000 MK1 en 2.5 PI MK 1 geassembleerd.
  • Oktober 1969: Laatste 2000 MK1 commisionnummer MB 120927.

 

 

Modellenreeks MK 2 wordt geïntroduceerd voor zowel de 2000 als de 2.5 PI. T.o.v. MK1 compleet nieuwe body en standaard rembekrachtiging, bredere wielbasis rondom, verstelbare stuurkolom, extra instrumenten.

  • Maart 1971: Veiligheidsgordels standaard gemonteerd.
  • Januari 1972: Achterruit met verwarming standaard gemonteerd.
  • Oktober 1972: 2.5 PI MK2 standaard overdrive gemonteerd.
  • Mei 1974: Laatste 2.5PI MK2 zowel saloons als estate geassembleerd.

 

Modellenreeks 2500 TC wordt geïntroduceerd. 2500 TC zijn voorzien van plastic grill en rubbers gemonteerd op de bumpers en wijzigingen in instrumenten. Ook de facelift-modellen worden geïntroduceerd.

  • April 1975: 2.5 PI MK 2 productie wordt gestopt.
  • Mei 1975: 2000 krijgt de naam 2000 TC. 2000 TC voorzien van 2 SU carburateurs en lagere overbrengingsverhouding achteras. Laatste 2500 TC estate geassembleerd. Wijzigingen in emblemenaanduiding op 2500 TC.
  • Juli 1975: 2500 S type wordt geïntroduceerd, zowel als saloon als estate Voorzien van stuurbekrachtiging en aluminium velgen en anti-rollbar aan de voorzijde. Nog grotere carburators en lagere overbrengingsverhouding achteras. Getint glas standaard.
  • Mei 1977: laatste modellen 2000 TC / 2500 TC geassembleerd. Einde productielijn 2000/2500 laatste modellen worden nog verkocht in 1978 voor zover bekend.