luchttoevoer caburateurs TR6

Standaard heeft de TR6 USA een luchtfilterhuis met papieren luchtfilters. Nu is mijn TR6 uitgerust met K&N filters, met lage luchtweerstand (2% tov 10% papierfilters). NAdeel van deze K&N filters is dat ze boven het uitlaatspruitstuk zitten en dus volop warme lucht aanzuigen. Mbt de luchttemperatuur heeft in theorie het luchtfilterhuis met aparte aanzuigbuis voor koelere lucht dus weer voordeel. Hoewel de het aanzuigoppervlak weer kleiner is dan de K&N filters

Wellicht kan ik de K&N filters inbouwen in het luchtfilterhuis, zodat ik het beste van twee werelden heb. Wie heeft hier al eens mee geexperimenteerd en wat zijn de ervaringen?

Jasper

temperatuur inlaatlucht

Ja, wat je wint aan vermindering van verlies aan onderdruk in het inlaatspruitstuk, verlies je weer aan vermindering aan grammen zuurstof door uitzetting van de inlaatlucht. Als je het ene doet (filters met minder weerstand aanbrengen) zal je ook het andere moeten doen (temperatuur van de inlaatlucht beheersen).

Dus; je koopt de nodige meters isolatiemateriaal om de uitlaatpijpen mee te omwikkelen, of, je laat het spruitstuk coaten waardoor het minder warmte uitstraling krijgt, zodat het koeler blijft onder de motorkap. Wanneer je de route opgaat waarbij je de K&N filters in het oorspronkelijke filterhuis onderbrengt, doe ik je de suggestie de mogelijkheid te onderzoeken om een enkel K&N filter aan te brengen op de mond van de pijp van het filterhuis, waar de aangezogen lucht binnenkomt. Eventueel verleng je die buis (met een slang) tot vóór de radiateur, waar je feitelijk door de snelheid van de auto een verhoogde luchtdruk hebt. Bij je Spitfire komen de slangen die aan het luchtfilterhuis zitten daar ook uit. Als je het zo arrangeert krijg je ook ruimte op de ingang van de venturi's van je carburateurs om daar een bekertje op te zetten, zodat het toestromen van lucht ook daardoor nog verbeterd wordt.

 Hoi Wim, Mijn spruitstuk is

 Hoi Wim,

Mijn spruitstuk is inderdaad thermisch gecoat (Speedline coating, Best). Ik wil eigenlijk de originaliteit zoveel mogelijk behouden. De Strombergs liggen op de plank en zijn vervangen door SU HIFF (ca +20% vermogen en makkelijker af te stellen) maar voor de looks dcht ik er aan om het originele luchtfilterhuis weer te plaatsen. Deze heeft 2 inlaatbuizen aan de voorkant en vangen de rijdwind op ipv de warmte onder de kap

Jasper

beheersing temperatuur inlaatlucht

Voordat ik op je bericht reageerde keek ik nog even op de site van BCCP. Krijg de indruk dat je daar zaken hebt gedaan in de overstap naar SU carburateurs, of, althans dit voorbeeld hebt gevolgd.

Wanneer je het oorspronkelijke luchtfilter weer plaatst, maar zonder filterelement en in plaats daarvan vóór de afdichting naast de radiateur een K&N filter plaatst op de ingang van de twee inlaatbuizen, dan doe je het beeld van de oorspronkelijke uitrusting toch niet 'zoveel' geweld aan. Interessant is, dat je dan ook 'kelken' op de ingang van de carburateurs kunt zetten die de toestroom van lucht aanzienlijk verbeteren. wat het uitlaatspruitstuk betreft heb je inderdaad de coating gedaan waar ik met name aan dacht. Dat is heel effectief. Je kunt nog overwegen om het luchtfiler aan de binnenkant ook met een warmtewerende laag (folie) te bekleden. Dat hindert de toestroming niet. Waar je op vertrouwen kunt, dat is dat de doorvoer van de koelvloeistof door het inlaatspruitstuk altijd genoeg warmte aanlevert om de benzine behoorlijk te laten verdampen.

Ben benieuwd waar je experiment op uitdraait. Het zou mooi zijn wanneer meer mensen zich in deze discussie zouden mengen.