Vullen koelsysteem 2500TC

Bij het vullen van het koelsysteem van mijn 2500TC valt op dat de vuldop op de radiator lager ligt dan bijv. het thermostaathuis en de bovenste waterslangen. Dus blijft er lucht in het systeem. In bijv. het Haynes-boek is niets te vinden over ontluchten. Kan het kwaad als er lucht in blijft staan, bijv. oververhit raken van de kop?

Koos

 

 

vullen koelsysteem

Hallo Koos.

als je een dikke plastic slang van ongeveer 30 cm lengte en 2.5 cm breed die in de radiator vul opening zet kan je zo het koelsysteem vullen zet wel de ontluchting open.komt het uit de ontluchting met een straaltje dan is het koel systeem gevuld.

je kan ook in de thermosstaat een gaatje maken van 3 mm dan komt de lucht er ook makkelijker uit. kan er geen lucht onder de thermosstaat blijven hangen. want lucht is zamen drukbaar vloeistof niet.

gr clemens

hoogste punt koelsysteem

Zit er bovenop het thermostaathuis niet een schroefdopje -zoals bij de TR7-? In het positieve geval kan je dat opnedraaien en dan daar vloeistof bijvullen tot er -bij draaiende motor op bedrijfstemperatuur (thermostaat open)- geen belletjes meer komen. Anders moet je de auto vóór zo hoog opkrikken dat je vuldop of de dop op het overloopvat wél op het hoogste punt komen. Met bedrijfswarme motor met wat gas erop blijven kijken tot er geen belletjes meer in de koelvloeistofstroom zitten.

Ik heb eens de stommiteit uitgehaald het koelsysteem niet echt goed te ontluchten, met het gevolg dat de thermostaat niet open ging omdat die in een luchtbel zat. De vloeistof circuleert niet en raakt aan de kook in de kop: stoomvorming en die perst de vloeistof tegenstroom het systeem uit.