regeerakkoord

In paragraaf XII staat te lezn:

 

"De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen
afgeschaft."

Dat wordt dus schorsen!

 

Op www.knac.nl kan je een petitie tekenen.

 Ik ben benieuwd hoe dit

 Ik ben benieuwd hoe dit initatief uiteindelijk uitgewerkt wordt. De aanleiding is natuurlijk tweeledig:

a) Er is geld nodig om de begroting op landelijk niveau rond te krijgen

b) We willen mensen stimuleren minder vervuilend vervoer te gebruiken

In Duitsland worden door de milieuzones massaal yongtimers op de markt gedumpt (de overbekende 190D's bijvoorbeeld). In Nederland worden deze wagens met open armen ontvangen omdat dit door de huidige wetgeving gestimuleerd wordt, deze wagens vallen in de categorie " oldtimer" en genieten fiscale en verzekeringstechnische voordelen. De mensen die zich goedkoop van a naar b willen verplaatsen maken gebruik van deze situatie en schaffen een wagen aan uit deze categorie. Rijden jaarlijks vele kilometers voor weinig. Helaas heeft dit niets te maken met de liefde voor klassiekers (uitzonderingen daargelaten) en uit het oogpunt van het milieu zou je juist alleen deze zgn "voordeelrijdersgroep" moeten belasten (als een normale auto), daar zit immers ook de grootste vervuiling.....Ik heb trouwens het even voor mijn wagenpark (spit en TR6) uitgerekend als het besluit plat en 1:1 uitgevoerd wordt. 680 euro extra per jaar aan hobbygeld is dan nodig vanuit de familiekas .....

Enkele mogelijkheden voor een praktische invulling, waarbij de liefhebber en hobbist minder hard getroffen wordt:

a) Een zgn 60 dagenkaart, maar daar zit ook weer een wereld aan administratie aanvast.

b) Een zgn klassieker kenteken zoals in Duitsland

c) Bevries de klassiekerdatum op bijv 30 jaar vanaf nu. Met bouwjaar tot 1982 ben je (bijna) in een keer af van de groep yongtimers die als dagelijkse rijder wordt ingezet (omdat het zo goedkoop rijdt). 

d) Verplicht naast een klassieker en moderne auto op naam om in aanmerking te komen voor belasting kwijtschelding. Dit principe wordt al bij veel klassiekerverzekeringen gehanteerd en is redelijk eenvoudig te handhaven (ook hier zullen natuurlijk wel weer een aantal slimmerds zijn)

e) Kilometer beperking en handhaving via de APK. Hmmm ik zie al een extra handel in Smiths meters zodat de slimmerds een "APK metertje" op de plank hebben liggen. Niet echt waterdicht.

 

We gaan het beleven

Teolichting Duitse klassiekerregeling

 

Duitsland stelt strengere voorwaarden aan oldtimers

In vergelijking met Nederland wordt in Duitsland een auto niet automatisch fiscaal gezien een oldtimer als een auto 25 jaar oud is. Om te beginnen wordt in Duitsland een leeftijdsgrens van 30 jaar gehanteerd, die ook Europees gezien de norm is. Daarnaast kan niet elke auto zomaar de oldtimerstatus krijgen. Duitsland kent een totaal andere systeem van kentekens en een onderdeel van dit systeem is een zogenaamd H-kenteken. Het H-kenteken is bedoeld voor Historische auto’s, oftewel oldtimers. Een H-kenteken brengt net als in Nederland na het behalen van de 25-jaars grens een fiscaal voordeel met zich. Bovendien is het met een historisch kenteken mogelijk om voor de eigenaar een oldtimerverzekering af te sluiten en mag in de zogenaamde milieuzones die steeds meer Duitse steden worden ingevoerd worden gereden.

Zoals gezegd komt niet zomaar iedere auto in aanmerking voor de oldtimerstatus. De auto moet in goede staat verkeren. Hiervoor moet een speciale taxatie bij instanties als de TÜV of GTÜ worden ondergaan. Op basis van de taxatie wordt een bepaalde waardering aan de oldtimer in spe toegekend. Tot op heden was het mogelijk om “Note 3” waardering een historisch kenteken te verkrijgen. Maar de drempel wordt vanaf 1 november verhoogd tot “Note 2”. In de praktijk betekent dit dat een auto niet alleen in goede staat moet verkeren, hij moet ook nog eens volledig vrij zijn van technische gebreken, voor “Note 3” waren kleine gebreken nog toegestaan. Daarnaast mag de auto slechts lichte sporen van gebruik vertonen en zijn technische vernieuwingen uit den boze. Een bijvoorbeeld ‘old skool’ look zal dan ook nooit samen kunnen gaan met een historisch kenteken. Doel van de aanscherping van de regels is om het groeiend aantal oldtimers met een historisch kenteken en de daar bijhorende voordelen in te dammen.

Regels en nog meer regels...

Het NL oldtimersysteem is prettig, omdat het simpel is. Alles voor een bepaalde datum is belastingvrij, geen gezeur over originaliteit, type brandstof, enz. Dit heeft voordelen: veel oldtimers rijden op gas, zeer gunstig voor het milieu. Kitcars en het kiezen voor bijvoorbeeld andere motoren is mogelijk. Er is niet (weer) een instantie die bepaald wat origineel is en wat niet (met macht, want niet origineel = geen oldtimerstatus). Je mag elke dag in je geliefde auto rijden of hij komt de garage zelden uit. Daarom blijven er veel oude auto's goed onderhouden, keuring/verzekering is te overzien. Zelf haal ik elke twee jaar 5 (binnekort 7) auto's door de APK, wat ik zeker niet meer doe als overal wegenbelasting op komt. Gaat nog voor mijn spitje, maar mijn 3 LPG Rangerovers worden onbetaalbaar. Voor sommigen is het systeem in NL misschien te ruim, breng het oldtimer imperium terug tot bijvoorbeeld 1980 (Engeland heeft jan 1973) en bekijk over 10 jaar nog eens.

In Duitsland hebben we het H kenteken. Tot voor kort een redelijk systeem, zij het dat het erg arbitrair is wat wel en wat niet historisch is. LPG kan bijvoorbeeld niet. Te milieuvriendelijk, niet historisch dus. Nu hebben de Duitsers wat bedacht dat een run op het H kenteken veroorzaakt: de milieuzones. Met een H mag je erin, zonder alleen met de gewenste kleur sticker. Een oldtimer op LPG kan dus niet maar een oude originele diesel wel. LPG op buitenlands kenteken en ouder dan 30 jaar geeft dan weer geen probleem.

België keurt oldtimers niet, die zijn vanzelf in goede staat. Vanwege millieudoelstellingen kan een oldtimer natuurlijk niet op LPG rijden, dan moet je wel voor de keuring en wegentax betalen.

Frankrijk kent geen wegenbelasting. Er is sinds kort een oldtimerkenteken (mooi donkerblauw/zwart, waar kennen we dat van) en een landelijk beleid voor historische voertuigen. Het historisch kenteken is nog niet algemeen omdat de voordelen beperkt zijn.

Leve Europa, we doen alles alleen..

 

 

update oldtimerbeslasting

 

Financiën wil oldtimers toch ontzien met MRB

Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.

Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven. 

Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal. 

 

'dagen'-kaart

In het huidige digitale tijdperk is het eenvoudig zoiets te regelen. Onze auto's staan in het kentekenregister van de RDW. Opsporingsambtenaren kunnen dit register 'on the road' raadplegen. Als je op pad wilt, zoek je de website van de RDW en daar de pagina om je 'daggebruik' te melden. Wie nog niet digitaal is stuurt een briefkaart of belt met de RDW om een 'dag' te melden.

Wordt je gecontroleerd, dan kan je gewoon doorrijden.