Ampere meter

 Beste lezers;

Mijn Vitesse beschikt ook over een amperemeter. Hoe dien ik deze aan te sluiten? zo te zien gaat er nogal wat spanning overheen gezien de twee dikke paarse draden die er achter uit komen. Kan namelijk nergens in de werkplaats handboeken hierover iets vinden.

hoor graag wat van jullie.

Marc Huygens

Ampere-meter,

Hallo Marc,

Wij moeten ons eerst afvragen waar voor dient een ampere-meter?

Als de amperemeter goed werkt dan kunnen we er op aflezen of er stroom uit de accu word verbruikt en hoeveel( hij staat dan in de min) of  dat er stroom naar de accu gaat en hoeveel ( hij staat in de plus).

Nu kunnen we zeggen waar tussen de ampere-meter tussen moeten plaatsen, Aan de ene kant de accu dat is tenslotte onze opslag voor stroom, en aan de andere kant de stroom maker (dynamo of alternator) en de stroom verbruikers (lichten,ruitenwissers,enz).

Doch de startstroom van de startmotor mag niet via de ampere-meter lopen want die is veel te zwaar voor een normale amperemeter.

Dan komen we uit bij het startrelais, en dan niet de kabel die van de accu naar de startmotor loopt, maar als je de kabel van de accu volgt naar het startrelais zit er onder die kabelaansluiting op het startrelais een platte schuifstekker verbinding die zich vertakken in kleinere draden, dit zijn meestal alle draden van de verbruikers en dynamo.

Neem voor je begint de accu klem los!

Als je die draden van de dynamo en verbruikers  er afhaald en naar jou ampere-meter leid in de auto en op de ampere-meter aansluit.         

Dan blijft de andere waar NEG bij staat over, die draad gaat weer terug naar de startrelais waar je de draden van de dynamo en de verbruikers hebt afgehaald.

Nu zit de ampere-meter tussen de accu en aan de andere zijde dynamo en verbruikers in.

Als je nu de accu weer aansluit en bijvoorbeeld de lichten aandoet hoort de meter naar min te wijzen, je haalt stroom uit de accu. schakel de lichten weer uit.

Start nu de auto, als de auto loopt dan hoort de ampere-meter naar plus te wijzen. doet hij dit dat is hij goed aangesloten. Naar verloop van tijd als de accu vol is zal de ampere-meter weer naar 0 toe gaan er gaat tenslotte ook geen stroom meer naar de accu, ook als je de lichten inschakeld met draaiende motor zal de amperemeter even naar min toe gaan maar zodra de dynamo gaat laden zal hij weer naar 0 toe gaan de stoom voor de verzorging van de lampen komt van de dynamo en als het goed is niet uit de accu.

Veiligheids waarschuiwing,  Je werkt hier in het hoofdstroomcircuit van de auto wat niet gezekerd is, als er kortsluiting komt, brand er dus geen zekering door! maar brand de hele auto op en daar mee gaat uw hobby in rook op.

Zorg er voor dat de draden goed geisoleerd zijn en nergens tegen kunnen door schuren, houd andere draden  weg van de ampere-meter.

Je kunt voor alle veiligheid in de draad van het starrelais naar de ampere-meter een 50 ampere zekering opnemen, gaat er wat fout dan brand deze door.

Maar nu ik het vehaal klaar heb zit er orgineel wel een ampere-meter in een vitesse? volgens mij is die er achteraf in gebouwd. geeft niet ik vind metertjes in het dasboad ook leuk.

Met vriendelijke groeten, Jan Schuit.

 

Amp meter

Hallo marc.

een AMP meter sluit je aan door de plus draad van een gebruiker door te knippen en de meter er tussen te zetten.

meestal komt de draad van de plus draad dynamo  af.kan je zien hoeveel deze bijlaadt .

en hoeveel de verbruikers  stroom verbruiken.

heb je toevallig nog een carburateur liggen van een Herald 1200 /1250 een P 30 pse1 van solex

gr clemens

herald 1200

 beste Clemens;

een en ander wordt nu duidelijker, heb geen carburateur voor 1200. Slechts in bezit van compleet blok incl. startmoter, ontsteking, carburateurs en spruitstukken van vitesse 1600. Tevens uitgebalanceerde velgen incl. bijna nieuwe banden voor dezelfde auto ( zijn wat breder dan die voor Herald]. ps. er horen dan wel wel de dubbele solex carburateurs bij.

Groet Marc Huygens