houderschapsbelasting

Het overheidstekort moet teruggedrongen. Dit levert het onzalige idee op dat ook de 'oldtimers' -omdat ze ook zo vervuilend zijn- nu toch maar weer onder de motorrijtuigenbelasting moeten vallen. Die van mij valt in de categorie 851-950 kg en met de provinciale opcenten kost me dat € 288,- per jaar.

Dat wordt dus 'schorsen'. Voor een auto ouder dan 15 jaar kost dat € 23,90. Zo lang je schorst kan je ook je verzekering (WA ?) stilzetten. Daar zal je verzekeraar niet blij mee zijn. Als er veel mensen gaan schorsen gaat de premie wel weer omhoog, mag je rekenen. Maar, dat is van later zorg.

Als je binnen drie maanden de schorsing opheft, moet je alsnog de houderschapsbelasting over de schorsingsperiode betalen. Dus, op z'n minst voor drie maanden en één dag de schorsing aanhouden.

Wanneer deze nieuwe regeling doorgaat zullen velen elk jaar ten minste voor twee kwartalen schorsen.

Er zit ook een aantrekkeljke kant aan dit verhaal. Wie een oldtimer heeft houdt ervan om daarin te mogen rijden. Dat brengt je tot de overweging om afwisselend je oldtimer en de andere gezinsauto te schorsen. Die is wellicht jonger dan 15 jaar en dan kost de schorsing € 71,50. Met een stilstaande AR verzekering komen die kosten er weer mooi uit.

Maar het is duidelijk, de overheid krijgt pijn in de protemonnee door alle vrijstellingen die er inmiddels voor 'schone' auto's zijn en het tekort moet nu maar eens aangezuiverd worden door de houders van die 'vieze' auto's. Oh, wat is politiek toch grillig. En wat een intelligentie, om de eindjes aan elkaar te knopen.

Houderschaps belasting

Hallo Fournier,

U bent op dit moment wel de brenger van slecht nieuws, het verbaasde mij al jaren dat de overheid zo veel begrip had voor onze hobby en dat wij daar maar wat belasting vrij van mochten genieten. Met de komst van al die milieu vriendelijke en belasting vrije auto`s kon je al zien aankomen dat dit niet zo kon doorgaan.

Ik had hier nog niets over gehoord, wel dat waarschijnlijk dat de millieu vriendelijke auto`s de belasting vrijstellingen zouden eindigen, maar nu blijkt dat ze het hebben over alle belastingvrijstellingen en dus ook de oldtimers.

Net als je al schrijft het word dus weer wat auto`s schorsen, het idee om dan in de zomermaanden de dagelijkse auto te schorsen en dan in de oldtimer te rijden, maar dat word niets ik zie geen mogelijkheid om alle gereedschappen uit mijn bestelauto in de spit te krijgen.

Alles bijelkaar gaat het dus meer geld kosten.

Maar deze maatregel kan wel eens meer kosten als alleen de houderschapsbelasting, door dat men weer houderschaps belasting moet betalen zal er een groep mensen zijn die de auto van de hand doet dit zal resulteren in lagere verkoop prijzen.

Dit hebben we ook gezien in de off road wereld, er waren veel liefhebbers die een 4 wd hadden op grijs kenteken, toen daar voor de normale houderschapsbelasting moest worden betaald is die hobby ook nagenoeg aan een stille dood gestorven.

Maar er is ook wellicht nog een klein lichtpuntje in de duistere tunnel, men is aan het proberen dat auto`s van voor 1960 wel vrijstelling krijgen.

Helaas heb ik geen enkele auto van voor 1960.

We zullen zien wat de toekomst brengt?

Jan Schuit.

afschaffing vrijstelling MRB

De FEHAC bericht vandaag (15 04) dat het de verkeerde kant opgaat. Na een gesprek vorige week woensdag van de actie-groepen tegen het terugnemen van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting gaf de staatssecretaris Financiën na het Kabinetsberaad te kennen dat de vrijstelling teniet gedaan wordt en een 'kwart'-belasting (met provinciale opcenten) jaarlijks voldaan moet worden (ook geschorste). Auto's jonger dan 30 jaar en diesels en LPG auto's tot 40 jaar mogen de volle mep betalen. Ook motorfietsen en vrachtwagens vallen straks onder dit regime. Nog even afwachten of het parlement dit slikt!

afschaffing vrijstelling MRB

De staatssecretaris schrijft de Kamer een brief met voorstellen om daar de instemming van de Kamer op te krijgen. www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publi...g-mrb-oldtimers.html

Oldtimers ouder dan 40 jaar  per 01-01 2014 behouden de vrijstelling. Voertuigen tussen de 26 en 40 jaar, daarvoor betaal je 25% van de geldende MRB met een maximum vam € 120 per voertuig en deze voertuigen mogen in december, januari en februari niet op de openbare weg. Schorsing blijft mogelijk. Rijd je LPG of diesel met deze (jongere) voertuigen dan geldt de kortingsregeling niet. Je kunt de gas-installatie laten verwijderen.

 Ben ik blij dat die van mij

 Ben ik blij dat die van mij dan inmiddels al 65 jaar oud is : )

Ik moet zeggen trouwens dat we het uberhaupt treffen want de vauxhall cresta van mijn man is 50 jaar oud en de Ford Corsair van mijn zoon van 10 jaar : ) is 48 jaar oud.

Wij knepen hem ook al even.