electronische ontsteking vitesse

 Beste lezers;

Ben bezig de kabelboom van mijn Vitesse aan te leggen. Nadat we alles hadden doorgemeten de acculader aangesloten om te kijken of verlichting enz. ook werkelijk functioneerde. Tot mijn grote schrik onstond er rookontwikkeling in de verdelerkap. Heb geen idee hoe dit zou komen. Heb gebruik gemaakt van een "petronix ignitor" (als dit goed geschreven is) Heb witte draad vanaf zekeringkast naar bobine laten lopen. aan dezelfde zijde op de bobine de rode draad van de onsteking aangesloten. Aan de -zijde de zwarte draad. Beide draden (rood en zwart, lopen naar het ontstekingshuis. Doe ik iets ernstigs fout??? 

Ter info: jullie begrijpen wellicht dat ik op het gebied van electronica een "nerd" ben en wellicht de lachers op mijn hand heb.

Hoor graag wat;

met vriendelijke groeten

Marc Huygens

elektronische ontsteking

Hallo Marc.

van het contact slot gaat een plus draad naar de plus van de bobine.+ teken

de rode draad gaat op de plus van de bobine {staat op de bobine}

de zwarte draad gaat op de min aan sluiting bobine.

als er rook onder de verdeel kap komt dat betekent kortsluiting.

kijk goed naar het door voer rubber of dat daar geen draad bloot ligt die tegen het ontstekings huis komt.want dan maakt deze kortsluiting. dat is de rode draad.

werkt het dan nog niet dan is de regeleen heid kapot.

remedie punten en condensator weer monteren en de vitesse loopt weer.

 

 

de onsteking moet wel gemonteerd zijn voor de massa.

ook moet de motor massa draad aan gestoten zijn.

gr Clemens

onsteking vitesse

 Beste Clemens;

dank voor je reactie; heb nog niet gekeken of massa draad van het blok is aangesloten (waar zit die?).

verder waren de draden aangesloten zoals jou beschrijving. Degene waarmee ik de kabels aan het aansluiten ben heeft twijfels of het aan de massa-draad kan liggen, maat zullen het gaan proberen. Zou het ook aan de te lage spanning van de acculader kunnen liggen?

Groet Marc Huygens

onsteking vitesse en AMP meter

Hallo Marc

de massa draad zit aan de rechterkant van motor naar de chassis. anders even maken.

als de motor geen massa maakt en je sluit wat aan dan gaat dat onderdeel de massa zoeken .

ik weet niet of er al meer aan gesloten is of was. want andere componenten zoals dynamo startmotor moeten wel massa hebben. dat gaat via motor naar chassis

als je het contact aan zet en de motor heeft geen massa naar het chassis en carrosserie gaat deze via onsteking zijn massa zoeken want die zit via bobine wel aan massa. en dat kan een rook ontwikkeling geven.

de maasa van de motor kan je controlen door een spannings zoeker te bebruiken.

de min draad van de spanningszoeker op de motor zetten en de punt op de plus van de accu.als het lampje brand dan is de massa goed het lampje moet wel fel branden bij een volle accu.

een te lage accu spanning kan geen kortsuiting veroorzaken.

bij een te lage accu spanning werkt hij gewoon niet.

het systeem moet 12 volt hebben om te kunnen functioneren.

maar de regeleen heid in de ontsteking kan ook gewoon kapot zijn.

een AMP meter sluit je aan door een plus draad door te knippen en de AMP meter er tussen te zetten.

gebruik daar wel een dikke draad voor minimaal een 6 of 4 mm kern te gebruiken. doe het wel goed anders brand hij af.

gr Clemens