Hathaway Hunter

Hathaway Hunter

De Hathaway Hunter werd in 1979 als prototype op autoshows in de USA gepresenteerd. De auto was bedoeld om het gat in de markt voor een echte klassieke sportwagen met een roadster chassis te vullen. Het ontwerp van Mark Goyette dateerde al uit 1975. Hathaway was de naam van zijn vrouw, een naam die nog steeds veel voorkomt in Californië. Het idee sloeg aan en de auto werd in productie genomen. Uiteindelijk zou het tot 1981 duren voordat het eerste productiemodel uit de Californische fabriek rolde. In 1982 volgde een upgrade van het oorspronkelijke model. Gebaseerd op het bekende Triumph Chassis kon de auto worden geleverd met een groot scala aan motoren: van de viercylinders uit de TR 2, 3, 4 en 5 tot de 6-cylinders uit TR250 en TR 6. Voor de remmen worden standaard rondom de trommelremmen van de TR2 / 3 gebruikt maar voor de zwaardere motoren worden vóór schijfremmen uit de TR5 of 6 gemonteerd. De carrosserie is van kunststof!
De Hunter Hathaway wordt (van achteren of van opzij gezien) vaak voor een Morgan +4SS gehouden. Zelfs de eigenwijze lampjes op de voorspatborden zijn identiek. Maar aan de voorkant zie je meteen dat het een andere auto is. De gril is niet recht aan de onderzijde, maar loopt ovaal "Jaguar-like" door en ook de koplampen zijn niet rond zoals bij Morgan, maar ovaal. Naar mijn mening zou Peter Morgan dit ontwerp beslist hebben overgenomen als hij het had gekend. De lijnen zijn naar mijn mening veel harmonieuzer en sierlijker dan die van de neus van de +4SS. Qua techniek hebben Morgan en Goyette hetzelfde gedacht want ze hebben beiden het Triumph technisch ontwerp van Christopher Lawrence gebruikt.
In de folders wordt gesproken van een "all weather car" en heeft een prachtig in het ontwerp weggewerkte kap. Deze scharniert achter de rugleuningen, waarna een in de carrosserie doorlopende klep gesloten kan worden. Het voorscherm is zeer breed zodat rijdend de regen overigens ook zonder kap geen probleem zal zijn. De auto, geheel gemonteerd leverbaar maar ook als Kit Car was luxueus en met veel gevoel voor detail afgewerkt en werd geleverd met één jaar of 12.000 mijl garantie. Mark Goyette, de ontwerper van de carrosserie, heeft uiteindelijk maar 4 Hathaways geproduceerd. Daarna werd de business overgenomen door Chuck Hunter. Die paste het ontwerp aan, en verkocht via zijn bedrijfje "Vintage Motor Works" in Somona, Californië, zowel kits als compleet gebouwde auto's op TR4 en TR6 basis. Voor zover bekend gebeurde dat met instemming van Triumph.
Hunter produceerde van die nieuwe versie "Hathaway Hunter" 10 exemplaren tot hij onverwacht stierf in 1984. Zijn vrouw probeerde de boel voort te zetten en produceerde nog een kit (nummer 15). Daarna is de zaak stil gevallen tot Thomas Wiegand uit Duitsland recent met een Amerikaanse partner de mallen en naam opkocht. Hij heeft het voornemen om de productie weer te starten. De schatting is dat er nog 6 a 7 originele Hunters zijn maar niemand kan dat echt bevestigen. Het is bekend dat er in Berlijn nog 1 rijdt en in de VS werd er in 2001 nog een in Californie te koop aangeboden. Ook in Nederland is er één:De waarschijnlijk enige Nederlandse- Hatahway Hunter is in bezit van Ed. vd Beek. Hij heeft een versie met een Triumph TR4 chassis en aandrijving. De auto met chassisnummer CT/35897-LO en enginenummer CT/36196 is gebaseerd op een TR4 LHD die werd uitgevoerd naar de VS in 1964. Over deze auto, de eerste die door Chuck Hunter werd gebouwd, is een artikel verschenen in de "Kit Car Illustrated" van augustus 1987. Hij heeft een aangepaste "Iskenderian" nokkenas en had bij aankoop 42 mm Webers. Die zijn vervangen door een standaard spruitstuk en SU H6 (korte schacht) carburateurs van de TR4. De kap van de Hathaway liet namelijk zo weinig ruimte, dat er geen inlaatfilters meer op de carbs pasten en dat leek niet zo gunstig voor de motor-slijtage. De huidige eigenaar is bekend bij Club Triumph Holland. Thomas Wiegand uit Hannover heeft in 1996 het bedrijf opgekocht en is bezig de legende weer tot leven te wekken. De bedoeling is om de auto weer in kitvom aan te gaan bieden maar ook "turnkey" oplevering wordt mogelijk. Volg daarvoor het nieuws op de website: www.hunter-roadster.de Meer informatie bij Thomas_Wiegand@web.de