versnellingsbak triumph 1600

 Beste lezer;

Ik heb mijn triumph 1600 omgebouwd naar een vitesse mk2. aangezien de versnellingsbak en overdrive van mijn 1600 gereviseerd waren heb ik besloten deze dan ook te handhaven. Ik weet dat de bak van de mk2 en diff. sterker zijn gemaakt. Heeft iemand persoonlijke ervaring dat de bak van de 1600 te zwak is voor de moter van een mk2?

Wat er in de boekjes staat heb ik reeds tot mij genomen.

Het is niet de bedoeling dat ik er mee op het circuit ga rijden of het onderste uit de kan wat betreft vermogen wil.

Hoor graag wat reacties of ervaringen.

Marc Huygens L2001-2259

1600/2000

Ik heb geen ervaring, maar wanneer je de techniek begrijpt, is het niet zo moeilijk om een zinnige redenering op te zetten.

De transmissie achter de 1600 zescilinder was identiek aan die bij de 1500 cc viercilinder. De werkslag bij een 1500 cc viercilinder vindt twee keer per krukasomwenteling plaats en het slagvolume van een cilinder is 375 cc. Je hebt nu een zescilinder met 2000 cc die drie keer per krukasomwenteling een werkslag levert uit een slagvolume van 334 cc. De 'klap' is dus kleiner en vindt 50% vaker per omwenteling plaats. Dat betekent, dat de torsie die in de aandrijfas plaatsvindt bij elke werkslag iets minder terugveert. De 'spanning' op de overbrengingen is dus een stuk gelijkmatiger en minder krachtig. Conclusie; met deze motor heeft de trasmissie in jouw wagen minder te lijden dan die in een 1500 cc Herald. Niet wakker liggen dus, maar gáán met die banaan.

 Beste Wim (??);   dank voor

 Beste Wim (??);

 

dank voor de uitleg, het wordt dus gaan. Wellicht dat ik op termijn de steekassen ga vervangen die zijn in elk geval wat zwakker en dan tevens maar een ander diff. Maar dat is toekomst muziek eerst maar rijden....

Groet Marc Huygens