Wetenswaardigheden

De Mayflower heeft binnen het merk Triumph een aantal misschien onverwachte “records” op zijn naam staan:
a. De Mayflower saloon was de eerste Triumph die in massa werd geproduceerd.
b. De Mayflower was de eerste Triumph met een zelfdragende carrosserie.
c. De Mayflower drophead coupé is met 10 geproduceerde exemplaren het meest exclusieve model van alle auto’s die ooit door Triumph werden geproduceerd.

Van het verwachte succes in Amerika kwam niets terecht. Er werden bijvoorbeeld in de USA in vier jaar tijd slechts een paar honderd exemplaren verkocht! Oorzaak was in de eerste plaats de hoge prijs (bijna even duur als een grote Amerikaanse Ford of Chevrolet). Verder was de motor veel te zwak voor de Amerikaanse highways en ook het hoekige razoredge design sloeg maar bij weinigen aan.

Het kostbare avontuur op de Amerikaanse markt had voorkomen kunnen worden als men van te voren een degelijk marktonderzoek had uitgevoerd. Nu was het persoonlijke “goede gevoel” van directeur Sir John Black eigenlijk de enige drijfveer om de Mayflower in Amerika op de markt te brengen. Hij was zelf echter nog nooit in Amerika geweest en ook de ontwerpers van de Mayflower niet.  

Het blijft raadselachtig waarom er nooit een modernere en sterkere (kopklep)motor in de Mayflower is gemonteerd. Standard-Triumph bouwde namelijk zelf ook een  40 pk kopklepversie van de 1247 cc zijklepper en leverde die aan Morgan voor montage in de 4/4 sportwagen! De directie heeft zo’n kopklepper voor de Mayflower in 1950 wel overwogen en zelfs aangekondigd, maar tot realisatie is het om onduidelijke redenen nooit gekomen. Met die kopklepper was de  Mayflower zonder meer aantrekkelijker geweest. Die was niet alleen sterker, maar ook levendiger en zuiniger.

In Australië werd de Mayflower door de importeur ook als pick-up aangeboden. Zo’n pick-up was niets anders dan een door het bedrijf omgebouwde saloon. Totale productie 150 stuks.

Wereldwijd zijn er naar schatting nog enige honderden rijvaardige Mayflowers saloon overgebleven, waarvan minder dan 10 in Nederland.

Van de 10 geproduceerde Mayflowers drophead coupé is geen enkel exemplaar bewaard gebleven.