Remmen GT6

 

Geachte lezers,
 
Ik heb een Triumph GT6 MKII (reeds 14 jaar aan het restaureren) nu nadert het punt de hij klaar is. Mijn vraag gaat over de remmen aan de achterzijde, specifiek de remslangen. Deze worden namelijk elke keer door de Rotoflex koppeling aan stukken geslagen. Ik heb de slangen al zo getordeerd dat ze zo dicht mogelijk tegen de bladveer aan lopen maar. Dit mag niet helpen. Ik zie het als een mis engineering bij een leuke auto. Is hier een oplossing voor?
 
Hartelijke dank alvast voor de reactie.
 
Alex van Keulen

remmen GT

Hallo Alex,

Ik denk niet dat hier sprake is van mis engineering, dat het een leuke auto is ben ik wel met jou eens.

Uit jou verhaal maak ik op dat jij met de remslang boven langs de veer naar het chassis wilt en op deze manier de rotoflex tegen komt.

Maar volgens mij heeft Triumph dit nooit zo gemaakt.

Uitgelegd van uit de wielremcilinder naar richting de hoofdremcilinder, van de wielremcilinder gaat er een remleiding in een bocht 90 graden naar achteren om zo langs de bolling van de ankerplaat (achterzijde remtrommel) achterlangs, onderlangs en eindigd naar de voorzijde wijzend van de auto bij een beugeltje die aan de voorzijde van de remtrommel zit, in dit beugeltje komt de remslang en word bevestigt met een moer, de wartel van de renleiding past weer op de remslang.

De remslang loopt van het beugeltje dat aan de ankerplaat zit naar de zijkant van het chassis waar aan de bestuurderszijde een verdeelblokje zit en aan de andere zijde van de auto de remleiding met een wartel eindicht.

Op deze manier komt de remslang niet in de buirt van de rotoflex.

Ik heb 2 foto`s bijgevoegd.

Veel succes er mee en hoop je binnenkort op een meeting tegen te komen.

Met vriendelijke groeten Jan Schuit.

Remslangen achter

Het moet altijd mogelijk zijn de slang zo aan te brengen dat niets hem kan raken onder alle omstandigheden. De lengte speelt daarbij een belangrijke rol. Is hij wel van de juiste lengte?

Een foto zou veel duidelijk maken, kun je die moeite nemen?

Ook staat het je bij zo'n oude auto vrij een "kleine" modificatie aan te brengen zodat het probleem opgelost wordt hoor. Ik denk daarbij aan het plaatsen van een stukje koperleiding (vanaf de remcylinder? ) en daarbij dus  gebruik maken van een veel korter slangetje.

Groet!

Onno