benzine slangen

de moderne benzine tast de benzine slangen aan.

het rubber lost gewoon op.

weet iemand welke benzineslang er wel tegen kan.

gr clemens

Lijkt mij dat als men vraagt

Lijkt mij dat als men vraagt naar E10 bestendig leidingen dat de meer fatsoenlijke leveranciers dat ook kunnen leveren.

Rond de vijf jaar terug heb ik mijn sterk verouderde brandstof slangen vervangen vanwege interne brokkelingen.  Of dit door ethanol veroozaakt werdt weet ik niet, maar sindsdien geen problemen en ik tank gewoon goedkoop 95 RON.  Slangen gehaald zijn van onbekend materiaal, maar ik vroeg naar 'brandstof slang' en kreeg wat goeds.

Viton is in ieder geval wel goed, en EPDM volgens mij ook.

 

benzine slagen

ik tank altijd shell V power.omdat shell het nog niet door zijn brandstof doet.

we komen er op een keer wel uit.

gr clemens

E10

 Hoi Clemens,

Nav de E10 verhalen en het zien van een 2 jaar oude benzinepomp waarvan het rubber membraam was opgelost (en de benzine zo het carter werd ingepompt...) heb ik hier bij een gerenomeerde automatrialenzaak geinformeerd. Helaas de heren keken mij glazig aan: nooit van gehoord....

Ik blijf ook zoeken, want vroeg of laat ontkomen we niet aan de E10 en dan wil ik alles wel vervangen hebben. Tot die tijd tank ik super (of gelijkwaardig)

Groet,

Jasper

benzine

ik ben ook al lang op zoek want ik heb nog benzine slang genoeg met koord lagen er in maar die lost ook op.

elke twee jaar maar vervangen voorlopig

ik had twee weken geleden ook mij membraam van de acceleratie kopot gewoon opgelost gaten en scheuren er in.

zodra ik wat meer weet zal ik het melden.

gr clemens

E10 benzine

Van de site van de FEHAC:

Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen
 

Benzine E10 bevat 10 volume % ethanol en vervangt in de toekomst de benzine. Loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol, die nu is gespecificeerd in normblad EN 228. De introductiedatum verschilt per land. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:

1. Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir

2. Toegepaste materialen in het systeem

3. Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10

4. Interne vervuiling van het systeem in tweede termijn


2. Toegepaste materialen in het systeem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig.
Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig: Natuurrubber NR, butylrubber IIR.
Bestendig: Nitrile rubber NBR, Viton.
Remedie: waar mogelijk NBR en Viton toepassen.
- Aluminium: een coating is wenselijk
- Zink: gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer
- Kurk van vlotters van oude carburateurs is niet bestendig
- Vlotter van benzinemeter niet altijd bestendig


3. Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
Advies1: Filter regelmatiger controleren eventueel reinigen.
Advies 2: Doorzichtig leiding-filter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.

 

4. Interne vervuiling in tweede termijn

Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden. Over dit probleem is nog weinig concreets in de literatuur gevonden.

Slotopmerkingen:
Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen.

Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).

We zoeken verder...