Race en Rally

Race en rallyregister
Binnen de verzameling van registers voor alle verschillende modeltypen van Triumph is het Race- en Rally register een beetje “een vreemde eend”. De laatste jaren is het Race- en Rallyregister de dekmantel waaronder verhalen over sportieve evenementen met Triumph’s in de Triumph Tribune verschijnen. Niet alleen Nederlandse, maar ook buitenlandse evenementen komen daarbij aan bod.

Hoe is het Race- en Rallyregister ontstaan?
In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw heeft binnen de CTH de zogenaamde Triumph Competitions bestaan. Onder deze noemer werd jaarlijks een aantal sportieve evenementen georganiseerd, zoals: een heuvelklim op het circuit van Francorchamps, een ovalrace op het circuit van Baarlo of Lelystad, een slalom-sprint tijdens de English Car Rally op het circuit van Valkenswaard, een behendigheidswedstrijd tijdens een landelijke CTH-meeting en een pittige puzzelrit (of rally) op de openbare weg. Zo werd een aantal jaren achtereen om een wisseltrofee gestreden: het “Rob Slotemaker stuurwiel”. Sommige deelnemers hadden al speciaal geprepareerde Triumph’s en anderen werden ertoe aangezet om ook te gaan tunen, verlagen enz. enz. De deelnemers werden toen al door Arthur Denzler op de foto gezet en in een archiefje vastgelegd: het begin van het latere register. Door oplopende kosten van circuithuur e.d. en zeer beperkte aantallen deelnemers kon medio jaren 90 de Triumph Competitions niet langer blijven bestaan. De TC werd helaas opgedoekt.

Verdere ontwikkelingen.  
In 1992 had Arthur Denzler het wilde plan opgevat om met een Triumph Spitfire op het circuit te gaan racen onder de vlag van de Historische FIA organisatie. Hier en daar werd in binnen- en buitenland ook met Triumph’s geracet, voornamelijk met TR-en, zodat het register zich verder uitbreidde met een veelheid aan binnen- en buitenlandse circuitgeprepareerde Triumph’s. Uiteraard werden van de beleefde avonturen uitgebreide verslagen geschreven in de TT.

Spin-off.
Het ter ziele gegane Triumph Competitions heeft echter nog wel een vrucht afgeworpen, namelijk: de ABC-Rally. Op initiatief van Jos Jurriëns, Ina de Hoop en Arthur Denzler is de jaarlijkse pittige puzzelrit van de Triumph Competitions omgedoopt tot All British Car Rally. Om meer deelnemers te trekken was de aanvankelijke gedachte om het evenement open te stellen voor alle engelse auto’s, vandaar de naam. Maar ook dat bleek niet echt haalbaar, zodat de ABC-Rally (gauw vergeten waar ABC ook al weer voor staat) opengesteld werd voor alle merken oldtimers. In de loop der jaren groeide het aantal deelnemers van dit jaarlijkse evenement van zo’n 50 naar meer dan 130 en ging het evenement meetellen voor het Nederlands kampioenschap historisch rallyrijden. Deelnemende Triumph’s werden uiteraard weer in het groeiende register opgenomen.

Regelmatigheidsritten (=rally voor klassieke auto’s).
Vanaf 1994 gingen een klein aantal fanatieke (ex) TC deelnemers zich bezighouden met het rijden van regelmatigheidsrallies voor historische auto’s, zoals b.v. de Tulpenrallye. Ook van dit soort evenementen werd in de TT verslag gedaan en vele deelnemende Triumph’s werden in het register opgenomen. Het aantal deelnemende Triumph’s groeide gestaag. Meestal ligt het percentage deelnemende Triumph’s aan een regelmatigheidsrally zo tussen de 10 en 20 procent.

Historie.
Naast bovenstaande evenementen, probeert het register ook de historisch verantwoorde ontwikkelingen binnen de Triumph wereld bij te houden. Te denken valt aan: De historische 24-uurs races op Le Mans met Works-Triumph’s en de wederwaardigheden van originele fabrieks race- en rallywagens en prototypes.

Aanmelden voor het Race- en Rally register:
Iedereen die zijn of haar Triumph inzet voor sportief gebruik in races of rallies is vrij om zich voor het register aan te melden via de CTH-website, (contactformulier) het liefst met een mooie actiefoto, technische specificatie van de auto en de behaalde resultaten.