Dolomite

Bovenaan meteen maar wat leuke links, maar vergeet het verhaal over de dolomite inNederland hieronder niet ook even te lezen. Eerst dus de links:

De Dolomite in Nederland

De Nederlandse Dolomite groep bestaat uit de Dolomite 1850 (HL) & Sprint, de Triumph 1300 (TC) en 1500 en de Triumph Toledo

De ontwikkeling van de 1300 was genoemd "AJAX" ook wel de "junior 2000", die 'n paar jaar ervoor ontwikkeld was. Michelotti was de ontwerper van deze "junior 2000". Hiervoor werden de 1296 cc Spitfiremotoren gebruikt. De eerste zijn verkocht in januari 1966 als 4 deurs saloon. De enige auto uit de AJAX ontwikkelingsserie die ooit 2-deurs werd geleverd is de Toledo.
De 1300's zijn voorwielaangedreven, in Nederland een zeldzaam verschijnsel. Daarna werd de body aangepast (verlengd) voor de Dolomite types met dubbele koplampen en achterwielaandrijving.

 

Dolomite Sprint

De Dolomite stond bekend om zijn zeer hoge kwaliteit interieurafwerking, in zijn tijd. Met een grotere motor (1850 cc, ontworpen door Spen King), maakte dit tot een stoere saloon.

De "four valve" Dolomite Sprint was de meest opwindende van de serie: een zeer snelle en echte competitioner voor de Alfa Romeo. Deze sports saloon heeft 127 bhp met een TR 6 versnellingsbak met overdrive standaard, of automaat, met een topsnelheid van 187 km/per uur.

Bouwjaren en productieaantallen

  • 1300: 1965-1970, Front wheel drive, 4 deurs, korte kont, korte neus, 113.008 ex.
  • 1300 TC: 1967-1970, Front wheel drive, 4 deurs, korte kont, korte neus, 35.342 ex.
  • 1500: 1970-1973, Front wheel drive, 4 deurs, lange kont, lange neus, 66.353 ex.
  • Toledo: 1970-1976, Rear wheel drive, 2 en 4 deurs, korte kont, lange neus, 119.182 ex.
  • 1500 TC: 1973-1976, Rear wheel drive, 4 deurs, lange kont, lange neus, 25.549 ex.

En dan alle Dolomites, met lange neus, lange kont en rear wheel drive:

  • Dolomite 1300: 1976-1980, 32.031 ex.
  • Dolomite 1500/1500 HL: 1976-1980, 43.235 ex.
  • Dolomite 1500 SE: 1979-1980, 2.500 ex.
  • Dolomite 1850/1850 HL: 1972-1980, 79.010 ex.
  • Dolomite Sprint: 1973-1980, 22.941 ex.

Let op: dit zijn de aantallen van de Engelse productie! De Triumph 1300, 1300 TC en de Toledo zijn ook in Belgie gebouwd en die zijn daar waarschijnlijk niet bij inbegrepen. Als je bij het Heritage Centre in Gaydon info over de produktiedatum etc over de in Belgie gebouwde modellen wil is er daar niks van bekend. De produktieaantallen "overall" zijn bij de CTH niet bekend.