Startmotor Spitfire gevraagd voor foutanalyse

 Hoi Allemaal,

Ik ben al een weekje bezig met foutzoeken in mijn Spitfire en kan het niet vinden. Vlak voor de winter gaf mijn startmotor aan dat hij de langste tijd gehad had.  Deze heb ik gewisseld voor een nieuwe, maar starten ho maar. Zeer langzaam ronddraaien en rauw geluid.

Tja. hier en daar wel een voltje verlies, maar er lopen natuurlijk aardige stromen tijdens het starten. De kabels waren een paar jaar geleden al vervangen, dus dat is okee. Alle kabels voor de zekerheid bij de ogen doorgesoldeerd en een nieuwe accu en startrelais. Nu moet het electrisch allemaal goed zijn, maar nee.

Voor de zekerheid ook nog even de bougies verwijderd en de V snaar los, maar het blok draait netjes rond. Niks vastgelopen, dus dat kan ook geen reden zijn dat de startmotor slecht draait....

Het is natuurlijk "Engels geluk" dat de vervangende startmotor ook niet goed kan zijn ;-( Nu de ultimo vraag: heeft iemand in omgeving Soest een werkende startmotor (zeker weten!) te leen om die eens te plaatsen of dat ik mijn startmotor in zijn wagen mag zetten? 

 

Spitdokter

BijlageGrootte
P1020211.JPG169.1 KB

startmotor

ik heb even de tanden van de startmotor geteld die ik heb liggen. en inderdaad het moeten er 9 zijn.
andere start motor er op en dan moet het weer goed zijn.
door een tand meer op de Bendix dan gaat hij langzamer draaien .
het lijkt dan net of hij heel zwaar draaid.

gr clemens

startmotor

hallo spitdokter.
aller eerst zou ik de massa draad van de motor naar het chassis eens contoleren. slechte massa is ook te veel weerstand voor de startmotor.
massa draad van accu naar chassis schoon maken en weer monteren dan weer eens meten.
slechte massa is funest voor de elektra van het voertuig.
ik heb eventueel nog een starter liggen van een Herald 1200 vogens mij zijn die start motoren het zelfde.
je kan de massa zaken even contoleren.anders even de startmotor op komen halen .maar dan moet je mij even mailen.
cmevers@casema.nl

gr clemens

tanden?

Hoi Clemens,

Ik heb de massadraad met een dikke startkabel van de accu direct op het startmotorhuis gezet. Helaas nog steeds het zelfde resultaat. Daarna de startmotor uitgebouwd en op de werkbank getest. Draait als een zonnetje in "nullast". Nu heb ik de tanden geteld op de bendix en dat zijn er 10. Moss zou standaard 9 tanden op de bendix van zijn startmotoren leveren. Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat de weerstand zo hoog is en de motor langzaam draait?

 

Groet,

 

Jasper

Tanden

Dat is zeker de oorzaak. Hij moet negen tanden hebben.

 

Groet!

 

Onno

tanden?

Een nieuwe startmotor met 9 tanden heb ik ingebouwd en alle contacten en massavlakken met contactspray en lakschuurpapier schoongemaakt. Het resultaat was een sneldraaiende startmotor, maar nog wel een rauw geluid.... Inspectie op de bendix, geeft mij in iedergeval het vermoeden dat de tanden totop het diepste punt stevig over de starterkrans lopen. In het aanwezige vet op het bendixtandwiel staat duidelijk de starterkrans afgedrukt. Nu blijkt overigens de oude overleden startmotor, die wel goed draaide, 10 tanden te hebben.....

Een tip van mijn Spitfire onderdelen leverancier was om de startmotor handvast te monteren en een keer te starten. De startmotor kan zich dan zetten en vervolgens kan je hem vastdraaien. We gaan deze tip maar eens proberen, anders rest er nog weinig anders dan de bendix te verwisselen...

 

 

startmotor

Ik neem aan dat je wel de vulplaat er tussen heb zitten.

kijk ook even naar de starterkrans. daar kunnen ook scherperanden aan zitten.

de oude bendix was wel in gesleten op de starterkrans.

de nieuwe moet dat ook even doen.

ze zijn niet geheel geruisloos met starten.het blijft wel engels.

even los maken om hem te laten zetten kan werken maar ik heb er nog nooit van gehoord.

succes clemens

 

Tip met succes

 Het is gelukt ;-)

Een belletje naar RSI carparts leverde DE tip op. Zowel de 9 als 10 tands versie moeten goed werken. De praktijk leert dat de 9 tands iets minder problemen geeft. De magic tip was: De nieuwe startmotor handvast monteren en dan starten zodat de tandwielen zich optimaal zetten ten opzichte van elkaar. Daarna vastzetten met gereedschap.

En jawel. Nu draait de startmotor lekker snel rond, zonder bijgeluiden. Laat de zomer maar komen !

Jasper