Stag

De Stag in een promotiefolder uit 1976

Het verhaal van de STAG begint bij de Triumph 2000. Een prototype 2000 werd naar Michelotti gebracht om er een sportieve versie van te ontwerpen. Het nieuwe ontwerp viel zo goed uit dat men hier wel een markt voor zag. Men dacht ongeveer 12.000 stuks per jaar te kunnen verkopen.

Inmiddels had Leyland Rover overgenomen en dit was van invloed op de keuze van de krachtbron in de Stag. In eerste instantie zou de Stag geleverd worden met de 6 cilinder 2.51 motor, die dan later vervangen zou worden door de nieuwe V8 van Triumph. Maar ook Rover had een V8 in ontwikkeling. Omdat de Rover V8 te groot was viel de keuze toch op de Triumph V8. (Nu was dit niet helemaal waar, want naderhand heeft menig Stag eigenaar toch een Rover V8 ingebouwd).

Hoewel de Stag uiterlijk veel op de 2000 lijkt zijn alle carrosserie onderdelen net even anders. In 1970 kon de Stag aan de dealers geleverd worden als convertible met een roll bar en met een hardtop. Verder nog de nodige extra's, automaat en overdrive. Het was een sportieve auto, zeer comfortabel, snel en als enige Triumph uitgerust met een 3 liter V8.

De Stag werd in 1977 na 7 jaar en 25.877 stuks gestaakt. De prognose van 12.000 per jaar is niet gehaald.

BijlageGrootte
Stag in cijfers.pdf365.02 KB