ontsteking

Beste CTH-ers,

Mijn TR 6 PI in november in de winterstalling gezet, hij liep toen al op 5 cilinders. Doet ie altijd als hij koud is, na een paar meter rijden pakt hij normaal gesproken dan op en loopt goed. Bleef echter op 5 lopen.

Afgelopen week uit de stalling gehaald, na een aantal malen starten sloeg de motor aan maar liep nog op 5 cilinders.

Bij controle bleek 1 bougiekabel niet in orde. Hele set vervangen. Ook rotor en condensator vervangen. Accu nieuw eind vorig jaar.

Toen motor nog liep de injektoren gecontroleerd, alle werken goed, dus benzine krijgt hij.  Verdelerkap is schoon en zonder scheuren, alle contactpunten zien er prima uit. Bougiekabel geeft vonk.

De bobine getest, geeft een vonk in de verdeler, dus in orde. Bougies nieuw vanaf eind vorig jaar, daarna nauwelijks gereden.

Motor slaat helemaal niet meer aan, geen enkele reactie.

Weet 't nu even niet meer, weet iemand raad?

 

Alvast bedankt,

 

Fritzz

 

Hoi CTH-ers, Dank voor jullie

Hoi CTH-ers,

Dank voor jullie waardevolle antwoorden. Omdat ik er niet meer uitkwam heb ik de hulp ingeroepen van

clublid en professional Marco Pieterse uit Venray (Classic Car Engineering Europe, zie advertentie in de Triumph Tribune), die ook thuisservice biedt, hetgeen noodzaak was omdat ik de TR helemaal niet meer aan de praat kreeg....

Vandaag heeft Marco na systematisch- en professioneel zoekwerk de motor weer aan de gang gekregen zoals hij hoort te lopen, waarvoor bij deze alle hulde en warme aanbevelingen voor eenieder van ons die eens goede hulp nodig heeft!

Wat bleek: verdeler los>tijdstip niet OK, kabelvolgorde OK maar startpunt niet goed (was mijn fout, Fournier was right), bougies vonkten allen maar hij bleef beroerd lopen, bougies allen eruit, bleken er door de vakgarage (...!) 3 verschillende soorten bougies (3x correct NY9C, 2x NY6C en 1x NY7C) in gezet te zijn, nog niet goed lopen. Vervolgens toch maar brandstofsysteem bekeken, ik had alle injectoren reeds gecontroleerd, die werkten goed, doch wat bleek? Genoemde vakgarage had de brandstofleidingen vanaf de Metering Unit foutief aangesloten, leidingen voor cylinder 1 en 2 bleken verwisseld! Men had de injectoren weliswaar alle correct genummerd van 1 tot 6 op 't motorblok bij de aansluiting in de kop, doch 1 en 2 bleken verwisseld!

Toen leiding 2 op cylinder 1 en leiding 1 op cylinder 2 was gemonteerd liep de TR weer als vanouds!

Dit had ik dus zelf nooit gevonden, wie denkt er nu aan dat een gerenommeerde oldtimergarage brandstofleidingen gaat verwisselen en verkeerde bougies monteert....

Nogmaals dank Marco en alle mensen die gereageerd hebben, see you on Triumph Day(s)!

 

Fritzz

volgorde

Kan je nagaan wat het je een hoofdbrekens kan kosten als alles -voor het oog- goed zit en het dan toch blijkt dat iemand zich 'verteld' heeft. Wat betreft drie verschillende bougies; dat is toch wel flagrant: een monteur die zich dit veroorlooft denkt dus; daar merkt die klant toch niks van! Stomme lul.

Maar, langzamerhand leer je je eigen auto kennen en wordt het steeds leuker om de geheimenissen zelf onder de knie te krijgen. Doorgaan!

onsteking

hallo Fritzz.

aleer eerst moet je de onsteking op tijd zetten en de onstekings volgorde volgen.

dus het merkteken op de krukaspoelie tegen over het merkteken op het distrubutie deksel.

dan kijken of hij op cil 1 staat kan je controleren door het kleppendeksel er af te halen en cil 5 moet dan op tuimelen staan.onstek volgorde 1 5 3 6 2 4 kijk dan waar de rotor staat dat is dan nr 1.

op de rotor staat een pijl voor de draai richting.

controleer of de contact punten open en dicht gaan 0.4 mm .

contact punten schoon maken kijk of daar spanning op komt met een spannings zoeker.

vonk controlen via bobine kabel.

daarna vonk controleren via bougie kabel.

als je dit volgt moet hij lopen mits het niet aan de inspuiting licht.

gr clemens

Nieuwe spullen

Tot op zekere hoogte ben ik het met Fournier eens. Ik zou zelf alle oude spullen terugzetten (want daar liep hij mee, weliswaar op 5 poten) op wellicht die ene bougiekabel na.

Vervolgens kun je stap voor stap de nieuwe spullen er weer op gaan zetten. Je komt dan vanzelf de oorzaak tegen lijkt mij.

 

Groet en succes,

 

Onno

geen ontsteking

Neem me niet kwalijk wanneer je het een stomme opmerking vindt, maar, het kan zijn dat je de rotor niet teruggezet hebt, waardoor de vonk vanaf de middenelectrode in de verdelerkap niet naar een van de bougies wordt geleid. Een andere 'domme' mogelijkheid is, dat de koolstofstift die in het midden van de verdelerkap zit eruit gevallen is, waardoor de vonk die vanaf de bobine in de verdelerkap komt niet doorgegeven wordt aan de rotor.

Je zou ook niet de eerste zijn die de bougiekabels wel in de goede volgorde aansluit, maar een stand te ver, waardoor de bougies alle zes aan het eind van de uiltaatslag vonken. Je hoort dan af en toe een plof in de uitlaat.

Nee hoor, neem je niks

Nee hoor, neem je niks kwalijk, ik was de rotor nl. bijna vergeten erop te zetten.... Koolstofstift is OK.

ook je opmerking over de stand te ver lijkt me zeer relevant!

Ik ben begonnen met kabel 1 "op 7 uur" op de verdeler, daar waar DP of iets dergelijks staat. Had van een deskundige een schemaatje gekregen om de kabels op deze wijze aan te sluiten. Is dat correct, of moet ik 1 positie verder ("op 6 uur") beginnen?

Dank voor je reactie!

Fritzz