Koprevisie in 1995, loodvrij?

 Mijn kop is in 1995 gereviseerd bij Nico Baas. Sindsdien heeft hij een kleine 20.000 kilometer gereden. De vorige eigenaar kan niet met zekerheid zeggen of hij loodvrij is gemaakt. Kan je dit zien/controleren als de kop eraf is?

Jasper

klepzittingen

hallo Jasper

als je de kop er af hebt moet je kijken of er rondom de kleppen een ring ziet zitten. meestal moet je het even goed schoon maken zie die zitten dan zitten er geharde klepzittingen in.

Je kan het ook merken als regelmatig kleppen moet stellen normaal is een keer per 10.000km

clemens

koprevisie '95

Ja, als je even naar Mannessen Engines in Soesterberg gaat, die kan dat zo vaststellen. De klepzetel is namelijk een stuk harder. Met een kraspennetje op de rand kan hij dat vaststellen.

Je kunt ook afgaan op je eigen ervaring met het kleppenstellen. Wanneer de motor niet voorzien is van 'loodvrije' kleppen en klepzittingen en je hebt geen alternatieve loodtoevoeging in de benzine gedaan, dan zouden dus de uitlaatkleppen onderhand dieper ingeslagen kunnen zijn op de zittingen. Dat moet je dan opgevallen zijn bij het kleppen stellen, doordat je de uitlaatkleppen allemaal telkens wat nauwer hebt moeten afstellen, terwijl dat bij de inlaatkleppen minder hoefde. Doordat de uitlaatkleppen en -zittingen heter worden zijn deze gevoeliger voor het 'inslaan'. Nu is het ook een aspect dat de ervaring geleerd heeft, dat niet-loodvrije kleppen en -zittingen op den duur ongevoeliger worden voor het 'inslaan'. Als de vorige eigenaar al stoïcijns loodvrij tankte en jij dat zelf ook gewoon maar gedaan hebt, is het mogelijk dat de kleppen en zittingen nu niet verder meer inslaan doordat de randen waar het metaal op metaal contact plaatsvindt als het ware door smeding zoveel verdichting in het materiaal hebben gekregen, dat het verder 'inslaan' als het ware opgehouden is, afgelopen is.

Wanneer je de schroefjes waarmee je de klepspeling afstelt bij de uitlaatkleppen al bijna helemaal 'in'-gedraaid in de tuimelaars zitten en die van de inlaatkleppen (nog lang) niet, zou dit er op kunnen wijzen dat de kop niet 'loodvrij' gemaakt is. Nu is dit aspect natuurlijk ook weer discutabel, want, wanneer de kop gevlakt is en er geen vulplaatjes onder de pilaren waarin de tuimelaaras zit zijn gelegd, zijn alle stelboutjes waarschijnlijk (al) ver ingedraaid. Maar, dan kan er toch een aanmerkelijk verschil zijn tussen uitlaat- en inlaatkleppen.  Dus, wat waren je ervaringen bij het kleppenstellen?