TR model overzicht

TR2

DE TRIUMPH SPORTS TR2 - Herkenbaar aan de zogenaamde "Bom krater" grille, latere uitvoeringen hebben een chroom sierstripje aan de onderzijde van de luchtopening. Er zijn twee carrosserie uitvoeringen, een long door en een short door versie.

 

    

TR3

DE TRIUMPH SPORTS TR3 - Herkenbaar aan de "Eierdoos achtige" en gepolijste aluminium grille in "de mond" van de lucht opening. Het geheel is omrand met een chroom sierstripje.

 

 

 

TR3A

DE TRIUMPH SPORTS TR3A & 3B - Herkenbaar aan de geanodiseerde aluminium grille met z'n "Dollar grijns". Hierachter schuilt, meestal verchroomd, duidelijk zichtbaar de geleider voor een eventuele startslinger. 

 

 

 

TR4

 

Net zoals vele andere Triumphs in die tijd werd de TR 4 ontworpen door Giovanni Michelotti. De TR 4a had geen technische veranderingen, maar had sidelights (voor de Amerikaanse markt). De TR 4b werd met de codenaam de "wasp' genoemd. Deze zou in produktie de TR 5 en TR 250 worden.

 

TR5-250

De TR 5 en de TR 250 zijn met de eerste 6 cilinders met 115 bhp met bekrachtigde remmen gebouwd. De TR 5 had een Lucas injectiesysteem en de TR 250 had twee Stromberg carburateurs als gasfabrieken. Deze 2 typen zijn slechts 17 maanden in productie geweest. Het nieuwe ontwerp met de typische Triumphbalk aan de achterkant werd getekend door de Germaan Karmann. Het kleimodel van deze later populaire TR, was klaar toen de TR 5 geintroduceerd werd, september 1967.

 

TR6

November 1968 werd de eerst TR 6 gebouwd met 150 bhp (na '73 124 bhp), met vanaf '74 standaard overdrive. De TR 6 is in zomer '76 voor het laatst gebouwd.

 

  

 

TR7

Rond '71 '72 werd al gedacht aan een opvolger voor de TR 6. De TR 7 zou een complete nieuwe technische benadering zijn met een wig model. De nieuwe aanpak zou een zelfdragende carrosserie zijn i.p.v. de traditionele ruggegraatchassis met daarin opgehangen de Triumph Dolomite motor. Deze motor zou beter door de hoge Amerikaanse milieu eisen komen. De verkopen vielen sterk tegen. Het werd niet geaccepteerd als de opvolger van de TR 6. De lang verwachte cabrioletversie kwam in zomer 1979 en daarmee te laat om deze roemruchte TR lijn te redden.

 

TR8

De laatste stuiptrekking in 1980 was de TR 8, een TR 7 cabriolet met een Rover 8 cilinder die veel te laat werd geïntroduceerd (zou 1978 zijn), na stakingen marketingmoeilijkheden en financiële dilemma's, is hij toch nog op de markt verschenen. Vele TR 7's worden nu geconverteerd tot TR 8, dus hoedt u voor namaak.

 

Bouwjaren en productieaantallen

  • TR 2            '53 '55       - 8.636
  • TR 2FR        '54 '57       - 22/25
  • TR 3            '55 '57       - 13.377
  • TR 3A          '57 '61       - 58.309
  • TR 3B          '62            - 3.334
  • TR 4            '61 '65       - 40.253
  • TR 4A IRS    '64 '67       - 28.465
  • TR 250        '67 '68       - 8.484
  • TR 5            '67 '68       - 2.947
  • TR 6            '69 '76       - 94.619
  • TR 7            '75 '81       - 112.368
  • TR 8            '80 '81       - 2.722