Toerenteller STAG

Beste,

Verleden week een Stag'73 gekocht. Mooi restauratie project (zo goed als geen roest, en de orginele 85,000km) ... en zou hem graag afgewerkt hebben tegen de zomer 2012.

Wat me meteen opviel is dat de toerentellen nu vast staat op 2,000 toeren. Met of zonder contact. Nu ben ik de bedrading gaan volgen en merk dat een witte draad (met kleine fische) gewoon los hangt in het motorgedeeld. Maar ik zie niet  voor ogen waar ik deze draad moet opsteken.

Heeft iemand een idee hoe die bedrading in elkaar zit?

Met vriendelijk groeten, David

toerenteller Stag

Beste David,

verleden maand ook een Stag gekocht in Nederland. Alhoewel er al veel vernieuwd is aan de wagen (oa de volledige motor) blijft het met een Stag toch altijd bang afwachten schijnt het. We zien wel wat het geeft...

Toerenteller: dat de naald op 2000 blijft staan wijst toch wel op een defecte toerenteller denk ik...

witte draad (wit/grijs?) ligt aan de min van de bobine

grtz,

Marc

 

OK bedankt Marc voor je

OK bedankt Marc voor je reactie. Dit zullen we het komende weekend eens uitzoeken.

Groeten, David

Bedradings schemas zijn de

Bedradings schemas zijn de uitkomst.  Er is verschil tussen RHD en LHD, voor of na LD20000 en ook tussen USA modellen en de rest.

In sommige gevallen is de positieve pool van de ign. coil verbonden aan de tacho, soms de negative.  Voor dat men hals over kop die ene witte draad bij de min aansluit is het wellicht verstanding om te weten welk model Stag wij over hebben.

Is het LHD, europees model, voor of na LD20000?  Of USA model voor, na of tussen LE11276 en LE20272?

Simple gezegd is er bij vroege modellen een wit draad met licht grijze streep tussen tacho en positieve pool van de ign. coil.  Aan de motorruim zijde kan deze draad wit met oranje zijn.

Latere modelen zit de draad wit/licht grijs aan de negatieve pool.  1973 zou richting de later model wijzen, maar vroeg in 1973 was de omschakeling dus...

Volledig witte draad is tussen voltmeter en tacho of coil, afhangend de model.

Dat de naald blijf steken kan betekenen dat het tacho stuk is, maar mischien ook dat de naald 'blijft plakken'.

 

Julian