ratelgeluid vooral bij koude motor

 Sinds enige tijd maakt mijn TR6 een hard ratelendt geluid rond de 2500 toeren. Vooral bij koude motor. Het beste te horen wanneer je niet optrekt of remt. Gewoon constante snelheid. Het lagere of hogere toeren verdwijnt het geluid en na gelang langer rijden (warmer?) neemt het af. Het lijkt uit/rond het bellhouse te komen. 

Het druklager is hoorbaar aan zijn einde, dus wellicht zit het hier in de buurt. Het is geen slang of leiding die resoneert, want dat heb ik al met allerlei rubberstukjes gedempt. Olie is op pijl (bak en motor) en netjes op druk (motor). Het is in elke versnelling rond de 2500 toeren. 

Voordat ik ga restaureren zou ik graag de oorzaak weten. Dat voorkomt verassingen en de kans dat het na de restauartie nog aanwezig is. De wagen rijdt nu nog en dat maakt analyse makkelijker.

ratel 2500@

Naar aanleiding van de gedachtenwisseling over deze kwestie merkt Clemens Evers op dat het heel wel mogelijk kantelende zuigers zijn die je hoort. Bij de compressieslag glijden de zuigers aan de ene kant langs de cylinderwand en bij de werkslag aan de andere kant. Wanneer de zuigermaat wat aan de kleine kant is voor de boring van de cylinder kan je de zuigers horen kantelen. Het kan zijn dat bij een vorige revisie zuigers gebruikt zijn met een wat korte mantel (omdat die zuigers lichter zijn), of er is flink gehoond, maar er zijn geen overmaat zuigers gekocht.

ratel bij 2500@

Met wat je nu onderzocht en gedaan hebt, vraag ik me toch af of het wel ín de motor zit. Je hoorde het geluid bij het koppelingshuis. Ongetwijfeld heb je het vliegwiel er intussen af. Dan heb je ook kunnen controleren of er niet een bout losgelopen is. Maar, hoe zit het met de startmotor? Vind je daar geen tekenen van 'aanraking'? Je hebt de axiale speling van de krukas nu genormaliseerd, maar kan het zijn dat de starterkrans om het vliegwiel dicht bij de top van de startmotoras komt, en, gaat de bendix helemaal terug? Eventueel zet je de startmotor een millimeter verder naar voren in de opening van de achterplaat door een pakking tussen de vulring en de achterplaat te maken.

Het kan ook zijn dat de axiale speling van de nokkenas te groot is, waardoor die heen en weer speelt. Via de wormwieloverbrenging drijft die de spindel van de ontsteking aan. Het ontstekingshuis moet correct 'op afstand' van het gat in met motorblok gezet worden. Klopt dit niet, dan gaat de spindel op en neer en dat gaat dan ook met een ratelend geluid gepaard.

Met toenemende twijfel heb ik

Met toenemende twijfel heb ik aan de onderstaande discussie deelgenomen. De aanvankelijk gemeten axiale speling was al niet veel. Nu ben ik benieuwd of het aan de nokvolgers kan liggen. Het zou me echt niet verbazen dat je, wanneer het vliegwiel eraf komt daarachter een bout tegenkomt die losgetrild is, getuige de slijpsporen op de kop.

ratel

Nadenkend over je omschijving van de gewaarwording komt de gedachte bij me op dat het mogelijk is dat de halve maantjes die de speling in de lengterichting van de krukas opvangen wat dun aan het worden zijn. Dit kan samengaan met de uitzetting van de krukas in de lengterichting. Als de krukas nog koud is, is die korter dan wanneer die op bedrijfstemperatuur gekomen is. Kennelijk is het zo, dat, rondom de 2500 toeren de krukas het meest naar voren of het meest naar achteren gedrukt wordt door de op en neer gaande drijfstangen. Onder deze omstandighedenloopt het vliegwiel of de koppeling net tegen een boutkop of iets dergelijks uitstekends aan waardoor de ratel optreedt. Als je de boel open maakt zou je dus het vate punt moeten tegenkomen waar iets draainds net tegenaan komt in de uiterste stand van de krukas in de lengterichting.

ratel

beste jasper, het manko dat genoemd wordt m.b.t. speling cq slijtage van de axiaallagers (halve maantjes) is heel eenvoudig te controleren.

je drukt aan de voorzijde van de motor de krukas zover mogelijk in het blok,bv met een grote schroevendraaier tussen de dwarsbalk en de poelie. nu moet een tweede persoon de koppeling intrappen en jij moet dan kijken of de krukas zichtbaar naar voren komt. zo ja dan is er overmatige slijtage van de axiaallagers en mogelijk is er zelfs 1 in de carterpan gevallen.

zo ja, niet meer mee rijden,de knobbel van de krukas komt dan tegen de achterste lagerkap. is wel van onderaf te verhelpen zonder de motor uit te bouwen.

een andere suggestie is dat er iets aan de han is met de stoterbussen van de klepstoters.die kunnen ook een heel vervelende tik cq ratel geven zonder duidelijke locatie.

in principe kunnen deze bij een TR6 ook vervangen worden zonder al te veel sloopwerk. tuimelaaras demonteren stoterstangen eruit en dan de volgbussen eruit vissen met een magneet of je pink. 

ratel

 Kees, Wim,

 

Dank voor jullie reacties. Wel aardig dat de nokvolgers zo door de kop kunnen bij een TR6. Bij de spitfire moest de kop ook gedemonteerd worden, want de doorgangen waren te smal. 

Ik laat jullie weten wat de onderzoeksresultaten zijn...

 

Jasper

ratel

Vandaag mijn vrouw de koppeling maar eens laten bedienen. Inderdaad hoorde ik tok-tok en ik zag de poelie iets bewegen. Meten is weten: 0,5 mm axiale speling. Dit is zwaar buiten de spec van 0,11 - 0,15 mm. De motor gaat deze winter er toch uit en de hamvraag is nu of axiale speling nog meer gevolgschade kan hebben. 

Overigens heeft het blok nu zo'n 20.000 gelopen en vind ik dit redelijk snel gebeuren, terwijl ik altijd de koppeling kort gebruik en bij stoplichten de bak in de vrij zet ipv ingetrapt koppelingspendaal.

 

Dat doe je dus keurig, maar

Dat doe je dus keurig, maar van die 20.000 km, hoeveel heeft / hebben vorige berijder(s) met het voetje op de koppeling gereden? Er zijn angsthazen die dat pedaal nooit loslaten!

De axiale speling wordt pas ernstig wanneer je aan een paar mm komt. Dan is het zover dat de wangen van de krukken van de krukas tegen het 'web' aan beginnen te lopen waarin de lagers opgehangen zijn. Maar, daar zit zoveel massa, dat het slijtageproces honderd keer zo langzaam gaat. Niettemin heb ik wel eens een krukas opgevist uit een zescylinder waar het web aan een kant ruim 2 mm was ingesleten. Ander blok dan maar.

Je kunt dus rustig doorrijden tot je het koud genoeg vindt om je revisieklusje aan te vangen.

ratel

 blijft de vraag of de bijgeluiden inderdaad van de axial espeling komen.... 

ratel etc

jasper, met de speling die jij stelt zou ik niet meer doorrijden. de achterste knobbel van de krukas kan tegen de lagerkap aan gaan schuren. een krukas kan je vervangen, een lagerkap niet.

bij een te grote speling kan het gebeuren dat er een axiaallager uitvalt, die wordt namelijk opgesloten door diezelfde lagerkap. axiaallagers slijten en zijn dus dunner  door de tijd. 

ik zou de carterpan eronderuithalen, de lagerkap eraf en (de) het axiaallager(s) vervangen.

dan weet je gelijk of dat het vreemde geluid teweeg bracht.

m.vr.gr. kees

ratel

 Kees, Wim

Gezien de impact van de bijgeluiden laat ik de TR6 staan. Omdat er toch restauratieplannen zijn, lijkt het mij verstandig ook de motor voor een inspectie open te halen. In iedergeval de axiaal lagers, maar de glijlagers liggen dan dichtbij en haal ik ook even open. Vooraf zal ik de compressie nog even meten, maar die was afgelopen jaar nog netjes (net zoals het olieverbruik 0,20 ml op 1000 kilometer). Wellicht nog de oliekeringen vernieuwen.

Zo zie je maar, never a dull moment

 

ratel

In het onderdelenboek zie ik een std trustwasher en verschillende overmaten. Hoe bepaal je welke je moet hebben? Ik neem aan dat de std of overmaat als markering op de washer staat. Dus dat kan ik achterhalen, maar dan...

Ik kan de speling meten in de huidige configuratie (ongeveer 0.5 mm)

Ik kan de slijtage meten van de trust washer

Wat moet ik dan als minimale toleratie nemen voor de nieuwe trust washer? 

Ik denk dat het toch handig is als ik de boel vervang zolang de TR rijdt, kan  ik "de ratel" meteen uitsluiten...

 

ratel etc

de maat van de axiaallagers staan inderdaad net als bij de krukaslagers op de achterzijde van de lagers.

voor het opmeten het volgende: demonteren van de achterste lagerkap,(duidelijk merken hoe hij eraf komt i.v.m. terug montage) dan de krukas volledig het blok induwen, (grote schroevendraaier tussen balk en poelie) dan met een voelermaat de speling meten bij het voorste axiaallager. nu de axiaallagers demonteren. ik doe dat met een dun plastic stripje, geknipt van een oud rallyschild. de dikte van de twee lagers opmeten, dat is b.v. 4.2 mm hierbij tel je de gemeten speling op van b.v. 0.9 mm. dat is dus 5.1 mm. hierbij breng je de gewenste "endfloat"in mindering van b.v. 0.15 mm. uitkomst is dan 5.1 mm. dat is dan de gezamelijke afmeting van de axiaallagers. je gebruikt dan b.v. 1 std axiaallager en 1 +0.15". omgerekend is dat 4.95 mm.bij elkaar.de "endfloat"is dan precies 0.15 mm. ik plaats dan altijd het dikste lager aan de achterzijde, deze krijgt namelijk de meeste druk bij het intrappen van de koppeling.

succes kees

 

ratel

 Kees,

 

Nou de boel is open en meten is weten:

De speling is 0,3 mm gemeten met de voelermaat. De lagers (std) zijn bij elkaar opgeteld (nog) 4,6 mm. Is dit de originele maat of zijn ze afgesleten? Ik kan niet achterhalen wat de std dikte moet zijn in het onderdelen boek.

Totaal heb ik dus 4,6 + 0,3 = 4,9 ruimte en ik wil 0,15 speling houden, wat is dan de beste optie?

 

Jasper

 

op het internet vind ik ook

op het internet vind ik ook niet hoe 'dik' de standaard dikte van deze plaatjes is. Alleen wordt aangegeven dat de 'oversize' plaatjes 0.127 mm dikker zijn dan de standaard. Wanneer je er daar twee van gebruikt, vul je dus 0.254 mm extra ruimte en je hebt opgemeten dat je speling nu 0,3 mm is, dan hou je met deze plaatjes dus 0,046 speling over. En de 'tolerantie' is 0,10 - 0,15 mm. Dus, als je die oversize plaatjes koopt en je legt een fijn schuurpapiertje op een glasplaat en je poetst het gegroefde vlak glimmend, dan zit je onderhand aan de onderkant van de tolerantie.

ratel etc

de std maat van axiaal lagers TR6 is 2.27 mm. maal 2 is dit dus 4.54. dat komt dus bijna overeen met jouw 4.6 mm. je kan het proberen met 1 nieuw of zoals wim stelt een ietsje afpoetsen om de ideale speling te verkrijgen.

succes kees

 

   Kees, Wim Alles weer

 

 Kees, Wim

Alles weer gemonteerd met nieuwe axiaal lagers, olie erin en rijden......helaas. Hij ratelt nog steeds. Volgende stap die ik neem de nokkenas volgers. Als straks de motor koud is, meet ik eerst even de compressie en daarna gaat de boel uit elkaar.

Jasper

 Compressie is op alle 6

 Compressie is op alle 6 cilinders goed. Helaas gaan de volgers niet door de kop heen. Om nu voor proef de kop eraf te halen en weer te monteren met nieuwe koppakking, vind ik wat ver gaan. Dit gebeurt sowiezo tijdens de restauratie. Ik zet de boel weer dicht en doe het tijdens de restauratie in 1 keer goed op een motorbokje.

 

Jasper

nokvolgers

 De kop is eraf en ik heb alle nokvolgers geinspecteerd. Deze vallen in de categorie "zo goed als nieuw". Werkelijk geen putje te bekennen op de zijkant kan je alleen zien dat ze gebruikt zijn (heel licht loopvlakje, maar geen overmatige slijtage). We gaan verder kijken, wordt vervolgt