TR7 met 'geschiedenis'

Je hebt toch wel mazzel wanneer ze je een heel verhaal over het verleden van de auto weten te vertellen als je een (nieuwe) Triumph -of zo- koopt. Daarmee wordt het wel een stuk makkelijker om je 'eigen' te gaan voelen met je nieuwe wagentje. Nou, toen we dit voorjaar onze TR kochten bij Autoplaza in Beverwijk, waar hij bij de 'inruilers' stond, was er geen verhaal. Wat wil je ook bij een KIA-garage; Triumph? 'Hebben die auto's een verleden, dan'? Nu lag er in het dashboardkastje een enveloppe en daar zat een rekening in van Nico Baas van ruim een jaar geleden, betreffende een ingrijpende reparatie aan het remsysteem achter; 'alles venieuwd' en een nieuwe apk. Dus, maar eens gebeld. Verteld, waarover het ging en het duurde even, tot Nico vroeg; 'is het een gele'. 'Ja'. Weer stilte. 'Ja, die kennen we wel'. Verder geen tekst meer. Einde gesprek.

Nu is het al gauw zo -als je een nieuwe kar gekocht hebt- dat er dingen aan de orde komen die je dringend nodig meent te hebben. Bij ons waren dat 'vloermatten'. Dus, weer gebeld. 'Ja, Dennis had die op voorraad'. Ik erheen; pal voor de deur geparkeerd en ik trof het dat Nico zelf 'balie-dienst' had. 'Is het voor die auto'? 'Ja'. Nico komt vanachter de toog en begint te vertellen. Die auto heeft hij een jaar of twintig geleden voor een habbekrats gekocht van een Amerikaan die ervan af moest. Heeft een jaar of wat stilgestaan. 'En toen zijn we hem gaan opknappen'. Nou, aan het verdere verhaal te horen mag u dat gerust vertalen met een 'algehele restauratie'. De wagen is helemaal uitgekleed en compleet kaal gemaakt en al het aangtaste blik is vervangen, strak gemaakt en professioneel gespoten. 'We hebben daar veel geld in gestoken'. Verder doet Nico er het zwijgen toe.

       Direct de eerste zondag kwam mijn dochter de auto 'vorderen' voor een proefrit.
Maar, ze heeft geleerd dat met papa's auto rijden betekent; 'even tanken' voor je thuiskomt.

Afijn, wij rijden intussen vrolijk rond met onze nieuwe aanwinst en het lijkt wel of er onderweg mensen zijn die blijk geven van een vage herkenning. Kom ik op de DNTD met dat ding en loop langs de kraam van Marco Pieterse van CCEE en hij spreekt me aan. 'Heb je een andere wagen gekocht, Wim'? (Ik had onlangs nog spullen voor de Spitfire bij hem gehaald). Ik doe m'n verhaal en hij vraagt; 'is dat een gele'? 'Jemig'. 'Dat is die auto waarmee Nico Baas jarenlang de bijeenkomsten bezocht voor liefhebbers van Engelse auto's, om te laten zien hoe je die prachtig kon 'opknappen'. Eerst had hij hem op een aanhanger en van gebeurtenis tot gebeurtenis kon je zien hoe hij met de restauratie vorderde. 'Daar mankeerde niks aan'. Op den duur kwam hij er gewoon mee aanrijden en dat ding stond te koop voor een halve ton guldens. 'En, die heb jij nou'. Je voelt je dan onderhand wel een ander mens.

Maar, de tijd gaat verder en je leest van alles op het internet over je nieuwe aanwinst. Ook, dat die zwaar stuurt. En, wat je daaraan kan doen. Rimmer Bros levert daarvoor een radiaal naaldlagertje. Daarvoor kan je dus in Zwaagdijk Oost terecht. Op een zaterdagmorgen, ik daarheen. Tref Dennis. 'Ja, hij had gehoord van mijn aanwinst'. Hij had die auto ook een aantal jaren mogen gebruiken voor woon-werk verkeer. 'Fantastische kar'. Ja, hij had het nog meegemaakt hoe die 'opgeknapt' werd. Er kwam een fabrieksnieuwe motor in die eerst nog even open gemaakt werd om alles te balanceren en de zuigers en drijfstangen uit te wegen en de luchtwegen 'vloeibaar' te maken. RVS 'spaghetti' uitlaat spruitstuk en 'big bore' pijpen naar achter. En er werd een vijfbak in gezet en de zwaardere achteras van een Rover SD1, zoals bij de latere typen. En er kwam een Amerikaans 'climate control'-systeem in met twee Kenlow fans in het front. Een 'notenhouten' ineterieur en een HiFi geluidsinstallatie. Vijftien inch lichtmetalen wielen eronder, brede sloffen 195/50 en kortere, straffere veren (verlagingssetje) en rondom 'Spax' dempers. Al snel kwam er een 'Sprint' motor beschikbaar en die is erin gezet. De nieuwe motor die erin lag is aan de kant gezet. Daar is een paar ton kilometers mee gereden. 'Uitdagend', zoveel vermogen. Afijn, er kwam iemand langs en die had er wel zin in. Is de vorige motor er weer in gezet en die man heeft de auto een jaar of vijf, zes gehad en er heel weinig mee gereden. Hij heeft hem toen in consignatie gegeven, om te verkopen. Poosje later komt er een meneer die in zijn jonge jaren gecharmeerd is geweest van zo'n wagen, maar die kon hij zich toen niet veroorloven. Hij koopt hem. Voor zijn zoon. Ja, wanneer je als jongeman niks met zo'n archaïsch type hebt, wordt dan maar eens enthousiast. Er werd dus feitelijk niet mee gereden. Maar, na twee jaar is er weer de apk en er moest het een en ander aan de beremming achter gebeuren. Goed, dat is gedaan. En even later werd de auto ingeruild bij de aanschaf van een KIA. (Je kunt maar blij zijn)

Wanneer u mij/ons tegenkomt met deze auto, begrijp dan onze nederigheid. Het is niet onze verdienste dat we zo'n goede koop hebben gedaan. Het is puur mazzel. Dit kan je niet opzoeken, laat staan 'vinden'. Maar, we hebben wel geboft. Femmy & Wim Fournier, Maarssen.

This article is an engaging

This article is an engaging abundance of instructive information that is fascinating and elegantly composed. I recognize your diligent work on this and thank you for this data. You have what it takes to get consideration. asian antique