'Gas-pit' Dolly

Wat een heerlijk verhaal om in de Triumph Tribune te lezen, Jeroen. Zo maak je van de nood een deugd. Maar, het inbouwen van een gaspit wordt door de RDW alleen toegestaan door een 'erkende installateur'. Heb je die in je kennissenkring, of, heb je de daarvoor nodige 'papiertjes' zelf behaald? Het gebruik van de ventilatie-voorziening onder de voorruit om als 'ram-air' te dienen is wel heel spitsvondig. Leuk detail is dan, dat je de overdruk ook moet meedelen achter de regelklep voor de gasdocering.

Je overstap naar gas-inspuiting is wel een meesterstuk. In de tijd dat gasinstallaties op privé auto's nog enigszins gangbaar waren moesten we het doen met een eigenlijk 'ongeregelde' gastoevoer, zoals je eerst had. Het moet wel een geweldige ervaring zijn wanneer je vervolgens inderdaad in staat bent om de gas-toevloed ook echt -naar behoefte- te doseren.

Jammer eigenlijk dat de lobby van de 'verenigde autogasinstallateurs' indertijd de 'vergunning' van de inbouw van installaties volledig heeft weten in te pikken. Het is een onderwerp waar best wel veel interesse voor zou bestaan in de praktijk van de oldtimer liefhebbers om de eigen handen aan vuil te maken. Er rijden toch nog wel een heel aantal achtcylinders in onze en aanverwante clubs. En ook een zescylinder met wat slagvoume lust best wat brandstof. Ligt hier een terreintje braak om ons in clubverband wat te verdiepen?