Kosten restauratie GT6 MK3

Beste Triumph liefhebbers,

Ik heb een Triumph GT6 MK3 uit 1973 die ik volledig wil restaureren.

Kunnen liefhebbers mij zeggen wat dit mij zou gaan kosten?

Gaarne jullie reactie

Een liefhebber

GT6 restauratie

Het is niet te verwachten dat je een echt antwoord op deze vraag zult krijgen. Degenen die zo'n klus geklaard hebben veroorloven zich zelden of nooit zichzelf eerlijk te bekennen hoeveel geld er in is gaan zitten. De meesten willen het niet weten, ook al niet voor hun wederhelft.

Wanneer je de handboeken leest die over de aanpak van zulke objecten gaan, is de belangrijkste waarschuwing: 'niet te ver' te gaan. Heel velen verliezen zich in het ontmantelingsproces. Dat ontaardt al snel in 'slopen'. Resultaat is, dat je steeds aanbiedngen ziet van gestrande projecten. Hoewel die aangeboden worden voor weinig geld, wordt er maar zelden zo een verkocht en dat is dan vaak voor de helft van de vraagprijs.

Het meest raadzaam is dus een 'rijdende' restauratie. dat betekent, dat je met de ontmanteling nooit verder gaat dan dat je de volgende APK de auto zo weer kunt aanbieden en niet behoeft te vluchten in een schorsing. Dus, na de komende APK weloverwogen een aspect aanpakken en klaren voor de volgende keuring.

Retaureer eerst de hele voorwielophanging, besturing en beremming tot in de perfectie die je wilt. Als je dat klaar hebt rijd je vergenoegd rond en als je de moed weer hebt verzameld doe je de hele achterwielophanging, beremming en aandrijving. En als je dat geklaard hebt rijd je vergenoegd rond tot de aandrang weer zo groot is, dat je het chassis onder de koets vandaan haalt en dat opknapt. In de volgende fase pak je de motor en versnellingsbak met de aandrijfas aan. Volgende object is de koeling en kachel. Onderhand ben je er achter waar je mee bezig bent, wat het kost, hoever je wilt gaan en of je het werkelijk elke keer opbrengt om af te maken wat je aangepakt hebt. Ben je intussen echt zeker van jezelf geworden, dan kan je nu de kroon op je werk zetten; de algehele opknapbeurt van de koets.

kosten

Hoi,

Op de site www.triumphklassiek.tk vind je onder het kopje kostenoverzicht de uitgaven in een grafiek. Zo je ziet overstijgen de kosten de marktwaarde van zo'n auto. Voor een hele mooie kan je in goede tijden misschien 10K krijgen.

Dus voor "de handel" loont zo'n uitgebreide restauratie niet. Is de wagen wel voor de handel gerestaureerd, dan zijn er veel consessies gedaan mbt de kwaliteit en beperkt het zich meestal tot "cosmetisch oplappen". Ik heb mijn Spitfire destijds voor de hobby gerestaureerd en daarna alweer 6 jaar en vele kilometers gebruikt. 

Jij hebt een GT6 en wat dat betreft zullen kosten bij een gelijkwaardige restauratie hoger liggen. Ten eerste heb je 2 cilinders meer en volgens mij zijn sommige onderdelen minder courant, wat de prijs opdrijft. Natuurlijk hebben je eigen kwaliteits en originaliteits eisen ook grote invloed op de totale kosten.

Tip: Bewaar alle facturen, maar tel ze pas na de restauratie op (of niet ;-) )

 

Jasper