Benzine met ethanol - 2

O ja, nog even een vervolg op m'n vorig schrijven.

Wat ook een niet geheel onbelangrijk detail door toevoeging van ethanol kan zijn is vervuilde brandstof !

Elke ondergrondse voorraadtank bij de pomp is onderhevig aan condens vorming, dus water. Water is zwaarder als benzine en zakt derhalve naar de bodem, geen probleem zou je zeggen. Voorheen niet, maar door toevoeging van ethanol, wat zich mengt met water en vervolgens met de benzine maak je dus ook kans op allerlei vieze contaminaten uit zo'n voorraadtank in je eigen tank.....?

Wederom benieuwd - Mvrgr - Raymond van Donk

Dit onderwerp komt om de

Dit onderwerp komt om de zoveel tijd naar boven bij de verschillende Triumph fora die ik bezoek.  Het is in principe nog giswerk wat de uiteindelijk resultaat zal zijn wanneer de ethanol gehalte verhoogd wordt.  In USA is E10 al een beetje het standaard, heb ik begrepen.  Daar heeft men nog niet echt nadelig effecten waargenomen - in ieder geval niet betreft de mechaniek, soms wel bij de eigenschappen hoe de motor loopt.  Dat zelf is niet een teken dat de motor lijdt of kapot gaat.

Er zijn inderdaad berichten dat diverse rubber seals enz zullen minder goed bestand zijn.  Dat zelfde geldt voor wat we nu hebben, ongelood, in vergelijking met de geloodde benzine van vroeger.  Toen men de overstap maakte was er veel bangmakerij maar toch viel het mee.  Wel kan ik uit eigen ervaring zeggen dat sommige oude rubber seals en slangen niet met de nieuwe spul goed om kon gaan - maar dat is ook deels aan ouderdom zelf te verwijten.  Overigens vindt ik soms de huidige qualiteit van rubber onderdelen ernstig slecht is terwijl anderen wel heel goed zijn.

Betreft water in de brandstof:  Een korte zoek op de interweb vind ik dat E10 ongeveer 0.5% H2O kan bevatten, E30 ong. 2%.  Dit wel in oplossing dus niet als aparte phase.  Dat wil zeggen dat  voor E10 dan ong. 0.5 % water wel de motor in gaat.  Komt er meer water in de tank, dan zal dit extra hoeveelheid als een aparte phase naar beneden verhuizen en niet in oplossing gaan.   Dus, van al die condens in de tank gaat maar een bepaalde deel naar de motor.  Nog niet ernstig in mij opinie maar daar zijn de meningen verdeeld.

Enige rotzooi in de tank zal in mijn opinie ook niet veel de motor bereiken.  Dat rotzooi moet dan alleen oplosbaar zijn in water.  Als ook in olie producten dan is er nu ook al een probleem.  Sleutelwoord is oplosbaar, want als alleen mengbaar dat blijft het achter.  Water dat met de ethanol in oplossing gaat (anderson eigenlijk) zal niet mengbaar zooi meenemen.  Gezien de geringe percentage water die eventueel in de benzine kan komen, zie ik niet een grote alarmbel rinkelen.

Nog meer gevonden:  EU richtlijnen verplicht dat van de totale benzine en diesel verbruik in 2010, minimaal 5,75% niet minerale afkomst heeft.

In 2008 is er in Duitsland een bevriezing van ethanol gehalte in benzine op 5%.  Dit vanwege de grote hoeveelheid autos die niet 100% bestand waren tegen hoger percentages. 

Problemen genoemd met gebruik van hoger dan 10% ethanol: ongewenste verbrandings eigenschappen, corrosie van ijzeren (stalen) onderdelen en electrische brandstof pomp slijtage. 

Weet niet hoe de pomp bij een TR3 is maar zou denk ik geen last van hebben?  Verbrandings problemen, als aanwezig, zijn wel een zorg.  Corrosie zie ikzelf niet een hele grote bedreiging, maar daar kan ik verkeerd in zijn. Carbs moet je wellicht anders afstellen.

Er zijn artikelen wat aangeeft waar de problemen en die liegen er soms niet om.  Scroll naar beneden voor uitleg:  http://www.fcai.com.au/publications/all/all/all/3/can-my-vehicle-operate...

Als de E gehalte niet voorbij de 10% gaat zal het nog to doen zijn denk ik.  Wat de werkelijkheid wordt is afwachten.  Je zou denken dat een overheid niet de olie maatschappijen een hogere % gaat verplichten als dat betekent dat 85-90% van de autos niet meer goed zullen werken...

 

De bovenstaande is grotendeels mijn opinie. Voel vrij om daar wat gaten in te prikken en/of onjuistheden de belichten.  Zelf ga ik gewoon door met het gebruiken van mijn Triumph - ik ben er niet zo bang voor.  Dingen die kapot gaan vervang ik.  Wel kan ik me inkomen met de idee dat het niet goed gaat, vooral met de wat oudere techniek.  Een TR3 is een ander beestje dan een Stag bijv.

 

Julian

Benzine met ethanol

Julian,

Bedankt voor je reactie ! Een heel aannemelijk verhaal, met name zoals je beschrijft; wanneer de E waarden niet boven de 5 a 6% zullen stijgen zal het niet lijden tot problemen. V.w.b. een geleidelijke verhoging van de E waarden is het afwachten geblazen, en als je kijkt naar het Duitse voorbeeld wordt dit misschien wel door de EU gevolgd...? Vooralsnog geldt dus: gewoon lekker blijven rijden !

Mvrgr - Raymond