Nog een keer remmen en een carb overhaul

 Beste,

Ik ben bezig met een remrevisie van mijn Spit 1500 (zie ook het topic remvloeistof). De schijven ga ik vervangen. Is het raadzaam om over te stappen op grooved en drilled remschijven? Kan iemand mij vertellen hoe de zgn. Greenstuff remblokken bevallen? Merk je verschil in remvermogen etc. etc. 

Vooralsnog denk ik erover om weer standaard schijven te monteren en die te combineren met zgn. Greenstuff remblokken. Goede gedachte? Ben erg benieuwd naar een ieders ervaringen!

Dan een ander onderwerp; Mijn wax-stat carb zijn ook toe aan een revisie. Is het raadzaam om de carbs om te bouwen naar standaard jets? Ook nu hoor ik graag jullie ervaringen en ideeën hierover.

Zie uit naar jullie reacties.

Groet, Han.

 

 

waxstats

Beste Han

Dit is wat ik weet van Waxstatts

De werking

De waxstatts jets zijn er om variaties in temp op te vangen.

Is het koud dan verdampt benzine minder goed, dan moet ter compensatie het mengsel rijker worden gemaakt,
De wax in de jet krimpt de sproeier zakt het mengsel wordt rijker.

In theorie een aardige regeling, maar in de praktijk werkt het niet zo best.

Dit is wat er werkelijk gebeurt

De waxstatts zitten pal naast de uitlaat waardoor ze te warm worden.
Daar help geen asbest plaatje tegen.

Vooral op hete dagen
Je merkt het als je na een flinke rit gereden te hebben voor een stoplicht moet wachten en daarna probeert weg te rijden.
De motor houdt dan in.
Pas als er weer rijwind door het motorcompartiment stroomt koelen de waxstatts af en komt het vermogen terug.
Tijdelijk de choke uittrekken wil dan nog wel eens helpen.

Het blijkt dus dat de waxstatts meer kunnen uitzetten dan goed is voor een Spitfire.
Er ontbreekt een regeling voor maximale en minimale uitslag.
en het zou helemaal mooi zijn als de waxstatts jets alleen rond bedrijfstemp reageren.
alles beneden bedrijfstemperatuur regelen we immers met de choke.

compensatie op brandstof temperatuur zou een
veel stabielere regeling opleveren

brandstof temperatuur is een goede maat voor de omgeving temp ,en dat is weer een maat voor de weersomstandigheden ,en dat is weer een redelijke maat voor hoe goed benzine verdampt.
maar je zou pas echt een goede regeling hebben als vochtigheid, toerental ,snelheid ook meegenomen wordt.
(zit tegenwoordig in elke moderne auto)

vraag je eens af
Waarom zou een iets te hete motor een armer mengsel moeten krijgen.
de motor wordt daar door alleen nog maar heter .
waardoor de waxstatts nog warmer worden enz enz.

met als mogelijk gevolg motor schade ,(hoe kan dat? ik rij toch altijd rustig.)

De opvolger van de HS carburateurs, de HIF is voorzien van een jet die geregeld wordt door een bimetaal in de vlotter kamer
deze reageert dus hoofdzakelijk op de brandstof temperatuur.
dit is ook niet zaligmakend maar altijd nog beter dan waxstatts

Mijn Conclusie

Een Spitfire met SU/HS carburateurs is beter af zonder waxstatt jets.
rij je het hele jaar door dan stel je de carbs in de winter gewoon wat rijker af.

Wil je de boel uiterlijk origineel houden kijk dan eens op onderstaande site

http://www.dunlopclassics.co.uk/waxstats.htm

groetjes Henk

remmen en carb

beste han, mijn ervaringen met greenstuff zijn zeer positief. duidelijk meer remvermogen. als je echt meer remvermogen wil dan moet je naar een bekrachtiger gaan.

carb. en wax-stat sproeiers. deze werden vooral omgebouwd naar standaard sproeiers omdat de wax-stat moeilijk te verkrijgen waren. dat is niet meer het geval en de twee typen die er zijn kunnen uitgewisseld worden. een andere reden voor ombouw was de prijs, maar een ombouwset zonder sproeiers is net zo duur als twee wax-stat sproeiers dus waarom dan ombouwen. als de wax-stats nieuw zijn werken ze perfect en mijn advies is dan ook gewoon nieuwe wax-stas monteren.

m.vr.gr.  kees

Betreft Greenstuff:  Ik heb

Betreft Greenstuff:  Ik heb de standard 'road formula' van EBC Greenstuff samen met standard schijven onder mijn Stag.

Persoonlijk vind ik ze iets beter dan de gewone spul die daarvoor onder zat, maar niet veel beter. 

Wat ik wel een merkbare verbetering vond was het vervangen van de rubber flexibele slangen met gevlochten/gewapend slangen.  Hierdoor was de pedaal gevoel een stuk harder dan eerder gezien de slangen niet de kans krijgen om de zwellen.

 

Julian

Nog een keer remmen en een carb overhaul

 Beste Kees en Julian,

Bedankt voor jullie reactie. Het helpt mij in mijn overwegingen. Mijn Spit heeft al met staal ommantelde remslangen dus een toevoeging met greenstuff lijkt mij niet verkeerd. Rembekrachtiging gaat mij een brug te ver ......... da's veel te luxe.

Wax-stat of gewone jets. Waarschijnlijk dus gewoon origineel houden. By the way hoe reageren wax-stats op de warmte die afkomstig is van de uitlaat? Zorgt die warmte er niet voor dat de sproeiers dicht gaan en vervolgens de motor van brandstof onthouden wat weer voor minder koeling zorgt? De brandstof heeft immers een koelende werking. Klopt deze redenering of hoor ik tastend in het duister ergens een klok luiden?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en nieuwe ideeen hoor ik graag.

Groeten,

Han.

wax-stat

beste han,

dat de sproeiers zich inwendig intrekken als de temperatuur stijgt klopt. dat is het hele principe van het systeem.

zie het als een soort van automatische choke, gaat geleidelijk dicht naarmate de temperatuur stijgt. maar dicht is dicht en daarna krijgt de motor zijn normale hoeveelheid brandstof indien e.e.a. goed is afgesteld.

dit afstellen gebeurt bij een motor die op bedrijfstemperatuur is.

m.vr.gr.

kees

Wax-stat

 Beste Kees,

Zit er dan een soort dubbel choke systeem op? Handchoke en automatisch? Of blijven de wax-stat tijdens de rit constant variëren. Moeten bij een revisie de wax-stats ook vervangen worden? Tot nu toe is er nog nooit wat aan gebeurd.

Groet,

Han.

wax stat

beste han, je zou het inderdaad een soort van dubbel choke systeem kunnen noemen. bij wax-stat sproeiers kan je de chokeknop sneller terugduwen dan bij de standaard sproeiers. bij "revisie" vervang je altijd de naalden en de sproeiers, de wax zit in de sproeiers.standaardsproeiers kosten ong.€22 p.s. en wax-sta sproeiers ong.€41 p.s. de naalden zijn allemaal rond de €10. de standaardnaald is iets rijker dan de naald voor wax-stat. een ombouwset excl.sproeiers kost ong.€77. voor een echte revisie zouden eigenlijk de asjes en de gaskleppen ook vernieuwd moeten worden, maar als de auto goe liep en ook door de keuring kwam is dat niet echt nodig lijkt mij.

tijdens de rit varieren de wax-stats niet constant want als alles op bedrijfstemperatuur is is de was gekrompen en de sproeier dus ingetrokken. hier komt alleen verandering als de motor weer koud is.

m.vr.gr.

kees

 

Wax stat

 Beste Kees,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg! Ik hou je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Groet,

Han.

greenstuff en caburatie

 Hoi Han,

 

Ik rijd nu alweer 6 jaar met greenstuff en siliconenvloeistof in mijn spitfire. Nu 50.000 kilometer verder en vele alpenwegen bereden, kijk ik met veel plezier terug. Greenstuff geeft net dat beetje extra wat je goed kan gebruiken zonder bekrachtiging. metaalommanteling voor de slangen maakt het waarschijnlijk nog wat beter. De siliconen is erg persoonlijk, zoals je ook al in de replies hebt gezien. Ik wil echt niet anders meer en heb ook mijn TR6 voorzien. Wel natuurlijk allemaal nieuw rubber als je het gaat doen.

 

Mijn Su's heb ik laten reviseren bij Lex Dop. Prima service en ze zijn gewoon weer als nieuw voor een redelijke prijs! Geen waxstats of grosejets maar gewoon standaard. Waxstats geven toch op den duur wat problemen en de spitfire SU's heeft eigenlijk een te kleine vlotterkamer (opwaardsekracht) voor de grosejets.

 

Happy spitfiring!

 

Jasper

Greenstuff en carb

 Beste Jasper,

Bedankt voor je reaktie! Die Greenstuffs gaan er komen incl een paar standaard nieuwe schijven. De metaal ommantelde remslagen zitten al twee jaar op de auto. Ik kan haast niet wachten om het resultaat te ervaren.

Tot Triumphs,

Han.