Vervangen van rotoflex

Hallo,

Al enige tijd ben ik bezig om een vitesse Mk1 naar Mk2 specs te bouwen maar nu moet ik ook de rotoflex(De ruberen ringen) vervangen. Deze zijn nu geschuurd.

Kan iemand mij vertellen of dit gemakkelijk te doen is of is het beter als ik het uitbesteed?
Of nog beter kan iemand zijn ervaring met het vervangen van de rotoflexrubbers met mij delen?

Mvg

Ernest

En nu een ander probleem

Zo weer enige tijd verder, dit weekend druk bezig geweest met de rollend maken van het chassis en het monteren van de rotoflex`en alleen loop ik alweer tegen een klein probleem op. De achter reactiearmen van een vitesse mk1 non rotoflex en een mk2 met rotoflexen zitten op een andere plaats bevestigd.

Wie weet de afstand van het chasis tot de beugel/schroefgaten voor de reactie armen van een vitesse mk2 rotoflex?

donuts

Ja, zo heb ik het ook al enkele keren op het internet omschreven gevonden. Met twee of drie slangklemmen van de dikste maat die je kunt vinden er omheen draai je die aan tot de spanning waarmee de bouten door de gaten zitten is weggevallen. Wanneer je de nieuwe donuts al in huis hebt, kan je daar een ijzerdraadje omheen spannen, zodat je de preciese lengte hebt. Wanneer je dat ijzerdraadje vervolgens om de slangklemmen heenlegt waarmee je de oude donuts in elkaar hebt gedrukt, ben je ver genoeg gegaan als het ijzerdraadje daaromheen past. Dan moeten de bouten zonder geweld uit de gaten willen komen.

vervangen rotoflex

beste ernest,

in het haynes werkplaats handboek staat e.e.a. duidelijk beschreven. ook hoe een speciaal stuk gereedschap gemaakt dient te worden om de bladveer onder spanning te houden zodat je de aandrijfas kunt uitbouwen.

zonder dit stuk gereedschap is het niet te doen.

succes en sterkte, je bent er wel even mee bezig en je hebt aan de zijkant van de auto voldoende ruimte nodig.

 

rotoflex

De ruimte is niet het probleem, de body is er af en het chassis zit momenteel in de oven en word voorzien van 2k lak.

Momenteel ligt er bij mij op de werkbank de assen met de rotoflex rubbers en de remtrommels.
Waar ik probeer achter te komen is: Hoe moeilijk is het om de rotoflex rubbers te vervangen. Als ik kijk in de boeken zie ik dat de volledige hup er af moet. Kan dit niet anders of is dit gewoon goed te doen?

 

Mvg

Ernest

Rotoflex

Spijtig genoeg zul je je HUB er voor moeten demonteren.

Op dit moment zijn mijn rotoflexen nog goed, maar wanneer ik deze moet gaan vervangen is dit een kostbare aangelegenheid. Wil je tenminste de goede hebben. Ik overweeg dan ook om gelijk maar voor homokoneten te gaan. Prijs verschil weegt dan niet meer op voor onderhoud en onbalans.

 

Gr. Edwin

rotoflex vervangen

beste ernest,

het punt is dat je de oude gemonteerde rotoflex op een bepaalde manier moet zien te klemmen om de spanning eraf te halen voordat je de bouten losdraaid. als je dat met teveel spanning doet dan wordt mogelijk de schroefdraad  in de flenzen beschadigt. daarom staat er in de handboeken dat e.e.a.van de hub verwijderd moet worden zodat e.e.a.in een bankschroef kan worden gezet. echter als je kans ziet om de spanning eraf te halen zonder hub en lower wishbone te demonteren, b.v. met een grote lijmtang, is het probleem opgelost. de nieuwe rotoflexen zitten namelijk opgespannen met een metalen band die je er pas af mag halen als ze gemonteerd zijn.

 

Oude rotoflex verwijderen

Origineel werd hier in de werkplaats Churchill tool S.328 voor gebruikt. Een cirkelvormige metalen band van zo'n 40 mm breed met een materiaal dikte van naar ik denk ongeveer 4 mm. Op de twee uiteinden waren stukken rond staal gelast met ieder een gat erin waarvan één met draad. Door een lange bout hierin aan te draaien kon je de klem om de rotoflex vastmaken en de druk van de zes bouten halen.

Het zou moeten lukken met de zwaarste slangenklemmen die je kunt vinden waarbij je er eventueel meerdere aan elkaar vastmaakt om de vereiste totale lengte te verkrijgen. Zo doe ik het zelf tenminste... :-)

Succes!

Onno