Herald betrouwbaar

Goedendag, wij rijden al een paar jaar historische rally's en wij willen onze huidige mini vervangen door een iets comfortabelere auto. We hebben een lijstje met een aantal auto's en daar staat ook de Triumph Herald op. Wij willen graag weten of deze Herald geschikt is voor historische rally's, of de techniek makkelijk is en of ze betrouwbaar zijn. Zijn de onderdelen nog makkelijk te krijgen? Eigenlijk willen we alle informatie over de Herald weten . Kunnen jullie ons daar mee helpen?

 

Alvast bedankt voor uw informatie

 

groeten,

Richard

Mini / Herald

Jarenlang heb ik met Mini's mogen rijden en daar zelf aan gesleuteld. Intussen rijd ik met mijn derde Spitfire en die is eigenlijk identiek aan de Herald.

Wat je onmiddellijk op zal vallen is het verschil in wegligging. Je zit hoger en het zwaartepunt van de auto is ook hoger en wat verder naar achteren. Met de dwarse bladveer achter is de koersvastheid daar niet zo goed als van de Mini en de achterwielaandrijving is in het begin ook een heel andere ervaring. Zeker als je op rally snelheid maakt en scherp bochtenwerk neerzet zal je even moeten wennen. In de sneeuw sta je zomaar achtereste voren.

Wat sleutelen aangaat zul je merken dat je handen niet (meer) te groot zijn of je vingers te dik. Eindelijk ruimte in het gebied waar je aan de gang moet. Een waterpompje vervangen kan nu werkelijk zonder noemenswaardige ontvellingen. De benodigde onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Je kunt zomaar kiezen uit tenminste acht leveranciers die je eraan kunnen helpen. Ook wanneer het niet teveel mag kosten. Velen van hen kunnen je ook fysieke en mentale ondersteuning geven bij de verrichtingen. En vergeet de gebroeders Schut in Soest niet, die de meest onwaarschijnlijke dingen nog tevoorschijn toveren.

Via dit forum krijg je doeltreffende informatie en wanneer je in het forum leest op www.spitfire.nl kom je veel tegen wat van directe toepassing is op de Herrald. Daar vind je onder 'download' ook een paarhonderd bladzijden gerubriceerde antwoorden op vragen uit vorige jaargangen van dit forum. Sommigen hebben dit uitgeprint.

De betrouwbaarheid is vooral een kwestie van 'hoever' je zelf gekomen bent met het in orde brengen van de vitale delen. Bijvoorbeeld; wanneer de er op alle bewegende delen in de ontstekingstoren behoorlijke slijtage opgetreden is, wordt het moeilijk om de opening van de contactpuntjes precies af te stellen. Maar, dat is bij een Mini echt niet anders. En, wanneer er behoorlijk slijtage zit op de gasklepasjes in de carburateurs, wordt het moeilijk om het mengsel behoorlijk af te stellen. Maar, als je jaren Mini gereden hebt, ken je dat euvel.

Neem een 1300, want dan heb je het kleinste verschil met het trekvermogen wat de Mini je biedt. Dat motortje heeft ook meer 'adem'.