tr 7 cylinderkop

hallo

ik heb een tr7 met kapotte koppakking gisteren alle spruitstukken in en uitlaat losgekoppeld

nokkenas verwijderd dan 5bouten en 5moeren losgemaakt alsook 2kleine bouten voor op de cylinderkop

dus volgens mij ligt de cylinderkop nu los doch ik heb al gevrikt geduwd alles wat je maar kunt denken

maar geen beweging in te krijgen die kop staat nog muurvast op het blok geeft iemand daar ervaring mee????

ik snap er niks van en zal pas volgende week werkplaats handboek hebben heb deze besteld bij koppaking enz

bij rimmerbros kan iemand mij aub nog enkele tips meegeven

dit hb ik nog nooit meegemaakt en het is de 1e cylinderkop niet die ik moet verwijderen en plaatsen

bedankt voor de reactie deze zijn ook welkom op mijn email adres frans.sneppe@telenet.be

bedankt greetz from zeebrugge belgium

TR7 cylinder kop

>5bouten en 5moeren losgemaakt alsook 2kleine bouten voor op de cylinderkop.

 

Heb je de 5 kop studs ook uitgehaald?  Ik bedoel hiermee waar de 5 moeren van af komen.  Die zullen waarschijnlijk nogal vast zitten en door verschil in material tussen kop en stud kan er corrosie plaatsvinden dat de boel bemoeilijkt om de kop over de studs te trekken.  Werkplaats handleiding zal hopelijk het juiste methode aangeven - alles uit in plaats van kop over studs trekken.

Als men die studs uit heeft wordt het kop eraf getikt met een stuk hout als het niet simpel met de hand wil. 

Dit is een vaak voorkomend geval bij de OHC Triumph motoren.  Als de studs vastzitten kan je twee moeren tegen elkaar in draaien en dan proberen de stud los te draaien.  In het ergste geval kan een of meer studs breken en dan is de 'touw' optie een mogelijkheid. 

Zelf heb ik de twee moeren methode gebruikt samen met een pneumatische hamerslag sleutel - langzaam maar zeker kwamen ze uit.  Zonder de studs te verwijderen zou het kop afhalen een marteling zijn geweest.

Bij het terug plaatsen moeten de studs enkel handvast ingedraaid worden en liefst met een anti-seize middel (geen kopervet!).  Na enige tijd zullen de bouten en moeren weer op koppel gebracht moeten worden.  Gangbaar methode is een halve slag los te draaien en dan weer op koppel brengen.  De studs moeten dan ook even los wat beste gaat met een grote schroevendraaier.   Als dit niet gedaan wordt kan het zijn dat de moeren niet optimaal de kop naar de blok trekt door weer vastzittende studs.

 

Excuseer de gebrekkig gramatica, 2de taal.

 

Julian

kop lossen

Een praktische mogelijkheid is; draai de bougie uit de eerste of vierde cylinder en stop een flink stuk touw door de opening de cylinder in. Wanneer je daarna met een dopsleutel op de moer op de krukaspoelie de krukas met de klok mee verdraait drukt de zuiger de bos touw in elkaar waarbij de druk tegen de kop geleidelijk oploopt. Zo moet de kop loskomen van het cylinderblok.

cylinderkop tr7

Kijk eens op dit forum en doe een "search" weet zeker dat dit al een paar keer is besproken.

www.forum.triumphtr7.com/default.asp

 

groeten Henk