Aankooptips

De 2000/2500 serie heeft een aantal zaken waar men op moet letten:

A: Het plaatwerk.
Het plaatwerk van de type's van 1963 tot 1972 is van betere kwaliteit als het latere gebruikte plaatwerk, hier zit meer verontreiniging in en roest dus sneller.
Ook bij de 2000/2500 zitten veel holle ruimtes die vroeger onvoldoende werden behandeld tegen roest. Dus een verdere tectylbehandeling is geen overbodige luxe.

Er zijn dan ook tal van plaatsen waar men goed op moet letten, hier een opsomming:

  1. Kokerbalken bij motor waar ze naar beneden lopen onder de vloer, vooral de onderzijde achter.
  2. De spoiler voor aan de zijkant onder bumper, daar zitten water afvoergaten die meestal dicht zitten.
  3. De spatbordranden voor, aan de binnen zijde vertoont vaak slechte plaatsen veroorzaakt door het vuil wat er blijft liggen. Dus als U een 2000/2500 bezit, altijd met het wassen van de auto ook de spatbordranden van binnen schoon maken. Dat scheelt heel veel.
  4. De zijdorpels onder de deuren aan voorzijde, daar zit een dubbelplaatwerkstuk waar ook vaak vuil tussen zit en het water niet afgevoerd kan worden.
  5. De dwarsbalkjes onder de vloer aan voorzijde vaak roestig.
  6. Ophangpunt van subframe cardan balken/ophanging bij achterdeuren.
  7. Voor de wielranden achter geldt hetzelfde als voor.
  8. Kofferbakrand bij achterraam, daar zitten aan de zijkant waterafvoeren vaak verstopt.
  9. In motorgedeelte tegen schutbord, daar zitten twee rubbers voor afvoer van het water van rooster daarboven, vaak zit achter rubber veel vuil met als gevolg dat men lekkage krijgt binnen bij kachel.
  10. Raamrubber voorzijde, de kit die men vroeger gebruikte verdroogt en gaat lekken en krijgt men water door binnen bij een flinke regenbui.
  11. Plaat onder accu is vaak slecht behandeld dus heeft aandacht nodig.

B: Motorisch gedeelte.
Zoals bij veel wat oudere wagen lekken ze altijd wel wat olie en verbruiken ze wat, maar er zijn een aantal punten waar we extra op moeten letten. 

  1. Lekkage van keerring bij distributie deksel.
  2. Lekkage van de keerring waterpomp.
  3. Lekkage van de keerring achterzijde blok, dan zie je vaak olie ter plaatse van de verbinding motor/bak.
  4. Lekkage van de hoofdremcilinder ter hoogte van de bekrachtiger.
  5. Lekkage van de koppelingscilinder bij rubber onder bij versnellingsbak.
  6. Lekkage van de versnellingsbak bij uitgaande as.
  7. Alle kruiskoppelingen van de aandrijfassen.
  8. Als men de uitgaande assen van het cardan tegengesteld draait mag daar niet te veel speling op zitten ten op zichte van elkaar.
  9. Rubbers op tal van plaatsen: cardan achterzijde / cardansubframe ter hoogte van achterdeur / rubbers voorwiel ophanging algemeen / stuurhuis rubbers / Stuurkogels.
  10. Cardan uitgaande assen op lekkage.

 

Wil je hier meer van weten kan je altijd een beroep doen op de registerhouder van de 2000/2500 via het contactformulier elders op de site.