Ritten verslag 2009

 

 

 

Nieuwjaarsvisite regio Noord
 
Zaterdagavond 24 januari was de nieuwjaarsvisite van regio Noord, nu eens bij Hans en Klara IJkema in Marum. Dit om Geert en Geertje eens te ontlasten.
Zo’n 18 man(vrouw) hebben deze avond gezellig keuvelend doorgebracht onder het genot van koffie, gebak, borrels en hapjes. Alle klussen aan de oude auto’s, die gedaan of niet gedaan waren, werden weer besproken. Ook vertelde Ina ons het een en ander over de Wintertrial, waar Arthur Denzler aan mee deed op dat moment. Dat is wel even iets anders dan onze ritjes in de regio.
Er werd er natuurlijk ook even in garages gekeken: bij Hans om zijn totaal ontmantelde Dolomite te “bewonderen”. De Dolomite wordt n.l. van top tot teen, van raamrubber tot bodemplaat gerestaureerd. Volgens Hans toch al gauw een 3 jaren plan. Een groepje heren verdween ook nog even naar Geert Siegers zijn garage om Spitfire en Herald te bewonderen.
Laat in de avond werd de trekharmonica (trekzak) van Klara ontdekt en heeft zij nog wat Franse liedjes ten gehore gebracht.
Onder het genot van nog wat wijntjes waande men zich aan de Seine in Parijs. Een goeie afsluiter en tegen drieen keerden de laatsten huiswaarts.
 
Klara IJkema-Valk

 

Op zondag 26 april hebben wij in regio Noord de Borgentocht gereden., welke ik in samenwerking met Johan Perdok heb uitgezet.
We zijn begonnen op Nienoord te Leek met koffie en cake. Een opkomst van 18 auto’s was prima ook de weergoden waren ons gezind ook al was dit eerst moeilijk te geloven. Het werd uiteindelijk een stralende dag.
Tot onze verbazing stonden er op het parkeerterrein van Verhildersum in Leens, onze eerste stop, een groot aantal spitfires. Het bleek dat de TSC ook een borgentocht had georganiseerd, misschien in het vervolg beter op elkaar afstemmen, maar dit was natuurlijk puur toeval. Het leverde in elk geval hele leuke plaatjes op volle parkeerterreinen met allemaal Triumphs.
Hieronder het verslag van het verloop van deze dag van onze dagwinnaar.
 
’Op zondagmorgen,toen het eindelijk regende , gingen we in de Triumph, naar Nienoord in Leek. Het kapje moest erop en dat is voor ons niet de gewoonte! Met de hond op de achterbank zouden we meedoen aan de Borgentocht ( in Groningen dus) uitgedacht door Geert en Geertje Siegers, samen met Johan Perdok uit Warfum. Op de grens Friesland- Groningen werd het droog en aangekomen bij Nienoord kon dus de kap er weer af. De rest van de dag heeft de zon geschenen en gaf aan ons allemaal ( 18 equipes ) een gevoel van : Wat kan ons gebeuren, we zijn een beetje op vakantie!
Na de koffie met cake kregen we een routebeschrijving en twee bladen met foto’s , die we onderweg zouden moeten kunnen herkennen : een molen, een huisje , een schoorsteen, enz. We zouden ze wel zien. Molens hebben we de hele dag gezien, wat heeft Groningen er veel! Zoek de goede er maar uit. Huisjes hebben we ook veel gezien , zelfs Kleine Huisjes !
Na de start ging ieder zijns weegs, het puzzelen met de route was niet zo moeilijk. Via Lettelbert , Enumatil , Briltil, namen die bijna buitenlands aandoen, moesten we na Saaksum naar Warfhuizen. Laat nu juist die zondag de brug niet te gebruiken zijn! We hebben het probleem in de groep gegooid en gezamenlijk besloten via Winsum naar de tweede borg te rijden, nl. Verhildersum. De borg stond te glunderen in de zon, zag er zeer voornaam uit, maar er was niet een broodje of kop koffie te verkrijgen door ons, een andere groep had alles gereserveerd. Er waren wel leuke dieren en daar hebben we natuurlijk even gekeken, anderen hebben de tuin bewonderd. Het zag er statig uit, met een prachtige oprijlaan met oude beuken. Via die leuke Kleine Huisjes zijn we toen naar Pieterburen gereden, alwaar menig Triumph geparkeerd stond, om toch een kopje koffie en een broodje te nuttigen. Onderweg zijn we erg onder de indruk geraakt van de grote boerderijen met hun grote en rijk uitziende voorhuizen. Een dorp zoals Usquert, telt meer grote villa’s dan wij in Friesland zoal zien. Zeer goed onderhouden, en knap in de verf met prachtige tuinen eromheen, Groningen mag er trots op zijn.
We kwamen terecht in Uithuizen bij de Menkemaborg, zeer indrukwekkend, als een niet te nemen veste in zijn slotgracht, de prachtige tuin eromheen , we hebben er allemaal van genoten en met eerbied naar gekeken. Ook de omgeving is mooi, het Noorden van Groningen is lang niet zo kaal als we wel denken. Via Uithuizermeden , Leermens , Eenum, kwamen we aan bij Ekenstein te Tjamsweer. Dat is duidelijk minder indrukwekkend, kleiner ook. Het leek wel te worden beheerd door kraaien, veel kraaien met nesten en ongetwijfeld jongen daarin. Ze maakten veel lawaai en kregen zo alle aandacht, terwijl een bloeiende kastanjeboom stil stond mooi te wezen. Enfin, er was lekkere thee en de laatste foto kreeg zijn plek.
Vanaf Ekenstein was er nog een klein gedeelte te rijden , om naar de laatste borg te gaan, via Appingedam, Steendam , Slochteren, naar de Fraeylemaborg , die ik de mooiste vond. Weer een park, een slotgracht, en een kasteelachtig indrukwekkend gebouw, met , naar later bleek, een goed restaurant erbij waar de asperges overheerlijk waren. We hebben ze ons lekker laten smaken, buiten in de zon, in goed gezelschap en na een heerlijke dag te hebben doorgebracht op het Groningse platteland. We zijn ( nog steeds zonder kapje ) teruggereden naar ons eigen friese platteland, naar huis in Rijperkerk. Wel bedankt Triumph- Noord voor de fijne dag, we hopen weer eens mee te kunnen met jullie !
 
Tineke van Twisk.
 

 

BBQ rit 18 juli.
 
Geert had al vroeg de aankondiging verzonden en begin juli besloten mijn maat Olaf en ik deel te nemen. Een paar dagen later mailde broer Jan of zaterdag 18 juli de brug vrij was in onze werkplaats, hij had wat te doen aan zijn Stag. Het antwoord dat de brug vrij zou zijn, maar dat de heren hem niet van dienst konden zijn, omdat zij de BBQ rit deden, was voor hem een goede reden om de prioriteiten voor die zaterdag iets anders te stellen. We hebben toen nog even snel een tweede navigator geregeld en ook Jan aangemeld als deelnemer. Nu wilde Olaf graag rijden met de nieuwe navigator Joey, dus besloot ik bij Jan te navigeren, dus zodoende trokken twee gelegenheidsequipes naar Surhuizum voor een leuke rit en een fijne BBQ.
Nu was het weer niet echt denderend, de kapjes bleven maar beter op.
 
De ontvangst bij Arthur en Ina was zeer hartelijk. Gelukkig hadden ze alle ruimte (de werkplaats!) om de koffie met koek droog naar binnen te krijgen: buiten goot het inmiddels! In de werkplaats stonden naast een paar fraaie Triumphs o.a. een MG in opbouw; fraai om te zien hoe iemand met liefde voor het vak van z’n hobby z’n werk maakt.
 
Na de koffie/thee legde Arthur uit dat er genavigeerd werd met de doorgetrokken lijnmethode en dat we onderweg bordjes met letters zouden tegenkomen en die letters moesten we dan op de deelname formulier schrijven.
Tevens werd erbij vermeld dat de rit ongeveer 70 km lang was en dat er een normtijd van 105 minuten was om deze afstand af te leggen. Ik had hier nog geen ervaring mee, maar lijkt op niet anders dan rijden vanaf een kaart eigenlijk. De kaartjes die we meekregen kwamen van Google Maps af, echt heel eenvoudig. Puntentelling was ook simpel: per gemiste letter tien strafpunten en per minuut te vroeg of te laat één strafpunt.
Vanaf 3 uur werden er in totaal elf equipes gestart en het ging richting Augustinusga waar wij al meteen verkeerd gingen, maar al snel konden herstellen. Na Augstinusga richting Roodeschuur en Drogeham, waar wij enkele equipes in de fout zagen gaan, de lijn was duidelijk aan de noordkant van de N369 getekend. Daarna zagen wij voor een lange tijd geen andere deelnemers meer. Vanuit Drogeham naar Jistrum, waar het weer even zoeken was, en vandaar uit door fraai poldergebied langs Twijzelerheide, Twijzel, Rohel richting Buitenpost. Voorbij Buitenpost en net in Gerkesklooster nog een fijne kaartwisseling waar men toch echt de route in de gaten moest houden. Daarna weer zuidwaarts met een boog om zowel Lutjegast als Grootegast naar Doezum. Voorbij Doezum zagen wij uiteindelijk weer een Triumph rijden, voor ons reed de TR8. En als je relaxed achter een voorganger aanrijdt maak je fouten. Ik miste de afslag door een grove navigatiefout ( ik was één situatie op de kaart verder dan de chauffeur) en verloor de Triumph weer uit het zicht. Na correctie kwamen we Olaf en Joey tegen in mijn TR, zij waren ongeveer tien minuten na ons gestart en lieten ons dan ook ridderlijk voor. Na een korte blik op het horloge bleek wel dat wij ons geen fouten meer konden veroorloven betreffende een tijdsoverschrijding. Gelukkig waren we bijna aan het eind van de rit.
Bij aankomst aan de finish bleek zelfs dat wij nog vier minuten over hadden, dus moesten we wachten met het inleveren van het formulier. Wij kwamen als tweede aan, het eerste team was één minuut te laat gefinisht. Na ons druppelden de andere deelnemers binnen, alleen Olaf was op tijd geëindigd, de anderen hadden tijdsoverschrijding.
De BBQ werd ondertussen aangestoken en met een drankje/hapje werd de werkplaats van Arthur voor de tweede keer aan een deskundige inspectie onderworpen.
 
 
Tijdens de BBQ werden de resultaten bekendgemaakt:
Op de vierde plek het gelegenheidsequipe Olaf en Joey met elf goede letters en geen strafminuten, later bleek dat zij één letter hadden gemist bij het overschrijven van de kaart naar het deelnameformulier.
Derde werden Geert en Geertje met alle dertien letters goed, echter met zeventien strafminuten, Geert claimde dat hij een kwartier bij een brug heeft staan  te wachten. Met enige hilariteit werd deze smoes ontvangen…
Als tweede eindigen Meinie en Koos met twaalf goede letters en één strafminuut, Zij hadden de hele rit geen andere deelnemer gezien tot het moment zij de Stag van Jan in hun spiegel zagen en toen zich afvroegen welke tijd ze nog over hadden en daarna flink gas hebben gegeven.
 En als winnaar werd uitgeroepen, tot hun grote verbazing, de gebroeders Kamphuis met één letter gemist en nul strafminuten.
 
Wij danken Arthur en Ina voor een fijne dag.
 
De gebroeders (Gerhard en Jan) Kamphuis.
 

 

JA-KNIKKERTOCHT
 
Op 20 september werd al weer de laatste rit gereden die meetelde voor de regio Noord trofee. Het kon nog erg spannend worden als alle hooggeklasseerde toppers allemaal aanwezig zouden zijn. Want de stand in het klassement was erg 'close' en bij hun deelname was nog van alles mogelijk: 4e waren Geert & Geertje met 14 punten, 3e Arthur & Ina met 17, 2e Koos & Meinie met 18 en 1e Eric/Greetje/Ronald met 19.
De meeting vond plaats in het zuidoosten van Drenthe, onder de rook van Emmen, bij het dorpje Erica. Om 8.45 spraken Arthur en ondergetekenden af op een parkeerplaats net buiten Drachten, want om 10.00 uur dienden we aanwezig te zijn. Het was mistig en dus nog erg fris om open te rijden. Arthur reed, iets wat hij nooit doet, behaaglijk met zijn hardtopje erop. Het verzamelpunt was het Industrieel Smalspoormuseum in het hoogveengebied. Daar stonden een stuk of zes Triumphs al klaar in de eerste zonnestralen. Het zouden er een 20 tal worden, waaronder alle hooggeplaatste concurrenten. Die middag zou het dus een rit worden van 'erop of eronder'. Na de koffie werden we verblijd met een smalspoorritje door een voormalig verveninggebied en een blik in een historische turfstrooiselfabriek. Ook de voortreffelijke lunch werd in de museum- annex ontvangsthal gebruikt. Zo rond de klok van 13.00 uur werden we met een minuut tussentijd op pad gestuurd. Het was een bol-pijl rit met hier en daar extra aanwijzingen, welke door mooie glooiende delen van vooral Duitsland ging. Het wedstrijdelement was het herkennen van foto's en die op de juiste plaats in de route gezet moesten worden. Ook waren er nog drie open vragen over de Nederlandse oliewinning in Drenthe en over andere energiebronnen. Dat het dus een Ja-Knikkertocht was, dat hebben we geweten: de route ging langs vele plekken in Nederland en Duitsland waar die knikkers stonden. In Duitsland lagen de leidingen veelal bovengronds in de berm, terwijl In Nederland ze juist in de grond weggewerkt waren. De rit was schitterend: mooie smalle weggetjes, hier en daar glooiende hellingen en een lekker zonnetje erbij die het erg aangenaam maakte nog open te rijden. Via het Vechtdal kwamen we Nederland weer binnen, waar de finish was bij Classic Car Garage Altena in Gramsbergen. Daar stond de koffie klaar en werden we enthousiast verwelkomd en rondgeleid. Zo'n 'oldtimer' garage met echte showroom is zeker een bezoekje waard. Hoewel ik moet bekennen dat er nogal wat mooie auto's stonden die toch ver over mijn budget gaan. Bij het echte eindpunt, een restaurant in Gramsbergen, werd de einduitslag bekend gemaakt. De toppers hadden de foto's allemaal goed, zodat de open vragen de beslissing moesten brengen. Geert en Geertje hadden ergens het antwoord 'turf' vergeten en wij niet. Hierdoor wonnen ondergetekenden de rit ( sorry Geert & Geertje) en dus ook voor de derde keer (!!) de regio trofee.
Er zit dus niets anders op dan deze prijs volgend jaar weer te verdedigen en wij willen hier de hoop uitspreken dat onze regiocoördinatoren Geert en Geertje volgend jaar die begeerlijke trofee ook eens winnen.
Want het moet gezegd worden: zonder Geert en Geertje was regio Noord nooit zo geworden zoals het nu is. Zij zijn beide de stuwende kracht achter dit gebeuren en doen dit al vele jaren voortreffelijk en met veel plezier. Wij hopen dan ook dat dit voorlopig ook zo mag blijven. Wij weten wel zeker dat alle regio Noord leden hier ook zo over denken, in ieder geval de harde kern die we elke meeting weer zien. Geert en Geertje, bedankt namens allen.
 
Ronald en Eric Denzler.

 

De traditie is dat wij in november het seizoen afsluiten met het bekend maken van de winnaar van de Regio Noord trofee. De huldiging er van heeft plaats gevonden op 29 november te Kollum locatie huize Spoelstra.Voor de derde keer mogen Eric, Greetje en Ronald Denzler een jaar genieten van de felbegeerde trofee
Op de tweede plaats Geert en Geertje Siegers
Op de derde plaats Koos en Meinie Dalstra