deuren vitesse/herald

 Toch nog een vraag aan rijders of ervaringsdeskundiggen; Hoe lever je in vredesnaam de deuren aan om te laten behandelen en spuiten? Het mechaniek kan er uit maar het gedeelte waar het kleine raampje in zit is er met goed fatsoen niet uit te krijgen, laat staan het kozijn van het raampje zelf. Heeft iemand een idee? of moet de buitenste schaal eraf? en moet je het raampje uitboren? hoor graag jullie ideeen. mhuygens@planet.nl

Vriendelijke groeten Marc Huygens

deuren vitesse/herald

Om het ventilatieruitje eruit te krijgen moeten eerst alle andere zaken uit de deur weggehaald worden. Dus ruitgeleiding, draaimechanisme en ook de ruit zelf. Als alle bevestigingen los zijn, moet je het kozijn van het raampje (dus met het raampje er nog in) dan naar boven kunnen schuiven, al zal dat bij een auto van 40 jaar oud niet altijd zo gemakkelijk gaan. Denk aan roest en andere ongemakken.

Lukt het dan nog niet, laat dan even weten (je hebt mijn email adres). Dan stuur ik je een copie van de betreffende bladzijden uit het onderhoudshandboek.

Nico Poortvliet

deur vitesse herald

 Alles uit de deur is verwijderd. Het complete frame waar het ventilatie raampje in zit en wat de deur in glijd is ook los. Op het frame is echter een bevestigings lip gelast; de dikte van deze lip tezamen met dikte van het frame past niet door de gleuf tussen binnen en buiten schaal van de deur. Via de bovenzijde is het geen doen om het frame er uit te geleiden zonder geweld. laat staan als alles gelakt is en er dus beschadigingen op treden. Ben in het bezit van het handboek maar kan niets vinden wat ik nu fout doe. Mocht er in jou onderhoudshandboek iets anders staan dan houd ik mij aanbevolen!

Marc Huygens

ps. het lijkt er op dat je een van de weinige bent die van het forum gebruikt maakt ;-)

Triumph Vitesse/Herald deuren

Hi Marc, ik zag je berichtje in het forum. Ik snap niet dat er gesproken wordt over wegslijpen. Omdat 4 vorm frame er uit te halen hoef je normaal gesproken niets te slijpen of te lassen. Er is een methode voor, waarbij als alles al veriwjderd is, het frame achterover gekanteld moet worden, waardoor de voorkant uit de deur komt, vervolgens het frame iets verdraaien zodat de breedte van de lip meer digonaal komt te zitten en vevrolgens moet hij zonder al te veel inspanning eruit komen. Gr.  Nick

deur vitesse / herald

Je doet echt niets fout, en we hebben beiden waarschijnlijk dezelfde workshop manual - dus dat lost niets op!

Die lip (bracket) zal hoe dan ook eerst los moeten, anders krijg je het frame er niet uit door de smalle spleet.

Het best gaat dat wellicht door de las door te slijpen met een zo klein mogelijk werktuig, zoals een Dremel. Zo nodig slijp je eerst een stuk van de binnenplaat van het portier weg (dus een groter gat maken) om wat meer werkruimte te krijgen. Die binnenplaat verdwijnt later toch weer achter de bekledingsplaat en dan zie je er niets meer van.

Nico

deuren

 Dank nico; slijpen en lassen stond niet op mijn lijstje, zal dat maar over laten aan de plaatwerker. Zeker bij de hermontage voorzie ik dan problemen; de bracket zal weer terug gemonteerd moeten worden met eventuele beschadigingen van dien. Jou tip t.a.v. de lakkleuren heeft inderdaad bij Karel het nodige opgeleverd, deze wil ook wel even naar de deur kijken mocht ik er zelf niet uitkomen.

deuren

Beschadigingen kun je voorkomen door eerst (op de onbehandelde deur) de bracket terug te monteren (lassen) en te controleren of het raamframe er weer terug in wil schuiven. Pas spuiten als je zeker weet dat alles OK is.

Maar zo slim zal de plaatwerker ook wel zijn..........