Rammelende TR4 motor

 Hallo Triumph mensen,

Het volgende is aan de hand, mij TR4 motor rammeld!!

Wat is oorzaak?

Achtergrond:

Motor liep normaal na een algehele reviesie. Lekte alleen nog olie aan het achterste krukas kering. Tevens was de  versnellingsbak geheel versleten. Kraakte als een oude dief.

Wat gedaan:

Motor uitgebouwd en weg gebracht om een conversie-set te laten aanbrengen, welke het lekken van de olie moet oplossen. Krukas is er uit geweest om te laten slijpen. 

Heb nieuwe (reviesie) versnellingsbak gemonteerd. Oude bak bleek overgens van een TR5 te zijn! (heeft kortere priesas)

Heb alles ingebouwd en weer opgestart.

De motor sloeg zonder problemen weer aan en draaide rond. Er was echter een tik te horen welke spoedig overging in een ratel. Bij accelereren in toeren dan ratelt/rammelt hij niet. Alleen met de-accelereren rateld hij. Tevens bij constante toeren hoor je hem ratelen. Het lijkt er op dat de rammel voor in het blok zit!

Wat heb ik reeds gedaan om oorzaak te vinden:

V snaar vewijderd om waterpomp en dynamo uit te sluiten. Motor rammeld nog! 

Oliedruk is normaal.

Ontsteking is niet uitelkaar geweest. Ook niet de olie pomp. etc. Alleen de krukas is er uit geweest.

Verdacht was nu de distributie spanner! Heb kap verwijderd en gezien dat het er verder normaal uit zag. Dus niets kapot of zo. Veer, ketting en tandwielen zien en goed uit. 

Heb ook gekeken of de tandwielen in lijn liggen! Dit is niet geheel het geval. Ik denk dat hier 0,4 mm verschil ik zit. (denk zelf niet dat de rammel daar vandaan kan komen.

Als ik de motor start (ontsteking heb ik even geblokkeerd) hoor je de rammel ook maar dan als een bonk geluid in de zelfde frequentie als het ronddraaien.

Ik heb de monteur, welke de motor heeft gerepareerd (krukas olie kering!), ook laten luisteren. Hij vermoede alleen de distributie-spanner, maar zou dit wel raar vinden. Nou die was dus ook gewoon inorde!

Ik weet alleen nog het volgegende te doen:

  • Versnellingsbak los gooien en motor testen.
  • Klepveren checken op breuken (lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk als oorzaak)
  • karterpan checken op deuken (lijkt mij echter ook zeer onwaarschijnlijk)

Wie heeft er nog ideeen??  (Het is dus geen lichte rammel, maar een tamelijk aanwezige stevige rammel!!!!!!

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

 

Groeten Herman

 

 

Excellent information on your

Excellent information on your blog, thank you for taking the time to share with us. Amazing insight you have on this, it's nice to find a website that details so much information about different artists. http://bestshoppingshop.com/

i am interestingly here. I

i am interestingly here. I discovered this board and I in discovering It genuinely accommodating and it helped me out a great deal. I want to present something back and help other people, for example, you helped me. guest blogging

I respect this article for

I respect this article for the all around scrutinized substance and phenomenal wording. I got so included in this material that I couldn"t quit perusing. I am inspired with your work and ability. Much obliged to you to such an extent. link building

helpful data on subjects that

helpful data on subjects that bounty are intrigued on for this great post.Admiring the time and exertion you put into your b!.. food

Rammel motor TR4

Hallo

Inmiddels heb ik de rammel gevonden. Na uitbouw motor en inspectie bleek al snel dat het vliegwiel niet vast zat!

Zeer slordig van het reparatie bedrijf.  Nog dan voor jullie reacties!

Herman

cilindercheck

Wanneer je tijdens de stationairloop stuk voor stuk de bougiekabel lostrekt (denk om de hoogspanning!) Dan kan je kijken of het geluid bij een specifieke cilinder optreedt. Een losgetrokken bougiekabel zorgt ervoor dat de belasting op de specifieke zuiger, drijfstang etc wegvalt.....
Wat mij ook eens geholpen heeft is het "luisteren"met een schroevendraaier. Pak de grootste schroevendraaier en zet die met de metalenpunt tegen het blok. Het handvat tegen je oor. je hoort nu heelveel kabaal en geruis. Door de postitie waar je de schroevendraaier tegen het blok zet te varieren, neemt de ratelgeluiden toe of af.....Ik kon uiteindelijk samen met het bovenstaande concluderen dat mijn stoterbusje van cilinder 4 versleten was.....
Klinkt onwaarschijnlijk, maar alles draait om gevoel, hoe mooi de theorie uit het boek ook is.

rammel

Wanneer je een krijtstreepje op de krukaspoelie zet en je neemt een aangesloten stroboskooplamp die je daarop richt, moet je kunnen horen of de rammel die je hoort hettoerental van de krukas volgt , of, half zo frequent is = nokkenas snelheid. Wanneer de rammel een kwart zo snel is, komt het geluid van één van de kleppen.

Ik sprak zaterdag nog iemand die ook een rammel hoorde. Hij was zo ver dat zijn veronderstelling heel sterk was dat het ging om de voorste nokkenas lagering. De nokkenas zit blootweg in het gietijzer van het motorblok gelagerd. Omdat dit gietijzer zacht is en de nokkenas toch flink kracht moet zetten bij het lichten van een klep, kan daar makkelijk ruimte ontstaan en als het eenmaal zover is dat de nokkenas in de lagering kan gaan 'springen', dan wordt de ruimte snel groter.

Controleer ook even hoeveel de speling vande nokkenas in de lengte is. Achter het distributie deksel zit de afstelmogelijkheid voor de axiale speling.  Is die speling te groot, dan kan de nokkenas voor- en achteruit schuiven met een rammelend geluid.

Het kan geen krukas of drijfstang lager zijn, want, als daar eenmaal ruimte ontstaat valt de oliedruk weg en loopt het lager in een paar minuten volledig uit.

 Hoi Je moet denk ik niet

 Hoi

Je moet denk ik niet vergeten dat de motor, voor de oliekering reparatie, goed liep. Als je spreekt over nokkenas lager-speling, dan kan dat toch niet zo plotseling optreden. Mbt de rammel freqentie kan ik melden dat deze lager is dan het motor toerental. Dus het zou wellicht te maken kunnen hebben met een klep!

De speling op de nokkenas ga ik evennakijken! Echter is de nokkenas er niet uitgeweest en zal de vermeende speling dus plotseling zijn opgetreden! Vindt ik vreemd.

Ik dank je voor je reactie en als je nog meer ideen hebt hoor ik het graag.

 

Groet 
Herman

Ik heb de gedachte dat er

Ik heb de gedachte dat er wellicht iets niet goed is met de krukas lagering.  Main of big end maar zou ook een small end kunnen zijn.  Als je wat hoger in de toeren gaat, klinkt het motor dan ook 'ruw' bij accelereren?  Of was het inderdaad stiller bij accel. en alleen geluid bij decel.?

 

Julian

 

 Hoi  Er is zeer

 Hoi 

Er is zeer waarschijnlijk niets mis met de lagering. Deze zijn allemaal bekeken. De krukas is even heel licht nageslepen en weer gemonteerd.

Het geluid treed niet op als je accelereed (stilstaande auto)! Bij gelijk toerental en met name bij deaccelereren hoor je de rammel heel duidelijk.

 

Dank voor je reactie

Ik ga rustig verder met de zoektocht

 

Groet Herman