versnellingsbak

Hallo allemaal , Ik ben sinds kort in het bezit van een spartan op basis van een vitesse mk 2 .

Deze auto net gekocht . De triumph heeft 3 jaar stil gestaan in een stalling . Ik ben  nu  gaan rijden , tot mijn verbazing schakeld de bak slecht . Kraakt van 2 naar 3 en van 4 naar 3 . Soms wil hij ook niet of met kracht uit zijn 1 bij stil stand . Wat kan er aan de hand zijn met de versnellings bak ?

gr Barney

synchro

Dan is volgens mij de suynchro kapot. Wordt dus revisie of ruilbak. Begin november is er een onderdelenbeurs in Houten. Mooie klus voor de winter

 

Jasper

slecht schakelen

Om bij het begin te beginnen: De wagen heeft drie jaar stil gestaan en het is bekend dat de koppeling daar in het algemeen wat 'plakkerig' van wordt. Om dit aspect uit te schakelen kan je je toevlucht ertoe nemen om de koppeling eens flink te laten slippen, zodat die even heet wordt. Hetzij door -op snelheid- in de tweede versnelling volgas te geven terwijl je de koppelingspedaal iets indrukt en tegelijk op de rempedaal te drukken, zodat de koppeling slipt. Even volhouden tot je ruikt dat er echt iets gebeurt daar. Je kunt ook stilstaand gasgeven in twee en de koppeling niet helemaal laten opkomen terwijl je de rempedaal ingedrukt houdt.

Zo, nu de hulpcylinder van de hydraulische koppeling even ontluchten én de leiding vanaf de hoofdcylinder naar de hulpcylinder even laten bloeden: Dat is; de wartel waarmee die leiding in de hoofdcylinder geschroefd zit zover losdraaien, dat er wat vloeistof tevoorschijn komt. En weer vastdraaien. Dit is; om de zuiger in de hulpcylinder helemaal goed 'terug' te laten komen. Het voert wat ver om dat hier even uit te leggen, maar, het kleppen mechanisme in de hoofdcylinder werkt zodanig dat er maar zoveel vloeistof kan terugstromen als er eerder door de zuiger de leiding ingeperst is. Wanneer de zuiger in de hulpcylinder niet evenveel terugkomt, komt er minder vloeistof uit de leidingh terug en wordt de ontbrekende vloeistof aangevuld uit het reservoir. Dientengevolge zit er nu iets teveel vloeistof tussen de beide zuigers, waardoor die in de hulpcylinder minder goed terugkomt en de koppeling niet helemaal meer vrijkomt. Dat schakelt moeilijk. Zoals je zegt: dan wil de bak moeilijk uit 1 komen en schakelt het moeilijk tussen 2 en 3, dat zijn twee verschillende schakelmoffen. Binnen één schakelmof (1 en 2) wil het dan nog wel, tussen 3 en 4 al minder doordat je daar de 'direct drive' en de laagste reductie schakelt.

slecht schakelen

Om bij het begin te beginnen: De wagen heeft drie jaar stil gestaan en het is bekend dat de koppeling daar in het algemeen wat 'plakkerig' van wordt. Om dit aspect uit te schakelen kan je je toevlucht ertoe nemen om de koppeling eens flink te laten slippen, zodat die even heet wordt. Hetzij door -op snelheid- in de tweede versnelling volgas te geven terwijl je de koppelingspedaal iets indrukt en tegelijk op de rempedaal te drukken, zodat de koppeling slipt. Even volhouden tot je ruikt dat er echt iets gebeurt daar. Je kunt ook stilstaand gasgeven in twee en de koppeling niet helemaal laten opkomen terwijl je de rempedaal ingedrukt houdt.

Zo, nu de hulpcylinder van de hydraulische koppeling even ontluchten én de leiding vanaf de hoofdcylinder naar de hulpcylinder even laten bloeden: Dat is; de wartel waarmee die leiding in de hoofdcylinder geschroefd zit zover losdraaien, dat er wat vloeistof tevoorschijn komt. En weer vastdraaien. Dit is; om de zuiger in de hulpcylinder helemaal goed 'terug' te laten komen. Het voert wat ver om dat hier even uit te leggen, maar, het kleppen mechanisme in de hoofdcylinder werkt zodanig dat er maar zoveel vloeistof kan terugstromen als er eerder door de zuiger de leiding ingeperst is. Wanneer de zuiger in de hulpcylinder niet evenveel terugkomt, komt er minder vloeistof uit de leidingh terug en wordt de ontbrekende vloeistof aangevuld uit het reservoir. Dientengevolge zit er nu iets teveel vloeistof tussen de beide zuigers, waardoor die in de hulpcylinder minder goed terugkomt en de koppeling niet helemaal meer vrijkomt. Dat schakelt moeilijk. Zoals je zegt: dan wil de bak moeilijk uit 1 komen en schakelt het moeilijk tussen 2 en 3, dat zijn twee verschillende schakelmoffen. Binnen één schakelmof (1 en 2) wil het dan nog wel, tussen 3 en 4 al minder doordat je daar de 'direct drive' en de laagste reductie schakelt.

tips

Barney,

 

Ik ben bang dat de synchro weg is, maar laten we beginnen met een paar basisvragen:

Schakelt hij wel goed tussen de overige schakelbewegingen (bijv 1 naar 2 en terug)

Weet je zeker dat er voldoende olie in de bak zit?

Werkt de koppeling naar behoren, dwz komt de bak inderdaad vrij van de motor?

 

Jasper

 

 

Olie is ververst ,dus nu

Olie is ververst ,dus nu genoeg er in .

Koppeling werkt goed , Naar 1 naar 2 en terug gaat goed , van 3 naar 4 ook niet 100 %.

Bij lagere toeren schakelen gaat beter dan bij hogere dan echt kraken .

 

Bedankt voor de tips . ik ben

Bedankt voor de tips . ik ben meteen begonnen en kom meteen een defekte cilnder tegen .

De koppelingspedaal cilinder is lek ,dus een revisie setje besteld .

Zou kunnen kloppen ,dat hij  niet genoeg vrij komt door een defekte cilinder .

Zou gauw de onderdelen binnen zijn monteer ik ze .

Verslag komt volgende week .

Bedankt voor de tips tot nu toe .

 

vr gr Barney

Verslag versnellingsbak

Na montage van een nieuwe hoofdcilinder alles goed ontlucht .

Ermee gereden een eind heb ik nog niet ,maar hier achter ff ,  uit zijn versnelling gaat echt heel zwaar .

Heb het geprobeert in zijn 1-achteruit ,maar ook de andere versnellingen gaat hij heel zwaar uit ,echt met veel kracht zetten .

Ik snap er echt niets van .

Ook koppeling laten slippen om de koppelingsplaat schoon te maken na het jaren staan heb ik gedaan .

Wie weet de oplossing ,of toch revisie van de versnellingsbak?

Deze week ga ik nog proef rijden .

 

gr Barney

.

.

Voordat je jezelf uren aan

Voordat je jezelf uren aan het werk zet en flink kosten maakt, verdient het om even stil te staan bij het volgende: Wanneer de motor niet draait en je de koppeling indrukt, kan je dan zonder veel moeite door de versnellingen heen schakelen? Het kan zijn dat een enkele of enkele versnellingen niet willen doordat alle tandwielen stilstaan en je bij de schakelbeweging tand op tand zet. In dat geval even de auto enkele centimeters voor of achteruit rijden en weer proberen.

Als je nu (veel) minder weerstand voelt bij het schakelen is het gewoon een kwestie dat je koppeling niet behoorlijk vrijkomt bij draaiende motor. Na het monteren van de nieuwe hoofdcylinder heb je alles goed ontlucht. Er is intussen enige tijd verstreken, zodat eventueel nog achtergebleven lucht nu voor het ontluchtingsventiel zit. Nog eens ontluchten dus. Kijk ook even of dat ventiel op de hulpcylinder in het bovenste gat zit en de leiding uit het onderste gat komt. Anders zit het verkeerd om. Heb je dit gedaan en het is niet verbeterd, draai dan (nog eens) de wartel waarmee de leiding in de hoofdcylinder steekt wat los, zodat er wat vloeistof uitkomt, een drup of wat. Nog geen verbetering? Dan komt de vraag aan de orde of de hulpcylinder wel bij deze hoofdcylinder hoort. De doorsnee van die beide moet op elkaar afgestemd zijn, zodat de hoeveelheid verplaatste vloeistof voldoende is om de zuiger in de hulpcylinder voldoende ver naar buiten te laten komen. Is dat in orde?

Nog een vraag: de hulpcylinder zit tegen het koppelingshuis en kan daar maar weinig voor- en achteruit bewegen. Controleer of de cylinder zover mogelijk naar voren zit.

Als dit allemaal niet geholpen heeft, moet je gaan kijken of de stift waarmee de koppelingshefboom rechts opzij in het koppelingshuis scharniert er niet uit gezakt is. Ga onder de wagen liggen (denk om je persoonlijke veiligheid) en zoek de bobbel op opzij van het deksel en voel of er een spijker vanonderen uithangt. Zo ja, dan is de stift dus gezakt en zit die mogelijk met het bovenste uiteinde niet meer in de bobbel bovenaan. Zachtjes terug omhoog tikken tot hij onderaan 'vlak' zit. Doet de koppeling het nu 'goed', dan zat daar dus het euvel.

Nog niet geholpen? Dan is er zodanige slijtage in de koppeling zelf dat je die maar moet demonteren. Haal het motorblok er maar uit.

verslag versnellingsbak

Triumph is weg gebracht voor revisie versnellingsbak .

 

Iedereen bedankt voor jullie hulp .

 

groeten Barney