bertouwbaarheid TR4 bak

Hallo TR liefhebbers,

Ik heb de olie uit de bak laten lopen en daar zie ik veel residu in (slijpsel deeltjes metaal). Het is erg veel!  Het is de bak waarover ik in dit form al een vraag over had gesteld. Ik denk dat hij een revisie nodig heeft!!

 

Nu kan ik ook een 2e hands bak kopen. De vraag is nu zijn TR4 bakken betrouwbaar? Zo niet, wat zijn dan de algemeen bekende problemen en is het verstandig om een gok te wagen met de plaatsing van een oude bak?

 

Dank voor jullie reacties

 

Herman

bakslijtage

Olie aftappen van de versnellingsbak, dat is iets wat in het algemeen alleen gedaan wordt door nieuwe eigenaren. Als je weet wanneer de vorige eigenaar deze auto kocht, kan het zijn dat het zolang geleden is dat de olie ververst is. Wanneer het gruis wat je aantreft goudkleurig is, is dit slijtsel van de synchromesh ringen. Tref je geen goudkleurig slijtsel aan dan zijn de ringen waarschijnlijk nog pas vervangen en schakelt de bak ‘als boter’. Moet je toch tamelijk flink aan de versnellingshefboom trekken om in de versnellingen te komen en is er neiging tot kraken, dan zijn waarschijnlijk de scherpe ringen op de synchromeshes eraf gesleten. Wanneer je nieuwe ringen zet, schakelt het weer beter. Zilverkleurig slijtsel is ijzer. Dat komt van de kogellagers, naaldlagers en tandwielen. Is het zoveel dat je het met een theelepeltje kunt opscheppen uit de bak waarin je de olie opgevangen hebt, dan is het tijd voor een ‘intern’ onderzoek. Dan maakt de bak waarschijnlijk ook tamelijk veel lawaai. Blijf je realiseren dat deze versnellingsbakken uit de zestiger jaren dateren en nooit zo geruisloos zijn als tranmissies uit de tachtiger en negentiger jaren. In Amerika ontstond om die reden de mode om Toyota vijfbakken in te bouwen. Wil je een gereviseerde bak, bel dan even rond bij de adverteerders in de TT. Krijg je een prijsbeeld en word je gewaar wie je er een kan leveren. Je kunt zelf nieuwe synchromeshes zetten en nieuwe lagers steken. Kritieke punt is vaak, hoezeer zijn de naaldlagertjes ingelopen? Die lopen direct op de assen en in de holtes van de tandwielen. Wanneer daar meer dan bijna geen slijtage op de loopvlakken is ontstaan, kan het zijn dat nieuwe naaldjes zo weer breken. Bij de ‘betere’ revisies worden er dan ook complete nieuwe naaldlagers in gezet met binnn- en buitenmantel. Daarvoor moet ruimte gemaakt worden door de assen af te draaien en de holtes waarin ze lopen uit te ruimen. Sommigen schromen niet om een bak van de sloop te halen. Daarmee kan je het bijzonder goed treffen. Blijkt die bak (ook) niet te deugen, dan kan je hem ruilen voor een volgend exemplaar. Maar, dat betekent dus wel twee (of drie) keer sleutelen. Dat is dus echt iets voor liefhebbers.

 

 

Hallo   Dank voor je

Hallo

 

Dank voor je uitgebreide reactie!  Inmiddels is duidelijk dat de lagers weg zijn.Tevens schakelde de bak enigsinds zwaar. Dus de syngro is ook niet geweldig. Ook gezien dat de Speedo shaft niet inorde is.

Een oude bak er in zetten heb ik wel overwogen. Ga dit niet doen. Ga voor een gereviceerde bij Henk Mulder.

Hopelijk ben ik dan voor lange tijd van het "bak probleem" verlost.

 

Groeten Herman