Motorschade???

Type: Spitfire Mk3 (1968)
1.3 dubbele carburateur standaard SU, geen speciale aanpassingen gedaan

Vorige week is tijdens woon werk verkeer een scheurtje in één van de rubberen leidingen gekomen waarna de temperatuur van de motor erg hoog op liep (tegen max aan). Aangezien ik bijna thuis was ben ik doorgereden (rijwind etc). Bij thuiskomst motorkap opengezet en de motor was erg heet, waterpomp rookte.
Ik heb de slang vervangen en 2 liter koelvloeistof moeten bijvullen.
Echter nu loopt bij starten de motor onregelmatig maar ook wanneer hij warm is en stationair draait. Bij rijden onder de 2500 toeren lijken de symptomen erg sterk op vapour lock, bij toerentallen boven de 2500 nergens last van. Ik ruik ook met dichte kap een flinke benzine lucht en wanneer de auto geparkeerd is (denk ik ook koelvloeistof te ruiken).
Waar kan dit aan liggen? Ik heb niet aan de instellingen van de carburateurs of choke ed gezeten etc. Of ik moet er per ongeluk tegen geduwd hebben met het verwisselen van de slang.
Kan dit duiden op motorschade , of is er een andere verklaring voor?

 
Ik hoop niet dat het motorschade is, er ligt sinds een jaar of 5 een loodvrije motor in (nooit problemen mee gehad) en in februari heeft de Spit nieuwe olie en koelvloeistof gekregen in de garage.
Alvast dank voor jullie tijd en antwoorden

The background of the fastest

The background of the fastest goal in the history of the Champions League, the victims of the last-minute semi-final being lore killed,NFL Jerseys Munich was a sad place for Real Madrid, they lost 9 games in the first 10 away games to challenge Bayern (1 level ). But in recent years, this situation has been reversed by the Galaxy warships.NFL Cheap Sports Jerseys They have recently taken victory from Allianz Stadium twice.Adidas NHL Jersey Bayern and Real Madrid will meet again at the Allianz Arena on Wednesday. Before that, let's check out the classics on both sides at Bayern Munich:March 8th,Adidas NBA Swingman Jersey 2000: Group Round - Matthus FarewellAfter the Champions League reorganization, the two clubs met for the first time. In the second round at Bayern's former Olympic Stadium, fans welcomed a special night.Stitched NCAA Hockey Jersey At the end of the game, Matteus went to Bayern's death loyalist to bid farewell to the fans. The German football superstar moved to the U.S. Major Leagues after the campaign. CFL Jersey The game Sauer assisted Bayern to lead in the 4th minute, then Kahn directly assisted Erber to break the ball, Ziquer re-entered a goal, then Elgra's goal to Real Madrid means face, but Ziquer injured During the stoppage period,Flex Base Baseball Jersey the score is locked at 4:1.May 9, Soccer Club Jersey 2000: Second round of the semi-finals - winning is still eliminated Two months later, the two sides met again in the semi-finals. After losing 0-2 to Real Madrid in the first round, Women Jersey Bayern returned to the Olympic stadium with pressure. Henesse announced in a high-profile before the game: "Real Madrid will know what hell is." Bayern also started a storm after the start of the game, Youth Jersey the striker Trident (Jan Kerr, Elber, Sergio) full of fire, the first 12 minutes Yanker scored early to get a shot. Bayern continued to control the situation, but Anelka took a rare opportunity to equalize the game for Real Madrid. In the second half,Nike Pas Cher Outlet Erber broke and Bayern eventually won 2-1, but was eliminated due to the disadvantage of scoring.May 9, 2001: Semi-final second round - Jerez's goal Just on the same day a year later, the two teams met in the second round of
the Champions League semifinals. Adidas shoe The place is still the Munich Olympic Stadium. This time,
the promotion of both sides has completely reversed one year ago. In the first round,Nike Air Force One Bayern beat Real Madrid 1-0 and returned to the home team to win again. After Elbow broke, Figo equalized the score, but Jeremis,Nike Air Huarache the tough guy who had just undergone knee surgery 12 days ago, dragged a wounded leg to break Real Madrid's goal.Nike Air Jordan Bayern eliminated Real Madrid 3:1 into the final.April 2, 2002: First Round of Quarterfinals - Crossbar, Casey, two late goals Since the Champions League reform,Nike Air Max Bayern experienced first encounters with Real Madrid. Greimi helped Real Madrid lead the game 1-0 early and Bayern was not in the game.
Elber shot hit the crossbar and Effenberg was saved by Casillas. NMD R1 shoe However, the Goddess of Victory suddenly smiled in the last ten minutes. In the 82nd minute, Bayern's
unremitting efforts in exchange for the results, Effingborg scored and scored the equalizer, EQT 93/17 shoe the first 88 minutes Pizarro lore, Bayern 2-1 reversed the lore The latter had to leave Munich for the fifth consecutive loss.

motorschade

Wat betreft die benzinelucht en  boven de 2500 toeren gaat het prima,

het zou maar zo kunnen wezen dat 1 of beide vlotters ingedrukt of lek zijn , vanwege de oververhitting dus extra druk , overlopen is dan het gevolg ,dus de kamers openmaken aan de bovenzijde , mogelijk kunnen ook  vlotternaalden blijven hangen of zijn ze door de afstelling heen gedrukt , waardoor dus benzine lucht en slecht lopen onder de 2500 tpm debet kunnen zijn ,

ik geloof niet in defecte koppakking , ondanks koelvloeistof verlies , het zou ook een slechte slang of klem kunnen zijn, of de radiateur bovenbak .

succes ermee

Robert Muijsson

 

motorschade

Wat betreft die benzinelucht en  boven de 2500 toeren gaat het prima,

het zou maar zo kunnen wezen dat 1 of beide vlotters ingedrukt of lek zijn , vanwege de oververhitting dus extra druk , overlopen is dan het gevolg ,dus de kamers openmaken aan de bovenzijde , mogelijk kunnen ook  vlotternaalden blijven hangen of zijn ze door de afstelling heen gedrukt , waardoor dus benzine lucht en slecht lopen onder de 2500 tpm debet kunnen zijn ,

ik geloof niet in defecte koppakking , ondanks koelvloeistof verlies , het zou ook een slechte slang of klem kunnen zijn, of de radiateur bovenbak .

succes ermee

Robert Muijsson

 

Wanneer je een krijtstreepje

Wanneer je een krijtstreepje op de krukaspoelie zet en je neemt een aangesloten clep exam stroboskooplamp die je daarop richt, moet je kunnen horen of de rammel die je hoort hettoerental van de krukas volgt , of, half zo frequent is = nokkenas snelheid. Wanneer de rammel een kwart zo snel is, komt compass exam het geluid van één van de kleppen.Ik sprak zaterdag nog iemand die ook een rammel hoorde. Hij was zo ver dat zijn veronderstelling heel sterk was dat het ging om de voorste nokkenas lagering. De nokkenas zit blootweg in het gietijzer van het motorblok gelagerd. Omdat dit gietijzer zacht is en de nokkenas toch flink kracht moet zetten bij het lichten van een klep, kan daar contractor exam
akkelijk ruimte ontstaan en als het eenmaal zover is dat de nokkenas in de lagering kan gaan 'springen', dan wordt de ruimte snel groter.Controleer ook even hoeveel de speling vande nokkenas in de lengte is. Achter het distributie deksel zit de cpa exam afstelmogelijkheid voor de axiale speling. Is die speling te groot, dan kan de nokkenas voor- en achteruit schuiven met een rammelend geluid.

pingelen/roken

Beste mensen,

 

Wie kan mij vertellen wat de max toelaatbare compressiedruk van een tr6 inj mag zijn.

of moet zijn

Groet,

Jeanot

Het zal wel meevallen....het

Het zal wel meevallen....het blok is van gietijzer en kan tegen een stootje. natuurlijk houd het een keer op, maar het beste is om eerst alles te controleren.

De slang is een vacuumslang, losschieten ontregelt de hele boel, maar zal m.i. geen schade veroorzaken. controlleer even of ze goed afsluiten.

Je kan het beste het standaard afstel rondje maken:

in en uitlaat spruitstuk natrekken
kleppen stellen
ontsteking afstellen
caburatie balanceren en benzine/lucht verhouding

volgens mij moet er dan weer muziek uit je motorblok komen.

Zeker weten dat je garage er 20W50 olie in heeft gedaan? Moderne garages tanken er met veel plezier 10W40 of zoiets in. Dat mag echt niet en is uiteindelijk funest. Kijk even wat je waterpijl is en of het overloop tankje in rust (koud) ook nog 1/3 of 1/2 gevuld is (slangetje in de vloeistof). Controleeer ook even de slangklemmen en slangen lekkage.

groet,

Jasper

 

 

motorschade???

eerst maar thuiskomen. En dan?

Wanneer er twee liter koelvloeistof aangevuld moest worden heb je dus zonder koeling in de kop gereden; de plek waar het het heetst wordt. Hoeveel kilometer? Hoeveel minuten?

Het is dus goed mogelijk dat de koppakking doorgeslagen is. Dan komt er koelvloeistof in de verbrandingsruimte. Dat geeft 'witte' rook (stoom) uit de uitlaat. Daarbij kan er koelvloeistof bij de motorolie komen. Dat zie je wanneer je de afsluitdop bovenop de radiateur losdraait; olievlekjes drijven op de vloeistof. Als dat zo is, haal dan het klepdeksel van de motor. Zit er aan de binnenkant lichtbruine 'mayonaise' dan duidt dit op 'water in de olie'. Als je de vuldop er af hebt, moet er dan (weer) koelvloeistof bijgevuld? (Zo ja, dan verlies je dus vloeistof = waarschijnlijk lekke kopppakking). Hoeveel vloeistof staat er nu nog in het overloop busje?

Het kan zijn dat de kop zo heet geworden is dat de spruitstuk pakking nu lek is. Dan zuigt de motor mogelijk 'valse lucht', waardoor de motor onregelmatig loopt (beneden de 2500 toeren). (Bij hoger toerental wordt het effect van valse lucht steeds minder doordat de hoeveelheid liters lucht die door de inlaat gaan verhoudingsgewijs steeds hoger wordt ten opzichte van de hoeveelheid valse lucht die door het lek aangezogen kan worden, waardoor het 'mengsel' steeds dichter bij 'normaal' komt.

De flinke benzinelucht die je ruikt moet ergens vandaan komen. Je moet dus op zoek waar vandaan. Zeg me welke koelvloeistofslang je vervangen hebt, dan kan ik aangeven waar je moet zoeken naar het benzinelek.

en wanneer ik thuis kom zit

en wanneer ik thuis kom zit ik met een ander probleem...

Ik heb zo'n 10km gereden wat ongeveer hooguit 20 minuten heeft geduurd.

Dank je voor je reactie, ik heb de radiator dop en het kleppendeksel verwijderd maar zie geen aanslag in het kleppendeksel. Gehele deksel is mooi schoon en ook als ik "in" de motor kijk zie ik alleen maar olie een geen witte aanslag of mayonaise. Bij de radiatordop zie ik ook geen vlekjes op het water drijven.

Koelvloeistof hoef ik ook niet bij te vullen, peil blijft constant en in het busjes staat nog steeds een centimeter of 3 aan vloeistof, zoals voorheen ook. (slang uiteinde komt er net aan).

Ik heb de pakking visueel voor zover dat kon van de uitlaat bekeken maar kan niets vreemds ontdekken. De carburateurs en hitteschild zullen er dus vanaf moeten inclusief de spaghetti uitlaat, of zijn hier slimmere manieren voor om erachter te komen of de uitlaat lekt bij de pakking?

Ik heb de linkerslang vervangen, dus als je aan de zijde van de carburateurs staat. Slang gaat van de linker carburateur naar het in/uitlaatpijpje op de motor (pijpje aan de kant van de accu/warmteregelaar etc).

Ik weet niet zo zeer of ik echt een lek heb of dat er gewoon een rijk mengsel is. Visuele inspectie zegt het laatste, maar goed het is alweer 8 jaar geleden toen ik de hele spit in en uitelkaar geschroefd heb. Er zit wat speling zag ik in de tweede (rechter) carburateur (kant van de koplampen). De eerste gaat mooi open terwijl de tweede pas later open gaat, het gaatje waar het palletje in valt is wat uitgesleten.

 

motorschade

Nou, het lijkt dus mee te vallen. Je moet wel de overloopbus wat verder vullen, zodat het slangetje royaal een paar cm in de vloeistof steekt als de wagen koud is. Anders heb je kans dat bij het afkoelen het systeem niet vloeistof opzuigt maar lucht en dan krijg je problemen.

Je doet er goed aan, zoals JAZA zegt het hele afstelrondje een keer te doen, kleppen, ontstekingstijdstip en dan carburateurs. Dan moet het ook te voorschijn komen of een van de twee carburateurs echt te rijk staat. De kleur van de bougies kan je veel vertellen. Ze moeten koffiebruin zijn en dan met een behoorlijke scheut melk erin. Als je dat controleert moet je wel eerlijk zijn tegen jezelf. Tot 2500 rpm loopt de motor niet goed. Je moet dus eerst de motor goed warm rijden -bedrijfstemperatuur- en dan een lang recht stuk op 2000 rpm bijvoorbeeld. Bij het naderen van een parkeerplek koppeling in en tegelijk contact af. Zet hem aan de kant. Draai de bougies eruit en bekijk ze. Neem dus een stukje tuinslang mee dat om de top van de bougies past zodat je je vingers niet brandt bij het eruit draaien.

Herhaal de proef bij 3500 toeren. Wanneer je dan duidelijk kleurverschil hebt, weet je wat er aan de hand is. Rijker mengsel geeft een donkerder kleur. Wanneer je eerst naar huis rijdt voordat je de bougies bekijkt heb je het beeld bedorven want dan zie je de aanslag van de laatste honderd meter door de bebouwde kom bij 800 rpm.

Wanneer de spruitstuk pakking stuk is bij de inlaatkanalen en daar valse lucht trekt, kan je dat controleren door de motor stationair te laten draaien en met een spuitbusje 'remmenreiniger' rondom de aansluiting van de inlaatbuis wat te sproeien, ook aan de onderkant. Neemt het toerental toe; heb je een luchtlek. Dit doeje dus het best bij een koude motor anders brandt je je aan de uitlaat en heb je meer kans dat de remmenreiniger spontaan ontbrandt. Je spruitstuk kan blijven zitten dus.