dynamo aansluiting

In mijn TR6 (USA uitv/1968) blijft het acculaad lampje branden en de ampere meter werkt niet. De meter blijft ergens halverwege ontladen staan, contact aan of uit maakt niet uit. Toch laad de dynamo blijkbaar keurig bij en is de accu goed. Altijd starten en lopen de afgelopen 2000 mijlen. Ik ken de historie niet van deze auto, dus ben opzoek gegaan.

Beginnend bij de bron, de dynamo, zie ik meteen een aantal vreemde dingen. De dymamo (Lucas, maar er staat geen type no op) heeft drie aansluitingen: twee grote en 1 kleine. Op de grote zit de dikke bruin / witte draad op aangesloten en op de kleine zit een geel / bruine draad. De andere dikke aansluiting (min?) is niet aangesloten. Uit de kabelboom zitten nog twee ongebruikte draden (bruin en bruin/wit). Weet iemand of en hoe de niet aangesloten draden aangesloten moeten worden? 

Hey what a splendid post I

Hey what a splendid post I have run over and trust me I have been hunting out down this comparative sort of post for recent week and barely ran over this. Much thanks and will search for more postings from you. the honest lawyer london

seo

howdy, your sites are better than average. I value your work. Ultrasonic Pest Repeller

dynamo aansluiting

beste jasper,

je hebt een TR6 uit 1969, deze hadden een dynamo met een losse regelaar op het binnenscherm rechts.

dez dynamo's worden niet meer geleverd en de meeste 'tr's van dat bouwjaar zijn intussen omgebouwd naar een recenter model dynamo. dan zijn in principe alleen de dikke bruin/witte en de dunne bruin/gele aangasloten.

in het onderdelenboek van moss staat hiervan een schema.

succes, kees

 

Wanneer je een krijtstreepje

Wanneer je een krijtstreepje op de krukaspoelie zet en je neemt een aangesloten stroboskooplamp die je daarop richt, moet je kunnen horen of de ged exam rammel die je hoort hettoerental van de krukas volgt , of, half zo frequent is = nokkenas snelheid. Wanneer de rammel een kwart zo snel is, komt het geluid van één van de kleppen.Ik sprak zaterdag nog gmat exam iemand die ook een rammel hoorde. Hij was zo ver dat zijn veronderstelling heel sterk was dat het ging om de voorste nokkenas lagering. De nokkenas zit blootweg in het gietijzer van het motorblok gelagerd. Omdat dit gietijzer zacht is en de nokkenas toch flink kracht moet zetten bij het lichten van een klep, kan daar gre exam makkelijk ruimte ontstaan en als het eenmaal zover is dat de nokkenas in de lagering kan gaan 'springen', dan wordt de ruimte snel groter.Controleer ook even hoeveel de speling vande nokkenas in de lengte is. Achter het distributie deksel zit de afstelmogelijkheid voor de axiale speling. Is die speling te groot, dan isee exam kan de nokkenas voor- en achteruit schuiven met een rammelend geluid.

Hallo, de twee dikke

Hallo, de twee dikke aansluitingen zijn dezelfde. Daar zit een dikke bruine of dikke bruin/witte. Dit is de hoofdstroom ofwel de laadstroom. Als er een bruine op zit, laad deze direct de accu. Zit er een bruin/witte draad op laad deze de accu via een amperemeter op het dashboard. Als de twee polen van de amperemeter verkeerd aangesloten zijn geeft de meter net andersom aan. De dunne bruin/gele is de bekrachtiging van de dynamo. Hier staat een spanningkje op via het lampje. De volgorde is als volgt: Witte draad op lampje is plus contact, van lampje naar dynamo is bruin/geel.

Als u de auto op contact zet komt er spanning op de witte draad van het laadstroomlampje. Van daaruit gaat er een stroompje(want het lampje is 1-2 watt) via de bruin/gele naar de dynamo. Daar krijgt het lampje zijn massa via het interne van de dynamo. Als de motor gaat draaien komt er een spanning van de dynamo op de bruin/gele draad. Het laadstroomlampje krijgt van beide kanten nu een + en zal daarom uitgaan want de dynamo levert stroom. Zolang de spanning aan beide kanten gelijk blijft, zal het lampje niet gaan branden. Wordt bijvoorbeeld de spanning van de accu hoger dan van de dynamo(dynamo laad niet) gaat ie weer branden.

De dynamo krijgt massa van het huis wat weer aan de motor zit.

Een dynamo heeft altijd een beginstroom nodig die het veld bekrachtingd. Deze krijgt ie dus via het lampje. Is er geen beginstroom(lampje kapot of niet aangesloten), dan zal de dynamo nooit uitzichzelf gaan laden bij draaiende motor.

Jeroen Rothman

 

 

 

dynamo aansluiting

Moet er wel een draad op die derde aansluiting?  Ik ben niet erg thuis met electro maar ik zou denken dat de min via de motor wordt geaard.

Heb je een bedradings schema?  Dat zou heel wat antwoorden geven.

Julian

Julian,   heb een schema

Julian,

 

heb een schema bemachtigd en duik er binnenkort (regendagje) eens even in.

 

Jasper