Renown

Historie.

De geschiedenis van de Renown gaat eigenlijk al terug tot 1938. Standard directeur Captain John Black was erg gecharmeerd van de Razoredge stijl die door een aantal bekende Engelse carrosserie bouwers was ontwikkeld voor Rolls-Royce, Bentley en Daimler. Hij liet op basis van een SS-Jaguar chassis door Mulliners een Razoredge middenklasser bouwen voor eigen gebruik, die hem prima beviel. Toen in 1944 het merk Triumph werd verworven was het voor hem duidelijk dat de nieuw op de markt te brengen Triumph middenklasser net zo'n Razoredge koetswerk moest krijgen. Op verzoek van (inmiddels) "Sir" John Black maakten Jim Wignall en Leslie Moore van Mulliners een dergelijk ontwerp, gebaseerd op de Standard Twelve. Dit ontwerp had de kenmerkende hoekige daklijn, gecombineerd met ronde bolle spatborden. Standard-Triumph ontwerper Walter Belgrove pakte het ontwerp aan een schiep een eigen versie, nu met scherp gelijnde spatborden. Laatstgenoemd ontwerp kreeg de goedkeuring van Sir John.

mooi tot in detail

Voor de nieuweling werd ook een nieuw chassis ontworpen uit buisprofielen. Motor en 4-versnellingsbak kwamen van de vooroorlogse Standard Flying Fourteen. De carrosserie was nog op vooroorlogse wijze geconstrueerd: aluminium beplating op een houten frame. De keuze voor aluminium had ook hier weer met de verkrijgbaarheid te maken. De carrosserie werd in de fabriek van Mulliners in Birmingham vervaardigd. Â
De auto werd in 1946 op de markt gebracht als Triumph 1800 Town & Country Saloon.

mooi tot in detail

In 1949 kwam er een belangrijke technische wijziging. De ouderwetse 1800 motor werd vervangen door een nieuw ontwerp dat afkomstig was uit de succesvolle Standard Vanguard. Ook de 3-versnellingsbak van de Vanguard werd overgenomen. De wagen ging voortaan door het leven als 2000 Saloon.

Nog eind 1949 vond er weer een belangrijke aanpassing plaats: er werd een geheel nieuw chassis gemonteerd, opgebouwd uit geperst stalen delen. Ook de voorwielophanging was nieuw. Voor dit model werd voor het eerst de naam Renown gebruikt, vernoemd naar een beroemd Brits slagschip uit de Tweede Wereldoorlog.

In 1951 verscheen de Renown Limousine, een versie met een separatieruit tussen het chauffeursdeel en de achterbank, bedoeld voor de manager die zich liet rijden. De benodigde extra ruimte werd verkregen door de wielbasis met 3 inch te vergroten.

In 1952 verscheen de laatste versie van de Renown Saloon, waarbij gebruik gemaakt werd van de carrosserie van de Limousine - maar uiteraard zonder separatieruit. De verkoop van de Renown begon inmiddels behoorlijk in te zakken en leidde tot grote voorraden van onverkochte auto's.

Renown Saloon

De fabriek besloot daarop de prijs flink te laten zakken. De verkopen liepen inderdaad (kunstmatig) op, maar het in 1954 genomen besluit om de productie definitief te stoppen kwam zeker niet als een verrassing.

Een duidelijke opvolger had de Triumph Renown niet. Standard-Triumph heeft nog met de gedachte gespeeld om de nieuwe Standard Vanguard Sportsman als Triumph Renown op de markt te brengen, maar daar is uiteindelijk op het allerlaatste moment van afgezien.

Het zou tot 1959 duren voor er weer een Triumph saloon te koop was, de Herald. Uiteraard waren er intussen wel de sportwagens TR2 en TR3.

Uitvoeringen.
De Renown was alleen als 4-deurs Saloon leverbaar.
Daarnaast in 1951 en 1952 ook als Limousine, in feite een Saloon met een scheidingswand tussen voor- en achterbank.