Voorontsteking

 De statische voorontsteking van een Spitfire MK2 is 17 graden.

Van een MK3 is dat slechts 6 graden.

Kan iemand dat enorme verschil verklaren?

Groeten, Robbert

Voorontsteking Spitfire

Ik haal uit de officiële workshop manual dat het voor de Mk2 13 graden is voor een Mk2 en niet 17. Het statische verschil kan hem zitten in een totaal andere verhouding tussen de werking van de veertjes van de mechanische vervroeging en de vacuüm vervroeging. Niks bijzonders op zich. Het blijft altijd een punt van aandacht om de juiste ontsteking op de betreffende motor te zetten. Er is vaak enorm gerommeld met onze auto's in de loop der jaren.

Voorontsteking

Zelfs de Herald 12/50 met vrijwel dezelfde motor als de Spifire mk2 heeft 15 graden.
Maar ik heb het over de STATISCHE voorontsteking. Dus de mechanische vervroeging en de vacuüm vervroeging doen dan helemaal niet mee!

Als je technische kennis te kort schiet, dan hoor je hier niet thuis.
Ja, harde woorden. Maar ik erger mij steeds vaker aan waardeloze adviezen op de diverse fora.

voorontsteking

Beste ?????, ik was eigenlijk niet van plan om te reageren, echter wil ik toch iets kwijt.
We zijn hier bij deze Triumph vereniging allemaal enthousiaste liefhebbers die het merk Triumph
een warm hart toedragen. Weinigen van ons zijn beroeps monteurs die de opleiding op hoger niveau autotechniek te Apeldoorn hebben gevolgd. Als je zelf iets niet weet ga je daarom dan ook bij andere liefhebbers vragen of zij soms een antwoord hebben.
Als nu het antwoord je niet bevalt is het erg makkelijk om iemand af te zeiken, dan wel de grond in te boren ZONDER JEZELF BEKEND TE MAKEN, DUS ANONIEM.
Vergeet echter niet dat jezelf het antwoord ook niet weet, anders had je de vraag niet gesteld.
M.b.t je vraag is het misschien niet ondenkbaar dat e.e.a. te maken heeft met het feit dat de motor van de Spit. MK III niet gelijk is aan die van een MKII. Meer cilinder inhoud, andere compressie, meer BHP, ander type bougies, om maar iets te noemen.Dit zou wel eens van invloed kunnen zijn op de voorontsteking zoals opgegeven door de fabriek. Echter ben ik ook maar een enthousiaste liefhebber en geen technisch onderlegde monteur.
Mocht je jezelf verder nog ergens aan ergeren raad ik je aan dit forum te vermijden.
mvg. Kees van Schuppen L85-162

Voorontsteking

Hey Kees,

Hoe kom je erbij dat ik anoniem reageer?
Bij het stellen van de eerste vraag sluit ik toch af met "Groeten Robbert".
En wie zegt dat ik het antwoord niet weet?
Jij komt ook weer met een waardeloos advies, namelijk dat de motoren van een MK2
en MK3 verschillend zijn, en dat zou van invloed kunnen zijn op de voorontsteking.
Ja, daar heb ik wat aan zeg !! Dat wist ik nog niet.
Zo, dat lucht weer op.

Met vriendelijke groet, Robbert

voorontsteking

Ik denk dat er in Nederland wel meer mensen Robbert heten, dus dat zegt nog niets over wie een bepaald persoon is.
Als je de antwoorden weet, zoals je suggereert, waarom dan de vraag??
Desondanks alsnog prettige feestdagen.
mvg Kees van Schuppen

Bij voorontsteking gaat het

Bij voorontsteking gaat het om het totaal effekt van statische voorontsteking en mechanische ontstekingsvervroeging. Bij minder mechanische voorontsteking is meer statische voorontsteking noodzakelijk. Merk en type ontsteking bepalen dus voor een belangrijk deel de in te stellen voorontsteking. Zo kom je bij dezelfde motoren vaak verschillende instellingen tegen, vooral als die lang zijn geproduceerd en in verschillende auto's zijn ingebouwd.
Statische vooronsteking is over het algemeen tussen de 4 en 16 graden. De totale maximale vervroeging is ca 36 graden. Daarboven gaat de motor minder vermogen afgeven en mogelijk pingelen.

De gewenste voorontsteking bij verschillende toerentallen is afhankelijk van ondermeer: compressieverhouding, nokkenas, type brandstof (benzine 95 of 98 octaan, lpg 100 tot 108 - hoger octaangetal laat meer vervroeging toe), vorm va de verbrandingskamers, belasting van de motor, etc.
Voor elke motor en gebruik een eigen optimale keuze van de voorontstekingscurve.

Vacuumvervroeging beïnvloed de motor bij stationair lopen en lage (continue) belasting maar heeft weinig invloed op de afstelling (afkoppelen bij afstellen). Het is wel mogelijk dat een sterke werking van de vacuumvervroeging betekent dat de totale vervroeging zo groot wordt, dat de stationaire voorontsteking iets moet worden teruggedraaid om pingelen te voorkomen.

@Robbert
Dit wist je natuurlijk allemaal al, maar je laat ons graag in het ongewisse ..

Voorontsteking

Goed verhaal.
Dank je wel.
Hartelijke groeten en gelukkig nieuwjaar.
Robbert