TR6 - claxon doet het niet meer zodra ik de contactsleutel draai

Deze TR6 is van 1971.

De claxon doet het goed zolang de contactsleutel er niet in zit of nog niet gedraaid is.
Maar zodra ik de sleutel draai (eerste stand of tweede stand) doet de claxon het niet meer. En ook niet met draaiende motor.

Het lampje op de tunnel doet het altijd goed, zonder sleutel en bij elke stand van de sleutel (zodra ik een deur open doe natuurlijk). Dit geeft misschien een indicatie waar ik niet moet zoeken, omdat ze allebei achter dezelfde zekering zitten.

Maar waar zou ik wel moeten zoeken ? Kan iemand me wat zoektips geven ?

Dank je wel, Koen.

claxon TR6 '71

 Beste Koen, ik denk dat het el. plus circuit in orde is want de tunnel verlichting blijft branden. Voor de zekerheid toch even meten of de paarse draad naar het claxon relais spanning houdt bij contact aan. De volgende controle is bij de paars/zwarte draad bij het relais. Hier kan je massa naar toe brengen en dan gaat de claxon als het goed is. Dit controleren met contact aan en uit. Dit is namelijk de massadraad die vanaf je claxonknop komt. Als de claxon gaat met zowel contact aan als uit en massa naar het relais, dan zit er een massafoutje in de stuurstang. Je kan dan vervolgens de massa meten van het stuur, met contact uit en daarna met contact aan. Heb je in beide gevallen massa dan meten onder het dashboard bij het draadje dat vanuit het stuur komt en met een verbinding doorgaat naar de paars/zwarte draad die zit aangesloten op het claxon relais.Deze draad moet massa geven als je de claxonknop indrukt, zowel bij contact uit als bij contact uit.Gebeurt dat niet dan maakt de stuurstang geen goede massa en doet de claxon het niet. Je kan me altijd ook nog bellen en mischien kan ik je dan verder helpen. mvg. kees van schuppen 0651595219 

 

Claxon TR6 '71

Beste Kees, dank je wel voor je snelle en gedetailleerde antwoord !

Ik heb je 'recept' precies gevolgd en uiteindelijk bleek de stuurstang inderdaad geen massa te geven.
De massaretourkabel bleek afgebroken bij de stuurinrichting, vermoedelijk omdat dit kabeltje wat kort was en weinig speling had.

De bron van verwarring was dat bij 'contact uit' het stuurslot aan de stuurstang een verbinding naar massa geeft ...

De massaretourkabel is inmiddels gerepareerd (en 10 centimeter verlengd) en de claxon doet het weer goed.

Nogmaals dank, met vriendelijke groeten, Koen.

P.S. Zeer goede bedradingsschema's vond ik op www.advanceautowire.com, onder meer voor TR6; veel duidelijker dan in de Werkplaatshandleiding.