Aanlopende remmen Herald 13/60

 Van mijn Herald 13/60 heb ik de hoofdremcilinder gereviseerd en alle remslangen vernieuwd.(Goodridge) Achterremcilinders half jaar geleden vernieuwd en de schijfremklauwen zitten er nu 5 jaar op. De remvloeistof, DOT 4 vervangen door Dot 5 en geheel ontlucht.

De voorwielen draaien stroef en bij het even losdraaien van ontluchtingsnippel weer normaal en na intrappen rempedaal weer stroef.

Ik denk dan aan iets van restdruk maar hoe krijg ik dit eruit?

Groet,

Henk Schreuder.

 

 

remmen

Hallo Henk.

vraagje heb je ook de rem blokken vernieuwd.
kunnen te dik zijn. of de zuigers in de rem tangen blijven hangen komen dus niet goed terug.
als de hoofd rem cilinder verkeerd in elkaar gezet zou zijn dan zouden ook de achter remmen aan moeten lopen .
compensatie gaatje in de hoofd rem cilinder verstopt de rem vloeistof kan dan niet terug naar het rem potje
want er zit geen gescheiden rem systeem op.
of bij jou wel.

gr Clemens

Remmen

 Hallo Clemens,

Remblokken zijn niet vernieuwd en ruim voldoende dik.Zuigers blijven niet hangen, met remzuigerpersje ingedrukt en ontluchtingsventiel even gelost, voldoende speling. Voor zekerheid hoofdremcilinder vervangen omdat de gereviseerde oude toch een beetje lekte. Achterwielen blijven wel los draaien,voorwielen iets minder stroef maar niet vrij. Hoe kan ik het compensatiegaatje controleren?

Groet, Henk.

 

 

 

 

voorremmen.

als je een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd hebt dan zal het gaatje wel open zijn.
het kan ook zijn dat je drukstift van het rem pedaal iets te lang is.
het eerste stukje bediend hij eerst de voorremmen.
dus kijk even of je vrije slag heb op je rem pedaal. anders even afstellen.
maar je kan het controleren door de zuigers van de voor remmen even uit te pompen en dan met een waterpomp tang terug drukken en kijken of er genoeg rem vloeistof terug in het potje komt.
met een remzuiger persje heb je het gevoel niet of ze zwaar gaan.
maar waar ik aan zat te denken .
kan je van de zuigers van de rem klauw het rubber hoesje verwijderen en kijken of er op de zuiger geen roest vorming zit want dat kwam vroeger veel voor . na lang stil staan.
de blokken er uit voorzichtig de rem zuiger er een klein stukje uit pompen en de zuiger op poetsen.
met waterproef schuurpapier 400 die in de rem vloeistof dopen en op schuren.
ik denk dat de zuigers te zwaar lopen en niet genoeg terug komen.
ook het potje niet te vol doen.
kijk ook even naar het gaatje in het deksel van het potje kan dicht zitten.
dan kan hij zijn druk ook niet kwijt .
als je de remmen ontlucht komt er dan genoeg vloeistof uit de ontluchtingsnippel .
controleren met een doorzichtig slangetje en een potje.
de voor remmen lopen altijd iets aan maar niet zwaar komt door de rest druk van het systeem.
zou dat niet zo zijn dan zal hij langs de cupjes lucht aan zuigen.
gr Clemens

Opgelost

 Hallo Clemens en Kees,

Na al jullie bruikbare oplossingen te hebben uitgevoerd kan ik jullie melden....hij remt en zonder beklemmende restdruk. Het probleem zat in de hoofdremcilinder en daar kon de remvloeistof niet terug naar het vloeistoftankje. Oorzaak......zelf niet opgelet bij het monteren van de drukstang! Bij de vorige hoofdremcilinder zat een rubber ringetje tussen aanslag drukstang en klemring, vermoedelijk om speling weg te halen en ik heb dat ringetje er ook weer tussen gezet!! Uiteindelijk toch maar eens goed op tekening gekeken en natuurlijk geen rubber ringetje op die plek. Hierdoor kwam de klepsteel net niet goed vrij en kon remolie niet terug stromen .

Bedankt voor jullie technische ondersteuning.

Groet, Henk

remmen herald

 beste henk, normaal gesproken duid dit prbleem op een verstopte remslang. deze heb je echter vernieuwd dus zou het dat niet kunnen zijn. ergens blijft er echter wel druk , dus is er ook ergens een punt waar de olie wordt tegen gehouden. dat punt moet je zien te vinden door in de hele lijn van remklauw tot hoofd remcilinder steeds een verbinmding te lossen net zoals je nu de ontluchtingsnippel lost. als laatste kom je dan bij de hoofd remcilinder en daar zou ook iets fout gegaan kunnen zijn bij de revisie. blijft er 1 vraag over, je meldt dat je bent over gegaan van DOT4 naar DOT5, bedoel je daar siliconevbloeistof mee of DOT 5.1. bij overgaan naar silicoe moet het systeem echt goed schoon zijn en alle resten van de oude remolie vferdwenen. ikzelf vervang tevens in zo'n geval alle rubber deelen van de cilinders. succes kees  

 

 

Remmen

 Hallo Kees,

De verbindingen heb heb ik gelost en ontlucht en voor de zekerheid hoofdremcilinder vernieuwd ( oude gereviseerd maar twijfel over inwendige oppervlak). Remvloeistof is DOT 5 maar rubber delen (nog) niet vernieuwd.Blijf toch nog druk op voorwielen houden en achterwielen lopen vrij. Is de restdruk afkomstig van evt. lucht of oliedruk welke niet terug kan.?

Groet,Henk.

 

 

 

 

remmen

 Clemens heeft alles reeds gemeld en kan daar zo niets aan toe voegen. het enige en laatste is een likje koperslip aan de rem blokken zodat deze niet klemmen. succes en mvg kees