Nieuw lid

 Hallo iedereen.

 

Ik ben Arjan, 27 jaar en kom uit Smilde (Drenthe)

Ik ben in het bezit van een Triumph Dolomite met een 2.0L TR7 motor van 1973.

De auto is omgetoverd tot een rally auto.

Ik ben van plan er een Saab Turbo motor erin te leggen om er een echte serieuze rally auto van te maken.

Ik hoop naar veel meetings te kunnen gaan en daar veel plezier te kunnen beleven.

 

Mgv 

 

Arjan

BijlageGrootte
2013-11-23 13.37.34.jpg311.92 KB
2013-11-23 13.36.58.jpg330.24 KB

Een Saab voor het GM tijdperk

Een Saab voor het GM tijdperk heeft een motor in de noord - zuid richting. De eerste met de Triumph blok was de 99 met 1700cc. Toen Saab de 900 ontwikkelde gingen ze dus ook de motor zelf doorontwikkelen. Uiteindelijk kreeg deze een dubbele nokkenas kop die gewoonweg niet op een Triumph onderblok past. De GM tijd zag de motor rechtop staan ipv 45 graden hellend. Deze kunnen pakweg 900 pk leveren (rallysprint) dus die uit de oude 900 zou nog redelijk pittig kunnen worden. Deze latere ontwikkeling zijn dusdanig elke keer subtiel anders dat vrijwel niets meer uitwisselbaar is met Triumph blokken. Ik denk dat je hiermee een best vlot Dolly kan maken en zo te horen maak je wat als het nog niet bestaat om het project te realiseren. Hoe vond je de rit vandaag (Wezep - Engelse Werk)? Julian

Dolly turbo

Ach, wat leuk Arjan. Sinds ik een paar jaar met een MG (montego) 2L turbo heb gereden, prikt het me nog steeds om zo'n motor in 't vooronder te hebben. Nu ik al een jaar of elf op Triumph gericht ben, is het idee ook een aantal malen mijn denken gepasseerd wat voor 'turbo' in aanmerking zou komen om onder mijn motorkap plaats te vinden. Je ontkomt er dan niet aan dat Saab een concept bij Triumph heeft gekocht en doorontwikkeld. Het bijzondere aan die aggregaten was de bescheiden oplading, waardoor de extra trekkracht over een ruim toerengebied zich aanbood. Heel aantrekkelijk. Veel dichterbij dan erover denken ben ik niet gekomen. Maar, nu jij het aanroert! Saab had voorwielaandrijving, terwijl de Dolomite een aangedreven achteras heeft. Wil je het Saab blok 'noord-zuid' in het chassis leggen, dan moet je dus een koppelingshuis vinden wat tussen het blok en de te gebruiken versnellingsbak past. Welke koppelingsplaat past daarbij? En, hoe lager je de ingaande as van de bak in het uiteinde van de krukas. De andere benadering is; kan je de Saab spruitstukken aan het Triumph blok hangen en vind je dan wel ruimte voor de 'down pipes'. Hoe zit dat trouwens bij die Saab blokken; is dat 'cross flow' of zitten uitlaat en inlaat aan dezelfde kant van het blok. In dat geval; past een Saab kop op een Triumph blok? Volgens mij komen de antwoorden dichterbij wanneer je de hand weet te leggen op de betreffende spruitstuk pakkingen en die op elkaar legt. Ik ben dus wel ontzettend benieuwd hoe ver jij komt op je pad naar drukvulling van je blok; hetzij Saab, hetzij Triumph, of een mengeling daarvan. Graag blijf ik je escapades volgen.

 Sorry voor de late reactie

 Sorry voor de late reactie :)

Ik zal het project iets verder uitleggen.

Ja ik weet dat Saab het blok heeft door ontwikkeld maar het blijft een Triumph motor :D

Ja Saab was voorwiel aangedreven maar dat maakt niks uit....het blok draai je 180 graden en dan kun je er een achterwiel aandrijver van maken. Ik heb een Saab 900 motorblok (crossflow dus) en een BMW 318 (e36 type) versnellingsbak. De ''splines'' op de as zijn hetzelfde dus met een adapterplaat die ik nog moet laten maken kan ik zo de boel aan elkaar zetten en dan in mn Dolly bouwen. Blok en bak komen ongeveer 10 cm verder naar achteren te liggen dus de motorsteunen moet ik aan passen en misschien de tunnel voor de bak iets groter maken. Ook het subframe pas ik aan. Het principe ''kan niet of wil niet'' ken ik niet.....alles is pas te maken :)

De downpipes maak ik me geen zorgen om......die ruimte creeer ik wel als het niet helemaal past.

En een Saab kop op een Tr7 onderblok begin ik niet aan omdat ik al een compleet motorblok heb.

Ik haal alle restricties van het Saab blok af dus dan moet het blok ongeveer 200 pk eruit persen. Voor een Dolly is dat genoeg of ik wil meer haha.

Wil dan ook de achteras versterken ivm het vermogen. 

Hoop zo iets meer info gegeven te hebben....als er meer vragen zijn dan hoor ik het wel :)