Mayflower & Renown

Historie Mayflower en Renown (Razoredge) Typen

Standard kocht in 1944 de resten van de in 1939 failliet gegane Triumph fabrieken. Van Triumph was toen eigenlijk niets meer over dan de merknaam die bij het publiek nog steeds een goede klank had. En daar was het Standard directeur Sir John Black juist om te doen! Hij wilde Triumph boven Standard in de markt plaatsen, als apart merk met een luxe en sportieve uitstraling.

 

Renown

In het luxe segment bracht Standard-Triumph in 1946 de eerste naoorlogse Triumph saloon op de markt, de 1800 Saloon (later omgedoopt tot Renown en onder die naam nu eigenlijk bekend bij het publiek). Dit was een grote middenklasser met het karakteristieke en chique hoekige razoredge design dat populair was bij topklasse limousines zoals Rolls-Royce.

 

 

Mayflower 8

In 1949 werd ook een Triumph razoredge saloon in de luxe kleine middenklasse uitgebracht, de Mayflower. Dit zou echt een volume model moeten worden, dat ook in Amerika kansrijk werd geacht.

 

De sportieve Triumph die men verder in gedachten had was de Roadster, die constructief zeer veel overeenkomsten heeft met de Renown. De Roadster heeft een eigen register.

De razoredge saloon modellen Mayflower en Renown worden in dit Razoredge modellen-overzicht op de volgende pagina's uitgebreid toegelicht.