Triumph Spitfire MKIV 1500 conversie naar Rover 3500 V8/LT77 5 bak

Hallo mede Triumph liefhebbers,

ik heb al vele jaren een Triumph Spitfire in de opslag staan die plaatwerk klaar staat te wachten op een spuitbeurt en afbouw. Aangezien het restaureren van een Spitfire financieel niet uit kan als je er niet zelf in wil gaan rijden dan wel er nog geen klant voor hebt, is de auto blijven staan. Om hem naar mijn mening interessanter te maken (in ieder geval voor mij zelf), wil ik er een rover V8 in plaatsen met een LT77 bak. Heeft iemand hier ervaring mee? In Engeland en de VS zijn er wel veel voorbeelden te vinden van motorconversies maar in Nederland ken ik er nog niemand mee. Ik wil het blok zo diep mogelijk wegbouwen zodat er vanaf de buitenzijde weinig hoeft te worden aangepast aan de motorkap.

Ik heb alleen nog een koppelingshuis nodig voor de LT77 verder zijn de benodigde onderdelen aanwezig.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag van u.
De Spit komt in goed gezelschap te staan naast een TR8 en een Gilbern 1800GT welke ook van een zelfde motorisering zal worden voorzien maar dan met een getuned rover P5 V8 blok met bijna 300PK. Voor de Spitfire zal er een bijna standaard blok worden gebruikt uit een Range Rover Classic.

Met vriendelijke groet, Peter Overmars

motor conversie V8

Helaas tot op heden geen reacties ontvangen van ervaringsdeskundigen vanuit de club, maar misschien zijn die er niet? Eén zal de eerste zijn...

Toch heb ik inmiddels een begin gemaakt om een Rover V8 blok te passen op een spitfire chassis en het valt me niet tegen. Alleen het carter moet nieuw gemaakt worden en uiteraard de steunen voor de motor en bak rubbers. Alleen de uitstulping van de koppeling bediening in het koppelingshuis past niet tussen het chassis en zal moeten worden pasgemaakt. De voorste gaten in het blok voor het motorrubber zitten op één lijn met de originele bevestiging en de aandrijfas sluit in deze positie aan zonder enige aanpassing.
ik zal proberen 2 foto's bij te voegen voor de geïnteresseerden. Het project kan nog wel even duren want er gaat eerst een spitfire gebouwd worden met een 5-bak conversie en LPG voor dagelijks gebruik. Onlangs heb ik een paar Range Rovers Classics geruild voor Spitfires in onderdelen. Ook heb ik inmiddels gemerkt dat mijn dagelijkse Volvo misschien toch iets te groot is voor mijn dochter, ze heeft al geprobeerd de auto kleiner te maken en dat een Spitfire erbij als tweede auto misschien wel handig is.
Voor de geïnteresseerden, de LPG tank komt op de plaats van de benzinetank en er komt een nieuwe benzinetank voor de LPG tank aan de kofferbakzijde. Dan valt de tank nauwelijks op zelfs met de kofferbak open. Wel moet er dan een nieuwe vulopening komen voor de benzinetank en de LPG. Misschien ga ik dat wel oplossen met twee Jaguar XJ tankdoppen of iemand moet nog één of twee GT 6 MKIII benzine doppen in de aanbieding hebben

spitfire conversie v8

De tijd gaat snel maar de drukke werkzaamheden blijven en daarom toch maar begonnen aan de ombouw van een Spitfire MkIV met een duits kenteken naar V8 voor mij zelf.
Het blok dat ik aanvankelijk bestemt had voor de Gilbern komt nu toch in de Spitfire. De Gilbern krijgt wel een andere motor, een Ford Essex V4 met dubbele weber welke er getuige de C voor het chassisnummer origineel in hoort te zitten af fabriek. Deze motor is inmiddels gevonden compleet met versnellingsbak en staat klaar om deze toch wel zeldzame auto weer origineel en nog zeldzamer te maken. Van de Gilbern GT is geen enkel exemplaar meer bekend welke origineel voorzien is van een Essex V4 en de type aanduiding op het kenteken gaat dan ook veranderen van Gilbern 1800 GT naar Gilbern 2000 GT.

Het Rover P5 blok met Offenhauser spruitstuk en Holley 4 barrel carburateur staat inmiddels op het Spitfire chassis. Hij staat wel een stukje verder naar achteren dan eerst werd verondersteld maar met een normale carterpan er onder is het wat makkelijker om te kijken waar hij moet komen te staan. Ik ga nog kijken of ik het blok nog iets lager kan zetten in het chassis als er ruimte is voor een uitsparing in de carterpan voor het stuurhuis, er valt dan nog 15 mm te winnen aan de voorkant. Het chassis is ook voorzien van een behoorlijke inkeping ter hoogte van de uitstulping van de koppelingscylinder in het bellhouse. Dat moet uiteindelijk ook weer verstevigd worden.

Ook de carrosserie moest wat worden aangepast. De ruimte in de cardan tunnel moest wat groter en er is ook een hoek uit bij de startmotor. Voor de laatste centimeters moet er in de accubak worden gesneden en uiteraard ook aan de andere zijde. Waarschijnlijk verplaats ik de nieuwe accubak iets naar links en dan moet de ruitenwisser motor ook iets opschuiven naar links. Ik denk dat dat net gaat passen en dan lijkt het weer origineel.

Ik had de keuze uit een compleet gave eerste lak body of een matig gerestaureerde bij het chassis horende body en ik heb voor de laatste gekozen vanwege de aanpassingen aan de body en nu bewaar ik de gave voor een originele Spit welke ik nog steeds prachtig vind voor de klassieker hobby, betaalbaar en heel veel fun voor je centen.

Ik zal foto's op mijn nieuwe website zetten, deze is klaar maar moet nog worden verhuist. Daar zal ik het verslag verder doen onder project Spitfire V8.

Beste Peter, Ik ben zelf geen

Beste Peter,

Ik ben zelf geen ervaring deskundige met zulke conversies maar vind het wel een leuk idee. Heb je ook een website met meer foto`s?

Groeten,
Ernest

spitfire conversie

Dag Ernest,

Ik heb wel een website maar deze is niet up to date en betreffende de Spitfire staat er nog niets op.
Zodra ik tij over heb dan wel geld over om het te laten doen zal ik de website aan (laten) passen en aanvullen met recente info. Momenteel ben ik als kleine zelfstandige te druk.
Het duurt nog zeker twee maanden voor dat ik tijd heb voor privé auto's, maar zal dan ook zorgen voor publicatie!
www.oso-restauratie.nl

Groeten, Peter.

Spitfire V8

Het Spitfire project is inmiddels wel wat gevorderd maar het zal nog wel even duren voor ik er de weg mee op kan. Na overleg met de RDW heb ik er voor gekozen om een andere basis te nemen voor het project omdat van de eerste carrosserie de typeplaatjes verwijderd waren.Dat zou tot problemen kunnen leiden bij de identificatie van het voertuig bij de kenteken keuring.

De carrosserie staat op het chassis evenals de V8 motor en LT77 bak. Alle verstevigingen zitten in de carrosserie verwerkt, dus nieuwe kokerbalken in de A stijlen, dorpels, dwarsbalkjes voor de stoelen en achter de stoelen van de li kokerbalk naar de re kokerbalk. Alles met een wanddikte van 3mm. Hier komt ook nog een rolbeugel achter de stoelen te staan met een verbinding naar de kokerbalken en chassis. De tunnel is vernieuwd i.v.m. de hoogte van de cardanas. De shifter is ingekort. De versnellingsbak kan niet lager, de motor zit zover mogelijk naar achteren en de onderzijde van de carterpan is gelijk aan de onderzijde van het chassis.

De kofferbakbodem en onderzijde achterschermen moeten nog gemaakt worden.
Het reservewiel wordt verzonken in de vloer met ruimte ernaast aan beide zijden voor de beide achterste dempers. Deze komen dus minder in het zicht te hangen dan de originele achterdemper.
De accu komt in de kofferbak te staan en in plaats van de accubak in het schutbord is er ruimte gecreëerd voor twee remote remservo's. Er komt een nieuwe kabelboom en zekeringkast in het schutbord.

De genoemde website is inmiddels in de lucht maar daar moet nog veel foto materiaal aangevuld worden.